Boc continuă războiul cu mașinile personale. „Mijloacele alternative la mașină sunt cele care arată prosperitatea unei nații”
Primarul Clujului, Emil Boc, i-a îndemnat din nou pe șoferi să își lase mașinile acasă și să folosească transportul în comun. “Mașina clar poluează și am ajuns, de la 30.000 de mașini în 1989 la peste 200.000 de mașini. Iar Clujul nu este un elastic să se întindă, nu poți face magii, pentru că este un oraș medieval, de fapt este un oraș antic, de 2.000 de ani, care are o configurație care nu îi permite să aducă de șapte ori mai multe mașini”, a spus primarul, la Realitatea FM.
Emil Boc a spus că vremea când fiecare om are o mașină s-a încheiat în multe țări europene și că se va încheia și la noi. “În mod legitim, oamenilor le-a crescut calitatea vieții, au avut șansa să își cumpere o mașină mai ușor. Tatăl meu a tot pus zece ani bani la CEC să ajung să îmi cumpăr o mașină cu 70.000 de lei, cât era o Dacia. Acum, evident, cineva poate mult mai ușor, cu câteva mii bune de euro, să își cumpere o mașină. Dar lumea a plecat într-o altă parte, în care mașina nu reprezintă un element de bunăstare individuală, dimpotrivă, mijloacele alternative la mașină sunt cele care arată prosperitatea unei nații, a unui oraș, a unei comunități. Etapa asta «un om – o mașină» a fost în istoria Europei, a umanității. Mergeți și vedeți că acest concept, în Europa, este considerat istorie. Mergeți în Olanda, mergeți în Belgia, în Danemarca. Se va întâmpla și la noi. În viitor, veți vedea că mobilitatea alternativă va îmbrăca niște forme la care nici nu ne gândim astăzi. Noi mergem în această direcție, e adevărat că în ritmul nostru, pentru că evoluția poate fi accelerată, dar nu poate fi forțată”, a subliniat Boc.
Acesta e acel moment în care trebuie să îi dăm dreptate primarului. Numai că există o diferență uriașă de mentalitate între un olandez și un român, care nu dispare de la sine. Țările din vest nu au apelat doar la conștiință, “dacă mergi cu mașina poluezi, iar copilul tău va avea de suferit”, ci au luat și niște măsuri de descurajare a circulației cu mașina personală. Parcarea în centrul Amsterdamului este 10 euro pe oră, numărul de benzi auto s-a tot redus (ajungând pe alocuri, în Olanda, să se ofere mai mult spațiu bicicliștilor decât automobilelor), în multe orașe nu poți intra cu mașini care poluează etc.
Vă spuneam că, la Torino, în zona pericentrală, se circulă alternativ, numere cu soț și fără, ca pe timpul lui Ceaușescu. Și la noi există câteva măsuri luate (autobuze noi și electrice, benzi dedicate, tot mai multe piste de biciclete, parcări mai scumpe în centru), dar mai departe administrația publică se bazează pe vorbe.
Iar pe vorbe, mentalitatea nu se schimbă, probabil, niciodată.