Banda dedicată est-vest. „Soluția ideală în loc de metrou”

Autor  Ionel Lespuc   în       1 lunã în urmã  

Articolul Media9 despre „revoluția rutieră” anunțată de Primăria Cluj-Napoca – realizarea unei benzi unice de autobuz, din 1 iulie 2026, pe toată axa est–vest a orașului, de la intrarea dinspre Florești până spre aeroport – a stârnit o amplă dezbatere pe Reddit, în comunitatea r/Cluj.

Revoluția rutieră din Cluj-Napoca: bandă bus pe toată axa est-vest, Moților cu o singură bandă generală

Proiectul, detaliat în articolul nostru, prevede ca strada Moților să aibă doar o bandă generală de circulație, restul fiind rezervate pentru transportul public și biciclete. Primarul Emil Boc a vorbit despre un „ax complet pentru mobilitatea sustenabilă”, care ar urma să lege estul și vestul orașului printr-un coridor prioritar pentru autobuze.

Un utilizator de pe Reddit a întrebat dacă această axă va include și segmentul dintre Florești și aeroport:

„Am tot văzut postări că se va face banda unică de bus pe tot axul est–vest. Asta înseamnă de la Podul N, unde e traficul din Florești, până la aeroport? Poate așa urmează exemplul și Floreștiul, și avem bandă de bus de pe Eroilor din Florești până la aeroport.”

„Era soluția ideală în loc de metrou”

Mulți comentatori au considerat că benzile dedicate autobuzelor ar fi trebuit să fie prioritare în fața metroului:

„Era soluția ideală în loc de metrou”, a scris un utilizator, primind zeci de aprecieri.

Altul a completat:

„Ar fi soluția care trebuia implementată înainte de metrou. Oricum, este binevenită cât mai repede, deoarece infrastructura există, autobuze există. Să fie cât mai dese, din 5 în 5 minute, și se rezolvă problema traficului.”

„E nevoie grav de camere și amenzi”

O parte a discuției s-a concentrat pe comportamentul șoferilor, considerat un obstacol major pentru succesul oricărei măsuri de fluidizare a traficului.

„Sunt o grămadă de șoferi care intră în intersecții și blochează, forțează pe roșu sau pe galben. Conduc zilnic în Cluj și cea mai mare problemă e nerespectarea marcajelor. E nevoie grav de camere, poliție și amenzi”, a spus un utilizator.

Altul a adăugat ironic:

„90% dintre șoferi habar n-au să semnalizeze corect și tu ai pretenții să nu blocheze intersecțiile…”

Un alt participant la discuție a venit cu o propunere radicală:

„Benzile de autobuz ar trebui delimitate fizic, cap-coadă, cu parapet de beton, fără acces pentru taximetriști, biciclete sau trotinete. Pur și simplu doar autobuze… multe.”

„Frumos pe hârtie, dar unde încape?”

Scepticii au atras atenția că multe străzi nu permit astfel de amenajări fără a bloca traficul general.

„De la Mărăști la Platinia n-ar avea unde să pui mașinile doar pe o bandă. O problemă e și că multe linii de autobuz vin greu, iar unele zone nu sunt conectate bine. Scenariul ideal ar fi să te poți duce oriunde pe o bandă de bus, dar câte străzi permit asta?”, a scris un utilizator.

Un altul a răspuns că măsura ar fi totuși necesară, chiar cu efecte secundare:

„Dacă jumătate dintre oamenii care iau acum mașina vor trece la bus, traficul va rămâne neschimbat pentru restul. E nevoie de astfel de măsuri care să cearnă traficul, altfel nu se schimbă nimic.”

O parte din comentarii a atins și dimensiunea politică a proiectului:

„Dacă se face, e ultimul mandat al lui Boc. Bine, și așa e cel mai probabil ultimul.”

Replica nu a întârziat:

„Lol, dacă se face, cred că mai câștigă un mandat.”

Un alt utilizator a răspuns ironic:

„Da, după ce e gata centura și metroul. +10% la imobiliare.”

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.