Ba e în comă, ba se trezește. Boala lungă a unui super-brand al Clujului – REPORTĂJEL
Când au înființat fabrica de pielărie de la Cluj, în 1911, frații Renner nu și-au închipuit că aceasta va dăinui mai bine de 100 de ani. Sigur, nici că se va prăbuși în faliment chiar atunci când profesioniștii de aici, ieșiți din comunism, își puteau demonstra măiestria pe piața liberă. Este o poveste lungă aceasta, a fabricii Clujana. Cu momente fericite, mai ales de pe vremea când pe platformă munceau 11.000 de oameni, iar pentru gheata cunoscută ca “Insulated” se stătea la coadă de noaptea în fața magazinelor, și cu altele triste, de concedieri și derivă managerială. În mare, știți cum s-au petrecut lucrurile. Dar ce se întâmplă astăzi la fabrica din subordinea Consiliului Județean (CJ) Cluj? Asta este întrebarea la care ne asumăm un răspuns în acest reportăjel.
Se produce intens, dar în regim de lohn
Clujul mai are puține branduri economice mai vechi de 30 de ani. Le poți număra pe degete: Terapia, Farmec, Gerovital, mai enumerați voi. Nu treceți Ursus și Napolact, întrucât au emigrat! Și Clujana, desigur.
Ieșiți din insolvență anul acesta, printr-o găselniță – CJ a cumpărat sediul fabricii, iar cu banii obținuți s-au plătit datoriile – pantofarii au dat de pandemie. Clujana s-a închis temporar, oamenii au fost trimiși acasă, majoritatea în șomaj tehnic, și s-au reîntâlnit cu măști pe față în 2 iunie. Perspectivele erau sumbre, întrucât piața s-a prăbușit. În criză, îți cumperi mâncare, nu pantofi. A fost momentul când angajații l-au întâlnit pe noul director, Călin Oancea.
“M-am urcat pe niște paleți să mă prezint, ca Lenin. A trebuit să iau rapid niște decizii. Am plătit primii bani angajaților din sumele pe care fabrica le avea de recuperat. Noi suntem cunoscuți în special pentru încălțămintea de iarnă, era greu să ne apucăm de făcut ghete de piele peste vară. Nu am fi încasat aproape nimic, iar criza se adâncea. Așa că am hotărât, ca să le putem da oamenilor salarii, să lucrăm în lohn. Am obținut contracte cu firme din Olanda și din Italia, iar de unde angajații nu aveau de lucru, acum au ajuns să facă ore suplimentare. Știu, trebuie să ținem în viață brandul Clujana, dar prioritatea a fost să păstrăm cel mai important lucru pe care îl are această fabrică, resursa umană”, a spus directorul.
Noul director a candidat la Primăria Clujului
Călin Oancea (foto), 50 de ani, este la primul contact cu o societate de stat. Este manager de profesie și patron de firme; a fost director în mediul privat și a activat în politică. În urmă cu 11 ani, el a fost unul dintre contracandidații lui Sorin Apostu la Primăria Clujului. Reprezenta PNȚCD. Acum spune că s-a retras din partid, dar se consideră în continuare creștin-democrat și regalist. Oancea îl înlocuiește pe Florin Gliga, cel care a condus fabrica din 2015. Gliga este acum director la Poșta Română, sucursala regională Cluj-Napoca.
Citește și: De la pantofi la poștă. Transferul unui director
Am făcut o vizită în secții, unde nimeni nu stătea deoparte. “Partenerii sunt mulțumiți și avem de lucru cât putem duce”, a explicat directorul. Oancea a implicat activ pe toată lumea. O secretară a fost mutată la depozit, o doamnă de la secția de creație a dat o mână de ajutor la cusut și exemple mai sunt. Numărul angajaților a crescut, de la 87 la 110, prin reangajarea unor pensionari.
Tabloul perfect: de la 11.000 la 110. Doar două zerouri au dispărut în ultimii 30 de ani!
“Suntem ca pasărea Phoenix. Tot renaștem”, ne-a zâmbit șefa de la croitorie. “Lumea a revenit cu scepticism, oamenii nu au crezut că vor avea de lucru și se așteptau la ce e mai rău. Acum le-a venit inima la loc. Și zâmbetul pe față”, spune și doamna Irma, șefa de producție. Salariile restante nu s-au plătit încă, dar promisiunile s-au făcut deja și nu pot fi retrase. 🙂
Pantofi de Clujana pe Emag
S-au luat câteva decizii strategice. Magazinele de la Oradea și Sibiu au fost închise, urmând soarta celui de la Bistrița. În schimb, Clujana a trecut la e-commerce, pe propriul site, shop.clujanacluj.ro și a bătut palma să vândă prin intermediul platformei Emag. Magazinul din Piața Mihai Viteazu urmează să fie relocat, întrucât amplasamentul este considerat nepotrivit.
Departamentul de design este în căutare de modele noi, în special pentru ghetele de iarnă din piele specialitatea casei. Numărul 1 rămâne în continuare bocancul galben (pe care l-am găsit în magazinul de la parterul fabricii cu 239 de lei), aflat însă în luptă acerbă cu competiția. Variații ale modelului lansat de Clujana acum mai bine de 40 de ani se află în ofertele majorității producătorilor de pantofi din lume.
Nu se mai mută în Tetarom I
O problemă delicată pentru Clujana este sediul. Planul inițial a fost ca, după ce Consiliul Județean îi cumpără sediul, fabrica să se mute în Tetarom I. Numai că oferta de hale de pe Dealul Hoia a fost găsită necorespunzătoare din motive tehnice.
Acum sunt luate în calcul două variante: plata chiriei pentru actualul sediu, însă numai pentru spațiile pe care fabrica le folosește (există hale întregi nefolosite), sau găsirea unei clădiri care să se potrivească nevoilor pantofarilor. Până la urmă, nu contează unde se vor face pantofii, atâta vreme cât se vor produce și vor purta pe acoperișul de branț numele Clujana.