„Cârtițele” metroului clujean, neasamblate de șase luni: peste un milion de euro pierduți doar din dobânzi

Se împlinesc șase luni de când cele două utilaje de tip „Tunnel Boring Machine” (TBM), achiziționate pentru metroul din Cluj-Napoca, zac neasamblate într-un spațiu de depozitare din Florești. Aduse cu mare fast la sfârșitul anului trecut, „cârtițele” au fost prezentate ca dovadă a progresului în proiectul metroului clujean, însă de atunci lucrările nu au avansat în zona unde acestea urmează să fie puse efectiv în funcțiune.
Costurile generate de această stagnare nu sunt deloc neglijabile. Cum finanțarea prin PNRR a fost ratată, prima tranșă din contractul de execuție a fost acoperită din bugetul de stat – bani obținuți prin împrumuturi cu dobânzi semnificative. Estimările arată că achiziția celor două utilaje, în valoare de 30 de milioane de euro, a fost susținută din credite contractate cu o dobândă medie de aproximativ 7,6%.
Asta înseamnă că doar costurile cu dobânda ajung la circa 190.000 de euro pe lună. În cele șase luni scurse de la sosirea echipamentelor, statul român a acumulat peste 1,14 milioane de euro doar în dobânzi.
Iar dacă lucrările nu încep efectiv în lunile următoare, suma va continua să crească. Potrivit unor surse din domeniul construcțiilor, montajul cârtițelor și pregătirea lor pentru săpătură ar mai putea întârzia cel puțin jumătate de an.
Aducerea utilajelor în România a fost intens mediatizată în perioada campaniei electorale, fiind prezentată de autoritățile locale drept un moment istoric pentru infrastructura urbană a Clujului. Însă în lipsa unei continuări concrete a lucrărilor, investiția rămâne momentan un simbol scump, cu impact vizibil în bugetul public.