AUTOSTRADA TRANSILVANIA. Ministrul Transporturilor explică de ce n-a semnat cu câștigătorul licitației pentru lotul Chiribiș – Biharia

Autor  admin   în       11 luni în urmã     1890 Vizualizări.  

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și constructorul bihorean Precon încă nu pot semna contractul pentru proiectarea și execuția lotului Chiribiș-Biharia de pe Autostrada Transilvania, din cauza proceselor pe rol de la rezilierea contractului, în 2022, cu Trameco, companie din Grupul Selina controlată de omul de afaceri orădean Beniamin Rus.

Aceasta a fost explicația ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, conform economedia.ro. Întrebat de ce întârzie semnarea contractului cu Precon pentru lotul de 29 de kilometri dintre Chiribiș și Biharia (județul Bihor), mai ales după decizia favorabilă a Curții de Apel București, ministrul Grindeanu a descris discuțiile cu patronul Precon, iar șeful CNAIR, Cristian Pistol, a explicat că și acest contract are o clauză suspensivă, la fel ca lotul Suplacu de Barcău-Chiribiș semnat cu constructorul român Erbașu.

DECLARAȚIE

„Am avut o discuție cu domnul director, patron nici nu știu ce, de la compania care a câștigat (Precon – n.r.), domnul Rus, împreună cu domnul Pistol, și acolo e o întreagă istorie, semnări patriotice înainte de campania electorală (în mandatul lui Lucian Bode – n.r.). Eu cred că vom ajunge la un numitor comun astfel încât să fie semnat contractul. Sunt diverse litigii care vin din urmă. CNAIR a transmis companiei care a câștigat care sunt limitele (condițiile – n.r.), compania urmând să-și facă o analiză internă. Noi nu puteam să ieșim din cadrul legal al licitației. Am transmis aceste lucruri companiei urmând ca ea să ia deciziile potrivite. Cu cât mai repede, cu atât mai bine”.

Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor

Sursa foto: Ilona Andrei/G4Media.ro

Conform sursei citate, oficialul de la Transporturi n-a precizat dacă așteaptă decizia până la sfârșitul anului și a mai anunțat că singurul tronson din Autostrada Transilvania fără contract rămâne Lotul cu tunelul Meseș (Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău – 42 de kilometri).

Însă Sorin Grindeanu a omis să precizeze că, fără viaductele de la Nădășelu și Topa Mică de pe lotul UMB Nădășelu-Zimbor, cei 30 de kilometri care ar putea fi terminați în decembrie 2024 riscă să rămână „muzeu”.

Ce a spus Pistol

La rândul său, directorul CNAIR, Cristian Pistol, a declarat că și în acest contract este prevăzută clauza suspensivă. ,,În funcție de ce va decide firma de construcții, noi putem să semnăm contractul, evident cu clauză suspensivă pentru că, în documentația de atribuire, a fost prevăzut acest lucru”, a afirmat șeful Companiei Naționale de Drumuri.

28,55

de kilometri este lungimea totală a acestui lot de pe A3.

În august 2023, lotul Chiribiș – Biharia (28,55 kilometri) de pe Autostrada Transilvania (A3) era deblocat prin desemnarea câștigătoarei licitației pentru această secțiune de autostradăCâștigătoarea contractului de 785 de milioane de lei (fără TVA), cu un termen de realizare de 24 de luni (din care 6 luni proiectare și 18 execuție), a fost desemnată asocierea Precon Transilvania – Citadina 98.

Contestațiile ulterioare au blocat, însă, proiectul finanțat prin PNRR.

CNAIR desemnase asocierea Precon Transilvania – Citadina 98 drept câștigătoare a licitației pentru finalizarea lucrărilor pe lotul Chiribiș – Biharia al Autostrăzii Transilvania, încă de la începutul lunii iunie 2023. Licitația fusese lansată în august 2022, după ce în luna mai, CNAIR reziliase contractul cu Selina.

CNAIR desemnase asocierea Precon Transilvania – Citadina 98 (Galați) drept câștigătoare a licitației pentru finalizarea lucrărilor pe lotul Chiribiș – Biharia al Autostrăzii Transilvania, încă de la începutul lunii iunie 2023. Licitația fusese lansată în august 2022, după ce în luna mai, CNAIR reziliase contractul cu Selina.

877

milioane de lei reprezintă valoarea totală a contractului pe Chiribiș-Biharia.

Licitația de 877 milioane de lei pentru lotul Chiribiș – Biharia cu o lungime de 28,55 km a fost lansată în august 2022, după ce în mai CNAIR reziliase contractul cu Selina. După rezilierea contractului, Selina a primit certificat negativ și a atacat decizia în instanță. În realitate, Precon ar fi controlată chiar de Beniamin Rus, patronul Selina, potrivit presei din Bihor.

de 20

de ani se lucrează pe această porțiune din Autostrada Transilvania.

Secțiunea de autostradă Chiribiș-Biharia a devenit o adevărată epopee, care are aproape 20 de ani. Secțiunea, lăsată nefinalizată de compania americană Bechtel, a ajuns în mâna altor constructori de-a lungul anilor, însă CNAIR a reziliat contractele, apoi a anulat două licitații.

Grupul Selina-Trameco, condus de omul de afaceri bihorean Beniamin Rus, care a lucrat ultima oară pe acest tronson de autostradă, a avut întârzieri uriașe în execuția lucrărilor, iar CNAIR a reziliat contractul.

Secțiunea Chiribiș – Biharia se continuă la vest spre vama Borș 2 cu o porțiune de drum de 5 kilometri Biharia – Borș (deschisă în 2020), iar spre Cluj cu lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș, în lungime de 26  de kilometri.

Pe traseul Autostrăzii Transilvania, de la Cluj-Napoca la vama Borș II, CNAIR nu are contracte semnate pe două loturi cu o lungime de 70 kilometri: 41 kilometri între Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, respectiv lotul câștigat de Precon (29 kilometri). Încă 3 kilometri reprezintă lungimea viaductelor scoase din contractul cu UMB.

Unii au fost interesați și de acest articol:

AUTOSTRADA TRANSILVANIA. CNAIR poate semna contractul pentru execuția lotului Chiribiș – Biharia de pe A3. Curtea de Apel a respins contestația Strabag

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.