Când va circula cu călători pe rețeaua CFR primul tren electric Alstom. Rute care trec prin Cluj
Directorul general al Alstom pentru România, Bulgaria și Republica Moldova, Gabriel Stanciu, a anunțat când va circula cu călători pe rețeaua CFR primul tren electric Alstom Coradia Stream care a sosit la București în decembrie 2023.
Anunțul a fost făcut de către directorul general al Alstom România în cadrul unui eveniment care s-a desfășurat în acest weekend la Constanța. Așadar, primul tren electric Alstom va circula pe rețeaua CFR cel mai devreme în decembrie 2024, dacă până atunci nu intervin probleme.
Potrivit clubferoviar.ro, Gabariel Stanciu a explicat că punerea în circulație a unui tren electric nou nu este un proces atât de simplu pe cât ar putea părea la prima vedere. El a dat exemplul Germaniei, unde certificarea unui tren nou durează între 42 și 44 de luni, iar a unei variante/versiuni a unui tren între 25 și 27 de luni.
- achiziția a 37 de unități rame electrice inter-regionale (RE-IR), contract încheiat în 2022 (cel pentru trenurile Alstom pomenite anterior);
- achiziția de 20 rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR, contract încheiat în 2023;
- achiziția de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, contract încheiat în 2024;
- achiziția de 62 de rame electrice regionale, RE-R, contract încheiat în 2024;
- achiziția de 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen.
- modernizarea a 55 de locomotive și 139 de vagoane prin PNRR;
- achiziția de 58 de rame electrice regionale, RE-R – prin Programul Transport 2021 – 2027, în pregătire;
- achiziția de 23 de locomotive electrice de călători, în pregătire;
- achiziția de 9 rame electrice inter-regionale de lung parcurs RE-IR, în pregătire;
- achiziția de 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen.
2,42
de miliarde de lei (fără TVA) este valoarea totală a contractului de achiziție a celor 37 de rame electrice.
Valoarea totală a contractului pentru achiziţia celor 37 unităţi electrice multiple şi serviciile de mentenanţă aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la un total de 2,42 miliarde lei, fără TVA. Finanţarea proiectului este asigurată din fonduri europene nerambursabile şi de la bugetul de stat.
Rutele deservite de ramele electrice de lung parcurs vor fi:
- București Nord – Constanța;
- București Nord – Brașov – Arad – Timișoara;
- București Nord – Brașov – Cluj;
- București Nord – Brașov – Deda – Cluj;
- București Nord – Brașov;
- București Nord – Iași;
- București Nord – Suceava;
- București Nord – Galați;
- București-Nord – Craiova – Târgu Jiu- Petroșani – Simeria;
- București-Nord – Craiova – Timișoara – Arad;
- Cluj – Timișoara;
- Cluj – Suceava-Iași.
Caracteristici tehnice:
- Viteza: 160 km/oră;
- 6 vagoane;
- Lungime: 121,2 metri;
- Alimentare: 25kV 50 Hz;
- 10 uși duble, pe fiecare parte a ramei;
- 351 locuri, clasa 1 și clasa a 2-a;
- 4 toalete (dintre care una pentru persoane cu mobilitate redusă);
- Zonă bar bistro care va fi echipată de operatori;
- Zonă pentru bagaje grele în fiecare vagon;
- Zonă pentru transportul bicicletelor.
Sursa foto: Autoritatea Feroviară Română