Bani mulți pentru o salubritate proastă. Primăria trebuie să intervină
Problema deșeurilor a apărut frecvent în ultima perioadă, la Cluj, deși lumea preferă să privească în altă direcție. Că nu se ridică gunoiul așa cum prevede legea, selectiv, că unii nici nu au primit pubele diferite, că locuitorii din blocuri nu sortează etc. Toți arată cu degetul, nimeni nu e de vină. Deși, în realitate, cam toți suntem.
În aprilie ar trebui să se deschidă Centrul de Management Integrat al Deșeurilor (CMID), care ar oferi cu gură de aer proaspăt. În fapt, însă, nu se va deschide decât o celulă. Acest proiect mult întârziat – trebuia finalizat în 2014 – mai are componente care sunt departe de a se preda și reprezintă o bâlbâială uriașă a administrațiilor județene din ultimii zece ani.
Situația este pe muchie de cuțit. Rampa RADP este plină în proporție de 70%, iar gradul maxim de umplere este de 75%. Nici rampa privată administrată de societatea Strict Prest SRL nu stă mai bine. Colectează deșeuri din 12 comune și este aproape de atingerea pragului maxim. Deșeurile clujene nu mai merg la Târgu Mureș de la finalul anului trecut, așa încât trebuie transportate tot mai departe.
A existat o licitație, “Delegarea prin concesiune a gestiunii unor activități componente ale serviciului de salubrizare în jud. Cluj, respectiv de colectare și transfer al deșeurilor municipal și a unor fluxuri special de deșeuri, precum și operarea și administrarea stației de transfer”, în valoare de 820.915.345,22 lei, lansată (în luna septembrie 2019) pe platforma SICAP de către ADI ECO-METROPOLITAN. Contestațiile adresate Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) au tergiversat atribuirea contractului. Contestatarii sunt, cine alții?, Rosal Group și Brantner Servicii Ecologice SRL, pentru care orice prelungire a înțelegerilor din trecut le aduce beneficii. Asta deși serviciile de salubritate pe care le oferă sunt la standard reduse.
Așa cum știți, Primăria Municipiului Cluj – Napoca și-a manifestat, în repetate rânduri, nemulțumirea cu privire la parametrii de calitate ai serviciilor de salubritate derulate de operatorul Rosal Group SA, ce nu respectă indicatorii de performanță impuși de contract și acumulează constant datorii de ordinul milioanelor de lei către RADP. Primarul Emil Boc a susținut, chiar săptămâna aceasta, că Primăria amendează săptămânal societatea care se ocupă de salubritatea din zona de vest a municipiului. Tot Boc spunea că dorește să scape de Rosal, însă deocamdată nu a reușit.
În realizarea documentației pentru licitație, ADI ECO a adus completări proiectului, astfel încât să fie îndeplinite toate condițiile impuse de lege și să existe toate premisele de bună desfășurare a activității de gestiune a deșeurilor, în final fiind respinse toate contestațiile depuse de ofertanți și, chiar, respingerea de către Curtea de Apel Cluj a acțiunii deschise de SC Brantner Servicii Ecologice SRL.
Pentru asigurarea condițiilor de legalitate a licitației în cauză, ADI ECO a colaborat la întocmirea caietului de sarcini cu reprezentanții Autorității de Management a POIM, precum și cu cei ai Agenției Naționale a Achizițiilor Publice, ținând, totodată, cont și de recomandările dispuse de CNSC.
Bugetul local al Clujului este în continuare afectat de deficiențele înregistrate pe lina procesului de colectare – raportare – decontare a serviciilor de salubritate, respectiv prin neverificarea/verificarea necorespunzătoare a categoriilor de deșeuri declarate de operatori în momentul transportării/depozitării la rampa de deșeuri administrată de RADP, încadrate în altă categorie. Iată de ce municipalitatea ar trebui să treacă rapid la implementarea unei proceduri de verificare/certificare a categoriei de deșeuri transportate de operatorii Rosal și Brantner și depozitate la rampa administrată de RADP.
De observat și că Rosal a avut un noroc uriaș iarna aceasta. Oferă serviciile de deszăpezire pentru jumătate din municipiu, însă nu are utilaje specifice suficiente, iar o parte dintre cele pe care le are sunt defecte.