Când se vor lega prin autostradă cele două provincii istorice, Transilvania și Moldova? Termenele pentru A13
Regiunea Moldovei, deconectată de restul României din lipsa autostrăzilor, se va lega de Transilvania prin A13 (Sibiu – Brașov – Bacău). A13 este o autostradă propusă pe ruta Sibiu – Făgăraș, iar mai departe Făgăraș – Brașov – Bacău și va avea o lungime de aproximativ 300 de kilometri.
O altă autostradă care ar urma să conecteze cele două provincii istorice este A8. Denumită și Autostrada Unirii, aceasta ce va fi construită pe traseul Ungheni – Iași – Târgu Frumos – Pașcani – Târgu Neamț – Poiana Largului – Ditrău – Târgu Mureș, unde va face joncțiune cu Autostrada A3. Va avea o lungime de 304,2 km, la un cost estimat de 4,07 miliarde de euro.
Astăzi însă vorbim despre A13, pe ruta „Sibiu – Brașov – Bacău”, unde situația e mai complicată și mai „întârziată”. Pentru prima secțiune, de la Sibiu la Făgăraș, vor începe în curând lucrările. Pentru cealaltă secțiune, de la Brașov la Bacău, studiul de fezabilitate va fi gata abia peste doi ani, potrivit ziare.com.
Pentru prima secțiune, lucrările ar putea să dureze în jur de trei ani, având în vedere complexitatea traseului montan. De asemenea, birocrația și (ne)seriozitatea trebuie luate în calcul, pentru eventuale marje de eroare. Apoi, până la Bacău, autostrada ar putea ajunge abia peste șase ani.
Conform sursei citate, autostrada până la Făgăraș, aproape de Brașov, ar putea ajunge în 2028, dacă nu vor apărea surprize neplăcute. Dacă vorbim despre secțiunea care ar urma să ajungă până la Bacău, există multe condiții, însă cel mai probabil, ar putea fi luat în calcul anul 2030.
„Pe Sibiu-Făgăraș sunt patru loturi pe care le construiește antreprenorul Makyol (Turcia), intră în execuție. Pentru Sibiu-Făgăraș, loturile 1, 2 și 4, termenul de finalizare este 2028, iar pentru lotul 3, 2027. Toate cele patru sunt încă în proiectare. Lotul 3 intră în execuție în acest an. Loturile 1, 2 și 4 intră în execuție la începutul anului viitor”, a declarat, pentru sursa citată, Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.
Pentru Brașov-Bacău este un contract semnat pentru completarea SF, cu termen de 24 de luni.
Termenele pot varia, în funcție de diverse elemente neprevăzute.
„Depinde foarte mult cum reușesc să se mobilizeze. E timp patru ani pentru Sibiu-Făgăraș. Vom vedea în 2025 cum se mișcă. În cazul Făgăraș-Bacău, nicio șansă. Trebuie făcute licitații, găsite surse de finanțare etc”, a declarat Ionuț Ciurea, de la Asociația Pro Infrastructură, citat de ziare.com.
Zilele trecute, CNAIR a publicat imagini de pe șantierul A13, Sibiu – Făgăraș, în zona comunei Cârța, Sibiu. Mai exact, este vorba despre primele lucrări derulate de turcii de la Mykol pentru organizarea de șantier.