AUTOSTRADA TRANSILVANIA. Undă verde: lotul „chinuit” de pe A3 poate fi finalizat. CNAIR a semnat contractul cu un constructor român

Autor  admin   în       1 year în urmã     14673 Vizualizări.  

Un lot de autostradă început pe A3 de către compania americană Bechtel până la rezilierea contractului în urmă cu 10 ani va fi finalizat, până la urmă, de către un constructor român.

CNAIR a reușit să semneze, după ani de bâlbe, licitații anulate și întârzieri, un contract de aproape 900 de milioane de lei (fără TVA) cu Erbașu Construcții s.a. pentru finalizarea celor 26,35 kilometri de autostradă. Pentru câștigătorul desemnat, este pentru prima oară când va construi drumuri de autostradă.

24

de luni vor dura lucrările pe acest lot care includ și realizarea viaductului de 1,89 de kilometri început de americanii de la Bechtel.

Viaductul nefinalizat de Bechtel de la Suplacu de Barcau. Foto: captură imagine YouTube

884,123

de milioane de lei (fără TVA) este valoarea estimată a lucrărilor pe acest lot de autostradă.

„Secțiunea Suplacu de Barcău – Chiribiș, în lungime de 26,35 km, va fi construită de un antreprenor român, Construcții Erbașu SA, care trebuie să finalizeze proiectarea și execuția acestei secțiuni din autostrada Transilvania în maximum doi ani de la emiterea ordinului de începere. Contractul în valoare de 884,123 milioane de lei (fără TVA) este finanțat din Programul Transport (PT)”, a anunțat, vineri, 24 noiembrie, directorul CNAIR, Cristian Pistol (primul din stânga, alături de ministrul Sorin Grindeanu; foto de la semnarea contractului).

Contractul finanțat prin fonduri europene prevede un termen de 24 de luni (6 luni pentru etapa de proiectare si 18 luni pentru perioada de execuție a lucrărilor).

Obiectul contractului prevede construirea mai multor lucrări de artă, dintre care:

  • 3 viaducte;
  • 8 pasaje;
  • 8 poduri;
  • inclusiv un pod de o complexitate tehnică ridicată, viaductul început, dar nefinalizat de către Bechtel.

 

Lotul învecinat, de la Nușfalău la Suplacu de Barcău (13,5 kilometri), a fost finalizat de o firmă din Turcia (Nurol) și a fost deschis circulației la finalul lunii septembrie. Tronsonul de la Chiribiș la Biharia nu are constructor momentan.

Un lot măcinat de probleme

Proiectul de la Suplacu de Barcău la Chiribiș (și mai departe până la Borș) fusese abandonat în 2013, când ministrul PSD de atunci Dan Șova a decis rezilierea contractului cu Bechtel. Potrivit hotnews.ro, tronsonul fusese construit aproape 50%, inclusiv o mare parte din celebrul viaduct de 1,8 km de la Suplacu de Barcău peste lacul de acumulare cu același nume.

Ulterior, CNAIR a scos la licitație proiectul, l-a contractat în 2015 cu o asociere spaniolă (Corsan – Corviam Construccion – SA & SC Consinit SRL & SC Road Consulting & Design Solution SRL & SC Via Design SRL) pe circa 701 milioane de lei, dar l-a reziliat în 2016 din cauza mobilizării slabe a constructorului.

Abia în decembrie 2020 proiectul Suplacu de Barcău – Chiribiș a fost relansat la licitație; în martie 2021 au fost depuse patru oferte, iar în septembrie 2021 a fost desemnat un câștigător: Construcții Erbașu – Vahostav – SK A.S., ofertă de 542 mil lei. S-au depus contestații, iar apoi licitația nu s-a mai finalizat cu un contract semnat.

După încă o jumătate de an, CNAIR scotea la licitație finalizarea tronsonului în cauză. Într-un final, după contestații la CNSC și în instanțe, lotul are, în sfârșit, un constructor: Erbașu Construcții s.a.

Și asta după 10 ani de când americanii de la Bechtel au părăsit șantierul și alți 10 de când au început lucrările la Autostrada Transilvania.

Cum arăta în urmă cu un an lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș de pe A3:

VIDEO: Asociația Pro Infrastructură

Cine este Erbașu SA, care a câștigat contractul pentru această secțiune de autostradă

Compania a fost înființată în București, în anul 1990, ca business de familie, având inițial 20 de angajați. După 33 de ani de la înființare, Erbașu are peste 1.800 de persoane în echipă, fiind una dintre cele mai importante companii de construcții cu capital 100% autohton din România.

Din portofoliul de lucrări finalizate pot fi enumerate: stadionul Steaua, stadionul Rapid, sala polivalentă Oradea, bazinul Olimpic de înot și polo Dinamo, hipodromul Ploiești, circuitul turistic Floreasca-Tei, lucrări de reabilitare termică a peste 1.000 de blocuri de locuințe din mai multe orașe ale țării, hotelul ibis Styles Bucharest Erbas, ansambluri rezidențiale, spitale, clinici medicale, grădinițe, școli, stații de epurare, rețele de apă și canal, modernizări de drumuri publice precum și de rețele termice la nivelul întregii țări.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.