AUTOSTRADA TRANSILVANIA. Încep lucrările pe cel mai „chinuit” lot de pe A3. Contractul prevede 6 luni de proiectare și 18 luni de execuție

Autor  admin   în       10 luni în urmã     6116 Vizualizări.  

Lotul „chinuit” de pe Autostrada Transilvania poate intra în lucrări, după aproape două decenii de așteptări. Pe acest lot de autostradă, între Suplacu de Barcău și Chiribiș (județul Bihor), că despre el vorbim, a lucrat compania americană Bechtel, care pe această porțiune a început construcția unui viaduct cu o lungime de aproape 2 kilometri peste un lac. Viaduct pe care Bechtel nu l-a terminat, deoarece în 2013 a părăsit România, iar lucrările de-atunci au stagnat. 

Ce e acum

Directorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol, a anunțat vineri că, din 15 martie 2024, vor începe lucrările la secțiunea Suplacu de Barcău – Chiribiș, de pe Autostrada Transilvania (A3).

Vestea nu poate decât să ne bucure, pentru că acest lot de pe Autostrada Transilvania, cu o lungime de aproximativ 26 de kilometri, a fost ca un ghimpe în istoria curentă a CNAIR. Povestea acestei secțiuni de autostradă poate fi citită la finalul articolului.

Revenind. Directorul CNAIR, Cristian Pistol, a transmis astăzi, pe contul de Facebook al companiei, că lucrările vor începe în primăvară. Lucrări care vor dura doi ani.

Anunțul șefului de la CNAIR

„Pe data de 15 martie vor începe lucrările pentru proiectarea și execuția Secțiunii Suplacu de Barcău – Chiribiș, a Autostrăzii Transilvania!
Pentru finalizarea construcției celor 26,35 km Antreprenorul român (Construcții Erbașu SA) are la dispoziție 24 de luni (6 luni proiectare și 18 luni execuție lucrări).
Contractul în valoare de 884,12 milioane de lei, fără TVA (finanțat prin #PT), a fost semnat în luna noiembrie a anului trecut.
Pe traseul secțiunii de autostradă Suplacu de Barcău – Chiribiș se vor construi inclusiv 8 poduri, 8 pasaje și 3 viaducte”, se arată în comunicatul directorului CNAIR.

884,123

milioane de lei (fără TVA) este valoarea contractului pe lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș; de la momentul semnării contractului, constructorul va avea la dispoziție 24 de luni (6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuție).

26,35

kilometri este lungimea totală a lotului abandonat de compania americană Bechtel odată cu rezilierea contractului în 2013.

Lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș are 26,35 de kilometri și include viaductul de 1,8 kilometri de la Suplacu de Barcău (peste un lac de acumulare, foto jos) aproape finalizat de Bechtel.

„Lotul chinuit”, denumirea primită de secțiunea de autostradă Suplacu de Barcău – Chiribiș. Lucrările la acest lot au început în urmă cu aproape 20 de ani!

Lucrările la acest lot au fost abandonate după rezilierea contractului cu compania americană Bechtel, în anul 2013.

Ce a spus Asociația Pro Infrastructură despre acest lot

„Nu știm sigur dacă este o premieră planetară, dar poate ne spuneți voi dacă mai există în lume alt proiect de infrastructură de transport început în teren în urmă cu 18 ani și trecut printr-o acordare directă (Bechtel), două rezilieri de contract (Bechtel și Corsan-Corviam) și trei licitații (lansate în mai 2014, august 2017 și decembrie 2020). Urmează a… patra! Speram că a treia oară-i cu noroc, dar nu a fost să fie.

Povestea transilvăneană (de groază) a acestui segment de 26,35 km este similară cu a vecinului său de la vest. Viaductul de 1,8 km lungime executat de Bechtel pe lacul de acumulare de la Suplacu de Barcău face parte din acest lot care a fost lăsat în voia sorții la 60-70% stadiu fizic când s-a reziliat contractul în 2013.

CNAIR a lansat licitația pentru finalizarea lucrărilor în 27 aprilie 2014 (acum 8 ani, ați citit bine), în 2015 s-a semnat cu asocierea spaniolă Corsan-Corviam, dar în 2016 s-a reziliat din cauza mobilizării insuficiente a constructorului. În 23 august 2017 s-a pornit o nouă licitație, însă după doi ani și jumătate de tergiversări, amânări, contestații și reevaluări, în ianuarie 2020 CNAIR o anulează deoarece antreprenorul desemnat câștigător are probleme financiare în țara de origine”, declarau în octombrie 2022, cei de la Asociația Pro Infrastructură.

Te-ar putea interesa și articolul de mai jos:

AUTOSTRADA TRANSILVANIA. Când vom putea circula de la Târgu Mureș la Borș direct pe autostradă. Câți kilometri sunt dați în trafic, termenele de predare

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.