AUTOSTRADA TRANSILVANIA. Lotul „blestemat” de pe A3 are constructor: CNSC a respins contestațiile Precon și Nurol
Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a respins contestațiile constructorilor Precon și Nurol pentru execuția lucrărilor pe lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș din A3, ceea ce permite, conform legii, semnarea contractului cu Erbașu.
Lotul de 26,5 de kilometri care include și viaductul Suplacu de Barcău (1,8 kilometri) ar urma să fie primul contract de autostradă al constructorului Erbașu.
Potrivit economedia.ro, CNSC a luat această decizie luni, 6 noiembrie, după o analiză de două luni.
Conform sursei citate, după decizia CNSC, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) ar trebui să solicite actele companiei Erbașu, indiferent dacă unul dintre constructori sau ambii vor ataca decizia la Curtea de Apel București.
CONTEXT
Antreprenorul Construcții Erbașu SA fusese desemnat câștigător, pe 5 septembrie, pentru realizarea secțiunii cu o lungime de 26,5 kilometri care cuprinde și un viaduct de 1,8 kilometri (foto jos).
884,12
de milioane de lei (fără TVA) este valoarea contractului pentru execuția acestei secțiuni de autostradă. Proiectul va trebui finalizat în 24 de luni.
„Lotul chinuit”, denumirea primită de secțiunea de autostradă Suplacu de Barcău – Chiribiș. Lucrările la acest lot au început în urmă cu aproape 20 de ani!
Lucrările la acest lot au fost începute de Bechtel și abandonate de compania americană după rezilierea contractului, în anul 2013.
„Nu știm sigur dacă este o premieră planetară, dar poate ne spuneți voi dacă mai există în lume alt proiect de infrastructură de transport început în teren în urmă cu 18 ani și trecut printr-o acordare directă (Bechtel), două rezilieri de contract (Bechtel și Corsan-Corviam) și trei licitații (lansate în mai 2014, august 2017 și decembrie 2020). Urmează a… patra! Speram că a treia oară-i cu noroc, dar nu a fost să fie.
Povestea transilvăneană (de groază) a acestui segment de 26,35 km este similară cu a vecinului său de la vest. Viaductul de 1,8 km lungime executat de Bechtel pe lacul de acumulare de la Suplacu de Barcău face parte din acest lot care a fost lăsat în voia sorții la 60-70% stadiu fizic când s-a reziliat contractul în 2013.
CNAIR a lansat licitația pentru finalizarea lucrărilor în 27 aprilie 2014 (acum 8 ani, ați citit bine), în 2015 s-a semnat cu asocierea spaniolă Corsan-Corviam, dar în 2016 s-a reziliat din cauza mobilizării insuficiente a constructorului. În 23 august 2017 s-a pornit o nouă licitație, însă după doi ani și jumătate de tergiversări, amânări, contestații și reevaluări, în ianuarie 2020 CNAIR o anulează deoarece antreprenorul desemnat câștigător are probleme financiare în țara de origine”, declarau în octombrie 2022, cei de la Asociația Pro Infrastructură.
Cine este Erbașu SA, care a câștigat contractul pentru această secțiune de autostradă
Compania a fost înființată în București, în anul 1990, ca business de familie, având inițial 20 de angajați. După 33 de ani de la înființare, Erbașu are peste 1.800 de persoane în echipă, fiind una dintre cele mai importante companii de construcții cu capital 100% autohton din România.