Candidații Clujului, într-o dezbatere publică pe stradă. Emil Boc a ignorat evenimentul + Cine a propus monorail în loc de metrou
Candidații pentru funcția de primar al Clujului și/sau reprezentanți ai partidelor au fost invitați joi la o primă dezbatere. Cât de publică? Cea mai publică, adică în plină stradă.
S-a discutat despre mediu și a existat un public static, dar și unul mobil, aflat în trecere. Adică oameni care au venit special pentru discuția anunțată de grupul de Facebook Clujul Civic și de Consiliul Civic Local, dar și oameni care s-au oprit din mers, au ascultat, unii au făcut și câte o fotografie, apoi au plecat în treaba lor.
O observație importantă: nu a participat nimeni de la PNL. Actualul primar, Emil Boc, a fost așteptat degeaba. În acest punct al articolului vă invit să vă amintiți cum a ajuns Boc primar: în alegeri cu două tururi, nu ca acum, într-unul singur, și punctând în dezbaterile televizate de ProTV Cluj contra rivalilor Ioan Rus și Gheorghe Funar.
În schimb, a venit de departe Ramona Strugariu, care e europarlamentar REPER, iar mai de aproape Sabin Sărmaș, independent, și Viorel Băltărețu, USR, dintre candidații la Primărie, respectiv Radu Lupaș, PSD, Florian Nicula, SOS România, și Adriana Cristian, USR, ca reprezentanți ai partidelor lor.
Au existat trei moderatori: Korosfoy Attila, Răzvan Robu și Szakats Istvan.
Discuția a devenit foarte interesantă când s-a ajuns la reducerea traficului din zona centrală, ca să respirăm un aer mai curat.
Pe scurt, ce au propus politicienii:
Ramona Strugariu: „Mult electric”: autobuze și troleibuze, semaforizare inteligentă și infrastructură feroviară. Centură care să înconjoare complet orașul, „ring”, după cum este numită în Occident.
Florian Nicula: Măsuri imediate pentru „suburbii”. Armonizând orarele elevilor, reglând programul mijloacelor de transport în comun. A explicat că locuiește în Gilău și că deplasarea spre și dinspre Cluj este „un infern”.
Sabin Sărmaș: Transport verde și eficient, traseele de transport public sunt din 1960 și trebuie regândite, cu bucle în cartiere și magistrale est-vest. Centură de nord, nu doar de sud.
Viorel Băltărețu: clujenii trebuie să-și regândească modul de deplasare, e nevoie de o schimbare de mentalitate. În patru ani „împinge” centura de sud, dar e nevoie și de una de nord. Școli în cartiere, multe benzi dedicate pentru autobuze și o frecvență crescută a autobuzelor. E nevoie de parcări mai multe în cartiere.
Radu Lupaș: Revenire la ideea de monorail, care se poate face în patru ani, benzi dedicate, care ar ajuta și transportul elevilor către școli. Măsuri ca oamenii să-și lase mașinile acasă. Parteneriate public-private pentru construirea de parcări subterane, iar la suprafață să fie parcuri. Benzi continue de biciclete.