Cât mai durează lucrările la giratoriul de pe Frunzișului, executat de privați. “Orașul singur nu-și putea permite financiar să facă această investiție”

Autor  Tudor Știrbu   în       12 luni în urmã     9222 Vizualizări.  

Calvarul de pe strada Frunzișului se va încheia în curând. După aproape un an de ambuteiaje și restricții de viteză, lucrurile vor reveni la normal. De fapt, la mai mult decât “normalul” anterior, întrucât carosabilul este în proces de lărgire.

Executantul, compania clujeană Studium Green s.r.l., anunță că lucrările vor fi încheiate în circa 45 de zile lucrătoare, posibil undeva prin februarie. Atenție, există și o condiție obligatorie: să fie vreme prielnică. Ploaia, ninsoarea, temperaturile scăzute blochează toate lucrările de construcții. În acest moment, mobilizarea de pe șantier este maximă.

Proiectul este atât de complex încât a făcut obiectul unei lecții deschise pentru studenții Universității Tehnice. A fost vorba de o acțiune a cadrelor universitare de la UTCN, care au vrut să le explice studenților, la fața locului, ce se întâmplă și cum se construiește unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură rutieră, dar nu numai, din Cluj.

Obiectivele verzi ale proiectului:

  • Alveole pentru stațiile de bus (în ambele direcții, pentru încurajarea transportului alternativ)
  • Pasaj pietonal subteran de subtraversare pentru facilitarea accesului pietonilor
  • Crearea circulației pietonale pentru o arteră principala a orașului, care leaga două cartiere importante
  • Zone înierbate

Cu școala pe șantier

Peste 60 de studenți de la Universitatea Tehnică au fost prezenți, vineri, pe locul unde va fi viitorul sens giratoriu de pe strada Frunzișului, care va lega cartierele Mănăștur de Zorilor.

Pe șantier au venit, din partea cadrelor didactice de la UTCN, dr. ing. Mihai Liviu Dragomir, conf. dr. ing. Vasile Fărcaș. A fost prezent, de asemenea, directorul tehnic al Studium Green, firma administrată de omul de afaceri Dorin Bob, cel care și-a asumat prin planul urbanistic zonal realizarea sensului giratoriu.

Cei doi profesori, Mihai Liviu Dragomir (cel fără mască) și Vasile Fărcaș (cu cască galbenă), au explicat cu ce s-au confruntat constructorii pentru realizarea obiectivului.

„Nevoia acestui giratoriu a venit ca urmare a urbanizării terenurilor adiacente străzii Frunzișului și din necesitatea reconfigurării unor erori geometrice la traseul acestei străzi. E vorba de o declivitate (înclinație – n.r.) foarte pronunțată. Prin această amenajare se rezolvă accesul spre terenurile urbanizate și se corectează geometria străzii. Întrucât amplasamentul inițial al străzii Frunzișului era foarte redus, chiar dacă teoretic erau patru benzi, în zona curbei erau două-trei, a fost necesară această girație chiar pe locul în care stăm noi acum. Terenul pe care ne aflăm a fost un teren prost de fundare, o zonă în care se descărcau materiale de construcții din cartierele Mănăștur și Zorilor”, a explicat dr. ing. Mihai Liviu Dragomir.

Groapă ilegală de gunoi de peste 100 de ani

„Aici a funcționat o groapă ilegală de gunoi vreme de mai bine de o sută de ani. Umpluturile de gunoi erau de până la 17 metri, iar mai jos, de până la 25 de metri. Aceste umpluturi s-au acumulat ani la rândul.

Să știți că fără blocurile din preajmă (profesorul arată cu mâna spre blocul Wings și spre imobilele din spatele Lidl – n.r.), investiția asta (sensul giratoriu – n.r.) nu se putea realiza.

Asta pentru că orașul singur nu-și putea permite financiar să o facă și a avut nevoie de ajutorul investitorilor privați. În mod normal, la o alunecare de cinci metri, nu merită să faci vreo investiție. Ei, aici avem o alunecare de vreo 25 de metri.

De aici, de pe platforma asta, a plecat o structură de sprijin de 25 de metri adâncime. Aceasta s-a rupt în ultimii 30 de ani, s-a deplasat 30 de metri și s-a înclinat la 30 de grade. Asta ne arată ce energie are structura asta”, a explicat conf. dr. ing. Vasile Fărcaș.

Termen: 47 de zile lucrătoare

La rândul său, directorul tehnic de la Studium Green, Horia Bârlea (foto sus, cel din stânga), a declarat că lucrările la sensul giratoriu de pe Frunzișului se vor încheia în 47 de zile lucrătoare, dar totul depinde de vremea de afară.

Așa va trebui să arate, la final, sensul giratoriu de pe strada Frunzișului. 

Ce lucrări face Studium Green

Studium Green s.r.l. și-a asumat prin planul urbanistic zonal realizarea sensului giratoriu, fără de care accesul la blocurile din interiorul și exteriorul curbei ar fi dificil și riscant. Se regularizează astfel și accesul spre Lidl.

Costurile se ridică la circa 2 milioane de euro și sunt suportate în solidar de magazinul Lidl și de dezvoltatorii care contruiesc în interiorul și exteriorul curbei.

Sensul giratoriu se mută în afara carosabilului actual; strada se va lărgi, pentru că în curbă sunt acum doar două benzi de circulație, iar după realizarea sensului giratoriu vor fi patru. Pantele străzii vor fi mai line atât în amonte, cât și în aval.

Va fi amenajat și un pasaj pietonal subteran, care va face conexiunea între zonele din interiorul, respectiv exteriorul curbei, evitându-se astfel posibilele accidente la traversarea străzii. 

Lucrările la giratoriu au început în urmă cu un an

Lucrările au început din decembrie. Am turnat 212 piloți forați, am excavat 100.000 de tone de umplutură, pentru că acolo era un soi de groapă de depozitare clandestină, și am înlocuit cu material de fundare bun. Ne costă două milioane de euro”, a declarat atunci, pentru Media9, Dorin Bob, proprietarul companiei.

Proiectul trebuia finalizat până la finalul acestui an, dar executantul își propusese să-l predea la începerea anului școlar 2021-2022. Din cauza complexității execuției, termenul s-a prelungit.

Date tehnice:

  • Săpături: 33.600 mc
  • Beton pus în operă: 1.530 mc
  • Armături: 408 to
  • Umpluturi balast: 37.217 mc
  • Geotextil: 22.600 mp
  • Asfalt: 5.816 mp
  • Borduri: 2 km
  • Spații verzi: 3.500 mp
  • Piloți: 2.732 ml

 

Utilaje implicate:

  • Excavator-3 bucati
  • Cilindru compactor: 3 buc
  • Buldoexcavator: 2 buc
  • Dumper: 2 buc
  • Picon excavator: 1 buc
  • Buldozer: 1 buc
  • Freze: 2 buc

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.