AUTOSTRADA TRANSILVANIA. Situație ca în romanele lui Kafka în cazul lotului de 28 de kilometri de pe A3: firma care a câștigat licitația refuză să semneze contractul

Autor  Tudor Știrbu   în       9 luni în urmã     6458 Vizualizări.  

Situație ca de Kafka în cazul lotului Chiribiș – Biharia de pe Autostrada Transilvania, blocat de firma care a câștigat licitația. Ministerul Transporturilor a desemnat societatea bihoreană Precon Transilvania drept câștigătoare a lucrărilor pe acest lot; cu toate acestea contractul n-a fost semnat. 

Din această cauză, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a răbufnit vineri, cu ocazia semnării unor contracte de infrastructură rutieră.

Ministrul Sorin Grindeanu vorbește despre situația lotului de pe A3 Chiribiș – Biharia la minutul 16’30”. VIDEO: CNAIR 

DECLARAȚIE

„Situația de pe A3, Chiribiș – Biharia, trebuie să se deblocheze. Suntem într-o situație de Kafka. Am cerut documentele celui care a câștigat și el contestă faptul că am cerut documentele. În situația asta suntem. Avem un câștigător, îl știți, s-au cerut documentele de ce la CNAIR, să vină la semnat, ei contestă această chestiune. Ei au câștigat prin instanță (să lucreze pe Chiribiș – Biharia – n.r.) că, altfel, vă spun sincer că aș fi anulat, dar mi-au spus colegii că nu prea se poate juridic”.

Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, vineri, 16 februarie 2024

Oficialul de la Transporturi a mai precizat că acest contract a fost câștigat după o luptă în instanță, la Curtea de Apel București.

„Fac aceste lucruri (firme controlate de Beneamin Rus – n.r.) fiindcă spun că în momentul în care ar semna acest contract, ar pierde anumite procese pe care le au deja deschise cu noi în trecut. Am înțeles, eu vreau să fac autostrada, pe mine nu mă interesează ce au semnat Orban pe repede înainte cu Bode aici, înainte de campanie. Pe mine mă interesează să fac această autostradă de la Chiribiș la Biharia. (…) Nu eu, nu Pistol i-a forțat să semneze acel contract (care a fost reziliat între timp – n.r.). Dacă le-a promis cineva, ceva, să se ducă la instituții abilitate și să spună, dar nu să blocheze un proiect de tipul acesta. Dacă nu i-a forțat nimeni, hai să facem autostrada! Nu se poate așa ceva. De doi ani și ceva, e șoarecele și pisica. De ce blochezi în acest moment un proiect extrem de important?”, a întrebat ministrul Transporturilor.

Contestație respinsă

În noiembrie 2023, Curtea de Apel București a respins contestația companiei Strabag la licitația pentru lotul Chiribiș – Biharia din Autostrada Transilvania (A3). Pentru acest lot, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a desemnat câștigătoare oferta bihorenilor de la Precon Transilvania.

Câștigătorul licitației, o asociere de firme românești

CNAIR a desemnat pe 8 iunie 2023 asocierea PRECON – CITADINA câștigătoare a licitației pentru finalizarea lucrărilor pe lotul Chiribiș – Biharia al Autostrăzii A3 Transilvania.

28,55

de kilometri este lungimea totală a lotului Chiribiş – Biharia.

Câştigătorul licitaţiei pentru construcţia subsecţiunii Chiribiş – Biharia a Autostrăzii Transilvania este o asociere de constructori români, care, potrivit contractului, în 24 de luni va trebui să construiască cei 28,55 de kilometri, anunța pe 8 iunie 2023 ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu.

785,21

de milioane de lei (fără TVA) este valoarea contractului.

„A fost desemnat câştigătorul licitaţiei pentru construcţia subsecţiunii Chiribiş – Biharia a Autostrăzii Transilvania! După semnarea contractului, asocierea de constructori români va avea la dispoziţie 785,21 milioane de lei (fără TVA) şi 24 de luni (6 luni proiectare şi 18 luni execuţie lucrări) pentru construcţia celor 28,55 km. ai acestui proiect”, a transmis, pe 8 iunie 2023, Sorin Grindeanu.

Secțiunea de autostradă Chiribiș-Biharia a devenit o adevărată epopee, care are aproape 20 de ani. Secțiunea, lăsată nefinalizată de compania americană Bechtel, a ajuns în mâna altor constructori de-a lungul anilor, însă CNAIR a reziliat contractele, apoi a anulat două licitații.

Grupul Selina-Trameco, condus de omul de afaceri bihorean Beniamin Rus, care a lucrat ultima oară pe acest tronson de autostradă, a avut întârzieri uriașe în execuția lucrărilor, iar CNAIR a reziliat contractul.

26

de kilometri este lungimea secțiunii Suplacu de Barcău – Chiribiș

Secțiunea Chiribiș – Biharia se continuă la vest spre vama Borș 2 cu o porțiune de drum de 5 kilometri Biharia – Borș  (deschisă în 2020), iar spre Cluj cu lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș, în lungime de 26  de kilometri.

Pe traseul Autostrăzii Transilvania, de la Cluj-Napoca la vama Borș II, CNAIR nu are contracte semnate pe lotul de 41 kilometri între Poarta Sălajului și Nușfalău (ce include Tunelul Meseș cu o lungime de 2,8 kilometri) și pe lotul Chiribiș – Biharia (28 kilometri), contract câștigat de Precon.

 

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.