Bani de la Banca Europeană de InvestiÈ›ii pentru reabilitarea liniei feroviare Cluj-Oradea-Episcopia BihorÂ
Guvernul României a aprobat finanțarea pentru două mari proiecte de infrastructură feroviară, iar unul dintre ele este reabilitarea și electrificarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, un tronson strategic pentru conectivitatea regiunii de nord-vest a țării. Proiectul este inclus în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), iar o parte semnificativă din cofinanțare, aproximativ 300 de milioane de euro, va fi asigurată de Banca Europeană de Investiții (BEI).
Linia Cluj-Oradea-Episcopia Bihor reprezintă o arteră esențială pentru transportul feroviar, având rolul de a conecta Transilvania de frontiera cu Ungaria. Modernizarea acestui tronson urmărește electrificarea și reabilitarea căii ferate, pentru a crește viteza de deplasare a trenurilor, a îmbunătăți siguranța și a reduce emisiile de carbon. De asemenea, proiectul va facilita un transport mai eficient și sustenabil, în linie cu obiectivele ecologice asumate de România prin PNRR.
Deși finanțarea pentru acest proiect este inclusă în PNRR, guvernul României a apelat și la cofinanțarea oferită de Banca Europeană de Investiții pentru a asigura resursele necesare implementării eficiente. Această decizie a fost luată în contextul necesității de a acoperi costurile ridicate ale modernizării infrastructurii feroviare, dar și pentru a asigura respectarea termenelor stricte impuse de Comisia Europeană.
Celălalt proiect care va fi cofinanÈ›at de BEI este „Modernizare, electrificare căi ferate, ERTMS pe tronsonul Arad – TimiÈ™oara – CaransebeÈ™”.
În cadrul ședinței de guvern, premierul Marcel Ciolacu a precizat că sprijinul financiar oferit de BEI, în valoare de 300 de milioane de euro, este esențial pentru finalizarea acestui proiect în timp util.