Când am putea circula neîntrerupt pe Autostrada Transilvania, de la Târgu Mureș – vamă Ungaria. „Suntem optimiști”

Autor  admin   în       2 luni în urmã  

Deputatul PNL Radu Moisin a declarat, vineri, 11 iulie, la Cluj, că am putea călători neîntrerupt pe Autostrada Transilvania (de la Târgu Mureș – Episcopia Bihor – n.r.) din 2031. Radu Moisin este membru în Comisia pentru transporturi şi infrastructură în Camera Deputaților.

Parlamentarul clujean a făcut precizări importante privind stadiul lucrărilor la Autostrada Transilvania (A3), de la Gilău către granița cu Ungaria. Conform acestuia, după 31 decembrie 2026, în afară de tronsoanele deja finalizate, rămâne în execuție doar lotul de 41 kilometri din județul Sălaj, care include 65 de viaducte și două tuneluri, și este actualmente cel mai scump segment de autostradă din România – la aproximativ 6,6 miliarde de lei (fără TVA). Finalizarea acestui lot e preconizată în 2031.

Contractul pentru secțiunea Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău (41 km), inclusiv tunelul Meseș (2,6 kilometri, pe două sensuri), are o durată de 78 luni (18 luni proiectare + 60 luni execuție).

„După 31 decembrie 2026, dacă lucrurile merg bine, am mai avea un singur lot în execuție, cel de 41 de kilometri din județul Sălaj, care include 65 de viaducte și două tuneluri. Acesta este și cel mai scump tronson de autostradă din istoria României. Suntem optimiști că în 2031 și acest ultim sector să fie finalizat”, a declarat deputatul Radu Moisin.

Parlamentarul clujean este de părere că, până la finalul anului viitor, circulația pe A3 va fi posibilă de la Gilău până aproape de granița cu Ungaria, excepția fiind doar acest tronson din Sălaj.

21 de ani de la prima cupă de pământ

Lucrările la Autostrada Transilvania au început în 2004 (deci în urmă cu 21 de ani – n.r.), când guvernul condus de Adrian Năstase a semnat contractul (prin atribuire directă, fără licitație – n.r.) cu compania americană Bechtel. Ceremonia oficială de inaugurare a lucrărilor pe Autostrada Transilvania a avut loc în vecinătatea satului Vălișoara, comuna Săvădisla, județul Cluj, în data de 16 iunie 2004, în prezența premierului Adrian Năstase (PSD) și a lui Béla Markó (UDMR).

Proiectul a suferit modificări de-a lungul timpului, iar porțiunea de circa 150 km dintre Brașov și Târgu Mureș a fost eliminată din proiectul inițial, astfel că Autostrada Brașov – Borș, de 415 km, a devenit Autostrada Târgu Mureș – Borș, de 270 km. În 2013, contractul semnat cu Bechtel a fost reziliat.

În prezent, se lucrează pe loturile Nădășelu – Zimbor (30,1 kilometri, constructor UMB, stadiul de execuție în luna iunie 2025 – 84,6%, termen de finalizare: 28 iulie 2026) și Zimbor – Poarta Sălajului (12,2 kilometri, constructor UMB, stadiul de execuție în luna iunie 2025 – 76,9%, termen de finalizare: 14 decembrie 2026), ambele finanțate prin PNRR.

Șe lucrează și pe un alt lot de pe Autostrada Transilvania, Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 kilometri, constructor Construcții Erbașu, sursă de finanțare: Programul Transport 2021-2027). Lucrările au început în data de 20 ianuarie 2025, iar progresul fizic înregistrat până în prezent este de 8,75% (ultimele date oficiale publicate de CNAIR, în luna mai) și un procent de aprox. 35% lăsat de compania americană Bechtel; termen de finalizare: iulie 2026.

Pe lotul Chiribiș – Biharia (28,5 kilometri), Compania Națională de Investiții Rutiere a emis ordinul de începere a lucrărilor începând cu data de 20 mai 2025. Lotul Chiribiș-Biharia include 18 lucrări de artă și are un termen de finalizare de 24 de luni, dintre care 6 luni pentru proiectare și 18 pentru execuția propriu-zisă. Contractul este semnat cu asocierea firmelor Precon Transilvania (controlată de omul de afaceri orădean Beneamin Rus, proprietarul grupului Selina) și Citadina 98, are o valoare de 785 milioane lei, iar finanțarea este asigurată din fonduri europene prin Programul Transport 2021-2027.

Pe Autostrada Transilvania mai trebuie construite două viaducte, cele de la Nădășelu și Topa Mică. Există un constructor, Ozaltin, pentru realizarea viaductelor în lungime totală de 3,2 kilometri. În prezent se așteaptă avizarea proiectului tehnic. Contractul în valoare de 994, 7 milioane de lei, fără TVA, alocă 27 de luni pentru finalizarea celor două structuri, din care 9 luni pentru perioada de proiectare și 18 luni pentru execuția lucrărilor. Cele două viaducte de 1,2 km, respectiv 2 km sunt construite pentru a putea fi depășite zonele cu sol instabil.

Lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău (41 de kilometri, include tunelul Meseș, 2,9 km lungime) este cel mai scump tronson de autostradă din istoria României. Contractul pentru acest lot, de 1,32 de miliarde de euro (fără TVA), a fost semnat pe 10 aprilie. Lotul va fi construit de două companii din Turcia: Makyol-Özaltın.

Așadar, în acest moment sunt contractate toate cele cinci loturi nefinalizate încă, de pe distanța Nădășelu (județul Cluj) – Biharia (lângă Oradea, Bihor), a autostrăzii Transilvania.

În prezent, se circulă continuu pe 114 kilometri din autostradă, între Târgu Mureș și Nădășelu (la 20 km de Cluj-Napoca, înspre Zalău-Oradea) și pe doar 19 kilometri din cei aproximativ 120 km de pe distanța Nădășelu – Borș (fosta vamă de la frontiera cu Ungaria, desființată).

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.