Când va circula primul tren electric cu călători în România. Rute de la Cluj la Brașov, Timișoara, Suceava și Iași
Directorul general al Alstom pentru România, Bulgaria şi Moldova, Gabriel Stanciu, a estimat că primul tren nou cumpărat de România în ultimii 20 de ani, o ramă electrică Alstom Coradia Stream, nu va circula cu călători mai devreme de jumătatea anului. Adică după luna iunie.
Declarația șefului de la Alstom România
„Ne-am obişnuit, în România, să se facă totul în grabă, pe ultima sută de metri şi cumva ridicând semne de întrebare în zona asta de autorizare, omologare şi punere în funcţiune. Lucrurile s-au schimbat. Autorizările de tip şi de punere pe piaţă sunt nişte proceduri foarte bine definite de legislaţia europeană şi care, pe calendar, pentru un vehicul nou durează 42 de luni, pentru o variantă 35 de luni şi pentru o modificare minoră 27 de luni”, a spus şeful Alstom România, citat de adevarul.ro.
„Cum se poate scurta durata asta: în principiu, foloseşti mai multe unităţi pentru testare. În cazul nostru, la trenuri, folosim trei trenuri. Unul care este în Cehia, la Velin, pe circuit – am vrut să-l ducem la Făurei iniţial, numai că Făurei nu are absolut toate facilităţile necesare pentru ce ne trebuie -, al doilea trebuia să vină pe reţeaua căii ferate din România şi să facă unele teste de anduranţă şi testele pe anumite porţiuni critice ale reţelei, acolo unde e declivitatea mare, unde sunt nişte viraje foarte strânse ş.a.m.d., şi a treia unitate trebuia să vină cu tot pachetul de aprobări la ARF, conform contractului”, a mai spus directorul Gabriel Stanciu.
Conform sursei citate, Gabriel Stanciu a mai precizat că programul prevede ca ultimele teste să fie finalizate în luna iunie 2024.
Primul tren electric a sosit în România în 4 decembrie 2023
Primul tren electric Alstom Coradia Stream din lotul de 37 rame electrice inter-regionale de lung parcurs contractate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a sosit pe 4 decembrie în Gara de Nord, apoi a intrat în teste statice şi dinamice la inelul de la Făurei, deoarece acest model de tren nu a mai circulat în România.
După parcurgerea acestor etape, primele trenuri vor circula pe rutele Bucureşti – Braşov şi Bucureşti – Constanţa.
2,42
de miliarde de lei (fără TVA) este valoarea totală a contractului de achiziție a celor 37 de rame electrice
Valoarea totală a contractului pentru achiziţia celor 37 unităţi electrice multiple şi serviciile de mentenanţă aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la un total de 2,42 miliarde lei, fără TVA. Finanţarea proiectului este asigurată din fonduri europene nerambursabile şi de la bugetul de stat.
Rutele deservite de ramele electrice de lung parcurs vor fi:
- București Nord – Constanța;
- București Nord – Brașov – Arad – Timișoara;
- București Nord – Brașov – Cluj;
- București Nord – Brașov – Deda – Cluj;
- București Nord – Brașov;
- București Nord – Iași;
- București Nord – Suceava;
- București Nord – Galați;
- București-Nord – Craiova – Târgu Jiu- Petroșani – Simeria;
- București-Nord – Craiova – Timișoara – Arad;
- Cluj – Timișoara;
- Cluj – Suceava-Iași.
Caracteristici tehnice:
- Viteza: 160 km/oră;
- 6 vagoane;
- Lungime: 121,2 metri;
- Alimentare: 25kV 50 Hz;
- 10 uși duble, pe fiecare parte a ramei;
- 351 locuri, clasa 1 și clasa a 2-a;
- 4 toalete (dintre care una pentru persoane cu mobilitate redusă);
- Zonă bar bistro care va fi echipată de operatori;
- Zonă pentru bagaje grele în fiecare vagon;
- Zonă pentru transportul bicicletelor.
Sursa foto: Autoritatea Feroviară Română
Unii au fost interesați și de acest articol: