AUTOSTRADA TRANSILVANIA. Start oficial: lucrările pe cel mai „chinuit” lot de pe A3, începute de Bechtel în urmă cu 20 de ani, pot intra în execuție
La 20 de ani de la ,,contractul Bechtel”, pot începe lucrările pe cel mai „chinuit” lot de pe Autostrada Transilvania. Conform contractului, ar fi vorba de 2 ani pentru realizarea lui. Adică undeva în primăvara anului 2026.
Antreprenorul român Construcții Erbașu poate începe, de astăzi, lucrările pe lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș de pe A3 (în lungime de 26,35 de kilometri, cu un viaduct de 1,7 kilometri care traversează lacul de la Suplacu de Barcău).
24
de luni vor dura lucrările; 6 luni de proiectare + 18 luni de execuție.
De vineri, 15 martie 2024, se calculează cele 6 luni aferente etapei de proiectare pentru contractul de proiectare și execuție semnat pe 24 noiembrie 2023 cu societatea Construcții Erbașu. Compania românească se află la primul contract pentru un lot de autostradă în România.
Dacă Erbașu Construcții respectă termenele, iar CNAIR avizează rapid documentația tehnică, atunci organizarea de șantier pentru lotul de 26 de kilometri ar putea începe în această toamnă. Viaductul de la Suplacu de Barcău (construit 90 % de Bechtel) are o lungime de 1,7 kilometri.
884,12
milioane de lei, fără TVA, reprezintă valoarea contractului pentru construirea lotului Suplacu de Barcău – Chiribiș de pe A3
Contractul pentru proiectarea lotului Suplacu de Barcău – Chiribiș a fost semnat cu s.c. Construcții Erbașu pe 24 noiembrie 2023 pentru o ofertă de 884 milioane de lei (fără TVA) și o durată de 24 de luni (6 pentru proiectare și 18 luni pentru lucrări de execuție).
8
poduri, 8 pasaje și 3 viaducte vor fi construite pe această secțiune de pe Autostrada Transilvania.
„Pe data de 15 martie vor începe lucrările pentru proiectarea și execuția Secțiunii Suplacu de Barcău – Chiribiș, a Autostrăzii Transilvania! Pentru finalizarea construcției celor 26,35 kilometri, Antreprenorul român (Construcții Erbașu SA) are la dispoziție 24 de luni (6 luni proiectare și 18 luni execuție lucrări). Contractul în valoare de 884,12 milioane de lei, fără TVA (finanțat prin PT ), a fost semnat în luna noiembrie a anului trecut. Pe traseul secțiunii de autostradă Suplacu de Barcău – Chiribiș se vor construi inclusiv 8 poduri, 8 pasaje și 3 viaducte.” a transmis, pe 12 ianuarie 2024, directorul general al CNAIR, Cristian Pistol.
26,35
kilometri este lungimea totală a lotului abandonat de compania americană Bechtel odată cu rezilierea contractului în 2013.
Lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș are 26,35 de kilometri și include viaductul de 1,7 kilometri de la Suplacu de Barcău (peste un lac de acumulare, foto jos) aproape finalizat de Bechtel.
„Lotul chinuit”, denumirea primită de secțiunea de autostradă Suplacu de Barcău – Chiribiș. Lucrările la acest lot au început în urmă cu aproape 20 de ani!
Lucrările la acest lot au fost abandonate după rezilierea contractului cu compania americană Bechtel, în anul 2013.
Ce a spus Asociația Pro Infrastructură despre acest lot
„Nu știm sigur dacă este o premieră planetară, dar poate ne spuneți voi dacă mai există în lume alt proiect de infrastructură de transport început în teren în urmă cu 18 ani și trecut printr-o acordare directă (Bechtel), două rezilieri de contract (Bechtel și Corsan-Corviam) și trei licitații (lansate în mai 2014, august 2017 și decembrie 2020). Urmează a… patra! Speram că a treia oară-i cu noroc, dar nu a fost să fie.
Povestea transilvăneană (de groază) a acestui segment de 26,35 km este similară cu a vecinului său de la vest. Viaductul de 1,8 km lungime executat de Bechtel pe lacul de acumulare de la Suplacu de Barcău face parte din acest lot care a fost lăsat în voia sorții la 60-70% stadiu fizic când s-a reziliat contractul în 2013.
CNAIR a lansat licitația pentru finalizarea lucrărilor în 27 aprilie 2014 (acum 8 ani, ați citit bine), în 2015 s-a semnat cu asocierea spaniolă Corsan-Corviam, dar în 2016 s-a reziliat din cauza mobilizării insuficiente a constructorului. În 23 august 2017 s-a pornit o nouă licitație, însă după doi ani și jumătate de tergiversări, amânări, contestații și reevaluări, în ianuarie 2020 CNAIR o anulează deoarece antreprenorul desemnat câștigător are probleme financiare în țara de origine”, declarau în octombrie 2022, cei de la Asociația Pro Infrastructură.
Cine este Construcții Erbașu SA, care a câștigat contractul pentru această secțiune de autostradă
Compania a fost înființată în București, în anul 1990, ca business de familie, având inițial 20 de angajați. După aproape 34 de ani de la înființare, s.c. Construcții Erbașu s.a. are peste 1.800 de persoane în echipă, fiind una dintre cele mai importante companii de construcții cu capital 100% autohton din România.
Din portofoliul de lucrări finalizate pot fi enumerate: stadionul Steaua, stadionul Rapid, sala polivalentă Oradea, bazinul Olimpic de înot și polo Dinamo, hipodromul Ploiești, circuitul turistic Floreasca-Tei, lucrări de reabilitare termică a peste 1.000 de blocuri de locuințe din mai multe orașe ale țării, hotelul Ibis Styles Bucharest Erbas, ansambluri rezidențiale, spitale, clinici medicale, grădinițe, școli, stații de epurare, rețele de apă și canal, modernizări de drumuri publice precum și de rețele termice la nivelul întregii țări.