Bravo! Proiectul școlar care a crescut promovabilitatea la Cluj – CIFRE
Înainte de examenul de bacalaureat din vara aceasta, a fost lesne de observat omagiul adus pe reţelele de socializare unei anume categorii de dascăli, circulând o scrisoare deschisă adresată „profesorilor din liceele ROSE” (semnată de team leader-ul echipei de asistenţă tehnică pentru proiectul ROSE). În cadrul scrisorii, sunt adresate mulţumiri profesorilor ROSE, cei care „prin munca lor şi prin emoţiile lor au avut grijă de acei elevi care au cea mai mare nevoie de societate şi de şcoală, cei cu mai puţin sprijin nativ din familie, cei care au un profil inconfortabil al cunoaşterii şi al afectivităţii, la începutul clasei a IX-a. Acei elevi cărora mulţi nu le dădeau o şansă şi pe care, profesorii din liceele ROSE au reuşit să îi ajute să intre demn în viaţa de adult.”
Scrisoarea a mutat pentru un moment lumina reflectoarelor de pe elevii claselor terminale, care au susţinut cu emoţii examenul maturităţii, pe cadrele didactice, care i-au îndrumat şi care merită respect pentru munca zilnică depusă, cu un plus pentru cele din liceele ROSE. Efortul lor este prea puţin cunoscut, deşi are o intensitate mare, pentru că au lucrat cu elevi cu un alt profil decât cei din „liceele de renume”.
ROSE – “Romania Secondary Education Project” este un proiect major de educaţie asumat de către Guvernul României, în anul 2015, prin încheierea unui acord de împrumut cu Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare în valoare de 200 de milioane de euro, care trebuie returnat până în anul 2034, pe lângă care se adaugă dobânda şi comisioane în cazul neutilizării integrale a fondurilor.
În urma implementării formatului online de studiu, odată cu instaurarea stării de urgenţă, majoritatea activităţilor propuse şi programate de cadrele didactice nu s-au mai putut desfăşura. Totuşi, multe din fonduri au fost realocate către achiziţia de echipamente IT necesare desfăşurării orelor de curs în format online, cadrele didactice şi managerii proiectelor încercând să se adapteze pentru a duce la bun sfârşit proiectul. În acest sens, în data de 8 iulie 2021, s-a publicat în Monitorul Oficial Hotărârea de Guvern nr. 720/2021 privind modificarea şi completarea HG 251/2015, prelungindu-se astfel perioada de implementare a programului cu încă doi ani (până în 2024). Perioadele de implementare, atât la licee beneficiare, cât şi la universităţi, pot fi prelungite până la finalizarea implementării programului naţional, la solicitarea beneficiarilor şi cu aprobarea Ministerului Educaţiei.
Această perioadă de prelungire nu presupune alocarea unor fonduri suplimentare, fiind cunoscut faptul că unele unităţi şcolare nu au reuşit să tragă toată suma propusă, întrucât odată cu desfăşurarea orelor prin intermediul tehnologiei, activităţile propuse nu se mai puteau susţine.
Printre activităţile care urmau să conducă la atingerea obiectivelor în cadrul liceelor se numără: activităţi remediale, de consiliere, îndrumare şi orientare profesională, de coaching, dezvoltare personală, dezvoltare a abilităţilor socio-emoţionale, activităţi extracurriculare, cum ar fi vizite de studiu, stagii de pregătire, excursii în scop educaţional, participări la competiţii.
Această prelungire a fost aprobată ulterior realizării unei evaluări în urma căreia s-au constatat rezultate pozitive, îmbunătăţiri în ceea ce priveşte scăderea ratei de abandon şcolar în licee, creşterea ratei de promovabilitate la examenul de bacalaureat, precum şi scăderea abandonului şcolar după primul an de facultate. După 4 ani de implementare a proiectului ROSE, la nivel naţional s-au constatat următoarele progrese:
- promovabilitatea la final de an şcolar la clasele terminale a crescut de la 93,69% (2017) la 97,65%;
- rata de abandon şcolar în an terminal a scăzut de la 3% (2017) la 1,79%;
- prezenţa la examenul de bacalaureat a crescut de la 59% (2017) la 76%;
- rata de promovabilitate a examenului de bacalaureat a crescut de la 49,6% (2017) la 62,88%;
- rata de retenţie după primul an de studii universitare a crescut de la 79,4% (2017) la 81,64%.
La nivelul judeţului Cluj se află în desfăşurare subproiecte ROSE în cadrul a 26 de licee beneficiare de granturi. Pentru a realiza o comparaţie actualizată, s-a luat în considerare rata de promovabilitate la examenul de bacalaureat din sesiunea de vară a anului 2020, respectiv rata de promovabilitate la examenul de bacalaureat din sesiunea de vară a anului curent. S-a observat că, în 14 licee beneficiare de granturi din cele 26, procentajul de promovabilitate din sesiunea de vară a anului curent este mai ridicat decât cel din anul trecut. Această creştere se datorează tocmai acestei implicării a profesorilor în actul educaţional, precum şi în dezvoltarea personală a elevilor, cărora le-a fost stârnit interesul pentru activităţile şcolare. Deşi anul şcolar 2020-2021 s-a desfăşurat în cea mai mare parte în format online în judeţul Cluj, prin rezultatele elevilor se observă eficienţa acestui proiect.
Creşteri ale procentelor de promovabilitate a examenului de bacalaureat sesiunea de vară 2021, comparativ cu sesiunea de vară 2020 se regăsesc în următoarele licee clujene:
- Colegiul Economic „Iulian Pop” Cluj-Napoca
- Colegiul Tehnic Turda
- Liceul Tehnologic nr. 1 Cluj-Napoca
- Liceul Tehnologic Gherla
- Colegiul Tehnic de Comunicații „Augustin Maior” Cluj-Napoca
- Colegiul Tehnic „Victor Ungureanu” Câmpia Turzii
- Liceul Tehnologic pentru Deficienți de Auz Cluj-Napoca
- Liceul Teoretic „Octavian Goga” Huedin
- Colegiul Tehnic „Ana Aslan” Cluj-Napoca
- Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuși” Dej
- Liceul Tehnologic „Someș” Dej
- Liceul Teologic Greco – Catolic „Inochentie Micu” Cluj-Napoca
- Liceul Teoretic „Ana Ipătescu” Gherla
- Liceul Teoretic „Petru Maior” Gherla
Aşadar, hotărârea de prelungire a perioadei de implementare a proiectului este primită precum o răsplată pentru activitatea desfăşurată de cadrele didactice implicate în proiect. Deşi contextul pandemic a crescut nivelul de dificultate în vederea atingerii obiectivelor Programului naţional şi proiectului ROSE, cadrele didactice au găsit metode de a motiva elevii şi de a se adapta la necesităţile lor actuale, pentru ca în final, rezultatele să evidenţieze progresul, respectiv eficienţa aplicării acestor metode de îmbunătăţire a educaţiei din România. De asemenea, trebuie atribuit meritul şi mentorilor ROSE care au motivat constant cadrele didactice să se implice, deşi s-au lovit de o multitudine de provocări. Trebuie apreciat faptul că există astfel de persoane dedicate care şi-au intensificat activităţile în perioada pandemiei tocmai pentru a nu pierde oportunitatea de a creşte calitatea învăţământului în România.