Avem un oraș tot mai aglomerat și tot mai scump
Dacă privim Clujul din viteza automobilului, ochiul nostru remarcă numeroasele și harnicele macarale. Niște Gulliveri scheletici veniți să ridice blocuri în țara lui Liliput. Pare că dezvoltarea imobiliară duduie, te și întrebi cine să mai cumpere tot ce se construiește. Ei bine, lucrurile nu stau tocmai așa. Se construiește, da, însă autorizarea a frânat puternic și destul de brusc.
Comisia tehnică de amenajare a teritoriului și urbanism (CTATU) a Primăriei are ședințe în fiecare lună. Acolo se dezbate Clujul viitorului, tot ce înseamnă derogare de la planul urbanistic general; și sunt multe derogări solicitate.
Știți de când nu s-au mai adus proiecte de ansambluri imobiliare în CTATU? Din 19 martie. Trei luni doar cu PUD-uri.
“Analizăm proiecte de complexitate redusă. Este firesc ca pentru construcțiile de locuințe unifamiliale să avem un calendar accelerat. Nu este normal și moral să îi ținem la rând pe cei cu case ca și cum ar avea de construit un bloc”, a spus Boc, la comisia de astăzi. Rezultă, evident, că cei cu blocuri sunt ținuți la rând.
Emil Boc nu a mai semnat niciun aviz de oportunitate pentru blocuri anul acesta. A blocat mai multe planuri urbanistice zonale (PUZ), de unde și reacția sa de acum câteva zile: “În zece minute pot aproba 20 de blocuri de 12 etaje. Sunt toate documentele la mine pe birou”.
Citește și:
Emil Boc: “În zece minute pot aproba 20 de blocuri de 12 etaje”
Locuitorii orașului și dezvoltatorii sunt ca două piscuri de munte între care există o prăpastie. Și nu e doar o invidie a omului care abia își drămuiește banii față de cel care drămuiește (sau nu) milioane. Omul simplu s-a săturat de stat cu orele la volan, fierbe când vede că pe strada lui se mai mută o sută de mașini. Unde să mai îndesim Clujul, dacă traficul este astăzi la terapie intensivă? Într-o lume normală, administrația ar trebui să țină pasul cu dezvoltatorii: unde se ridică blocuri să existe și infrastructură, și utilități, și condiții de viață. Dar municipalitatea a pierdut meciul acesta, cel puțin pentru următorii zece ani.
Se tot vobește de metrou și centură. Uite pariul nostru: nu vom avea nici metrou, nici centură până în 2030. Pariați altceva? Puțină răbdare: încă nouă ani de ambuteiaje.
Pe de altă parte, dezvoltatorii au dreptatea lor. Dacă nu s-ar vinde, nu s-ar mai construi. “Nu facem față cererii. Noi nu dorim neapărat să vindem la stadiul de proiect, dar o facem pentru că insistă clienții”, a spus Ovidiu Moldovan, unul dintre proprietarii companiei Digger Contractors s.r.l.
Nu știu dacă vă dați seama, dar una dintre urmările deciziei administrației de a bloca autorizațiile este tocmai aceea că prețurile cresc.
“Noi construim acum pe Brâncuși, într-o zonă foarte bună. Acolo prețul pe metrul pătrat a ajuns la 2.500 de euro plus TVA, e o nebunie”, a subliniat și Călin Liviu Borodi, partener la Digger.
Anul trecut, dezvoltatorul Dorin Bob, de la Studium Green s.r.l. a fost înjurat copios când a estimat că prețurile imobiliarelor vor crește după pandemie. Acum trăim asta. De vină este și inflația. Prețurile materialelor de construcție au explodat, sunt cu 25-35% mai mari, unele dintre ele depășesc chiar 40%.
Până de curând, primarul părea că este de partea dezvoltatorilor, acum dă semne că a schimbat tabăra. Nu e ușor nici să fii primar! 🙂
Trăim într-un oraș tot mai aglomerat și tot mai scump. Trăim în Cluj-Napoca și asta e tare complicat.