AUTOSTRADA TRANSILVANIA. Directorul CNAIR, Cristian Pistol: când se va putea circula direct pe cei 270 km. de la Târgu Mureș la Borș. „Eu cred că este posibil să se întâmple acest lucru”
Directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol, susține că e posibil ca în 2030 să se poată circula direct pe autostradă pe toți cei 270 de kilometri de la Târgu-Mureș la Borș, cu toate că lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, care cuprinde și tunelul Meseș, n-are nici acum constructor desemnat.
Media9 a scris recent despre acest subiect, iar articolul poate fi citit mai jos:
Secțiunea Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău are o lungime de 41 de kilometri, cuprinde tunelul Meșes (2,8 kilometri) cu două galerii de autostradă și este cel mai costisitor contract licitat în România, cu o valoare maximă estimată de 8,8 miliarde de lei (inclusiv TVA).
78
de luni, adică șase ani și jumătate, reprezintă durata de proiectare și execuție prevăzută pentru lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău; 18 luni perioada de proiectare, 60 de luni perioada de execuție a lucrărilor.
Într-un interviu acordat site-ului gandul.ro, Cristian Pistol afirmă că lotul care cuprinde tunelul Meseș se află în faza de achiziție publică și că este o procedură complicată.
„Au fost oferte foarte complicate, iar colegii mei au depus un efort substanțial în a analiza aceste oferte, urmând să desemneze câștigătorul. În momentul de față, știu că încă sunt în analiză, urmând ca în perioada imediat următoare să desemneze acest câștigător. Ce pot să vă spun este că eu, ca reprezentant al autorității contractante, potrivit legii, nu am dreptul să mă implic în procedurile de achiziție publică și nici nu o fac, drept pentru care aștept de la ei să vină odată cu raportul procedurii, astfel încât să pot să-l aprob”, a declarat, conform sursei citate, directorul general al CNAIR.
Chiar și așa, șeful Companiei Naționale de Drumuri se arată optimist și susține că e posibil ca peste 6 ani să se poată circula direct pe autostradă de la Târgu-Mureș la Borș (aprox. 270 de kilometri).
DECLARAȚIE
„Este o lucrare foarte complicată cu tunelul Meseș. Eu cred că este posibil să se întâmple acest lucru, ca în 2030 să circulăm pe toată autostrada de la Borș la Târgu Mureș”.
Cristian Pistol (foto jos), directorul general CNAIR, în interviul pentru gandul.ro
Interviul cu șeful CNAIR poate fi ascultat aici.
Poate că oficialul de la CNAIR a făcut aceste declarații mai degrabă din calitatea sa de membru PNL decât din cea de director al Companiei Naționale de Drumuri. Însă nu putem să nu ne întrebăm: pe ce se bazează? Mai ales că proiectul se întinde pe durata a 6 ani și jumătate (18 luni perioada de proiectare, 60 de luni perioada de execuție a lucrărilor). Asta înseamnă 2031, cel puțin, după cele mai simple calcule. Asta dacă lucrările la acest complicat lot ar începe acum. Nu mai punem la socoteală că lotul n-are încă un constructor desemnat și că e foarte posibil ca după anunțarea câștigătorului să existe contestații. Ceea ce ar întârzia finalizarea proiectului cu câteva luni, poate chiar un an.
144
kilometri este tronsonul de autostradă de pe A3 pe care se poate circula între Târgu Mureș și Borș.
În prezent se circulă pe 144 din cei 270 kilometri ai Autostrăzii Transilvania, între Târgu Mureș și Borș, respectiv pe 125 de kilometri între Târgu Mureș și Nădășelu, plus 14 kilometri între Nușfalău (jud. Sălaj) și Suplacu de Barcău (jud. Bihor), la care se adaugă 5 kilometri între Biharia și Borș, la granița cu Ungaria.
Contractul Autostrăzii Transilvania a fost atribuit în 2004 companiei americane Bechtel. Segmentul de autostradă Târgu Mureș – Brașov a fost eliminat ulterior din proiect, iar în locul său a fost construită autostrada A10 Turda – Sebeș.
Stadiul lucrărilor pe Autostrada Transilvania, de la Târgu Mureș la Borș
Revenind la stadiul lucrărilor pe Autostrada Transilvania. Vă prezentăm situația la zi a lucrărilor pe loturile de pe A3, iar pentru asta ne folosim (și) de harta de mai jos:
Sursa foto: 130km.ro
438
de kilometri este lungimea (aproximativă) a autostrăzii A3 de la București la Borș.
Autostrada A3 (numită și Autostrada Transilvania pe porțiunea Brașov – Borș) face legătura dintre București și ieșirea spre Ungaria prin Borș. Tronsonul Brașov – Târgu Mureș a fost scos din planurile autostrăzii A3, fiind înlocuit de autostrada A10 Sebeș – Turda.
Stadiu execuție Autostrada Transilvania (date actualizate iunie 2024)
- în exploatare: 46%;
- în execuție: 22%;
- planificată: 32%.
Tronsonul Târgu Mureș – Gilău (103,5 kilometri)
Plecăm în excursia noastră virtuală de la Târgu Mureș spre granița cu Ungaria (la Borș). Tronsonul Târgu Mureș – Gilău (jud. Cluj, în lungime de 103,5 kilometri) este deschis integral circulației, după ce în decembrie 2023 a fost dat în trafic „ciotul” de 15,7 kilometri Chețani – Câmpia Turzii, până atunci veriga lipsă între Târgu Mureș – Cluj direct pe autostradă.
Tronsonul Gilău – Borș (162,52 kilometri)
Tronsonul este împărțit în trei secțiuni:
-
Secțiunea 3A Gilău (Cluj-Napoca Vest) – Mihăiești (26,27 km);
-
Secțiunea 3B Mihăiești – Suplacu de Barcău (aproximativ 76 km);
-
Secțiunea 3C Suplacu de Barcău – Borș (60,25 km).
Pe secțiunea Nădășelu – Zimbor (30,06 km), stadiul fizic al lucrărilor înregistrat în luna iunie 2024 a fost de 73,88 %, cu 0,88% mai mult decât în luna mai 2024 (73%). Pe această secțiune sunt și cele două viaducte de la Nădășelu și Topa Mică, care urmează să fie realizate de antreprenorul turc Ozaltin. La cererea constructorului Spedition UMB, termenul contractul a fost extins până în iulie 2026.
Pe secțiunea Zimbor – Poarta Sălajului (12,24 km), stadiul fizic a fost de 45,85 %, cu 3,50% mai mult decât în luna precedentă (42,35%). La cererea constructorului Spedition UMB, termenul a fost extins pentru decembrie 2026. Trebuie subliniat că lucrările pe aceste două subsecțiuni sunt finanțate prin PNRR.
- 3B3 Poarta Sălajului – Zalău (15,14 km, care include și tunelul Meseș) – în curs de licitare. Constructor desemnat: asocierea MAKYOL Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S. – OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S., perioada de proiectare: 18 luni, perioada de execuție: 60 luni. În total, 78 de luni, adică 6 ani și jumătate. CNAIR a prelungit de mai multe ori în acest an desemnarea companiei câștigătoare a licitației; ultimul termen propus de CNAIR pentru anunțarea câștigătorului: 30 august 2024.
- 3B4 Zalău – Nușfalău (25,84 km – lucrare împreună cu subsecțiunea Poarta Sălajului – Zalău) – în curs de licitare. Constructor desemnat: asocierea MAKYOL Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S. – OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S., perioada de proiectare: 18 luni, perioada de execuție: 60 luni. În total, 78 de luni, adică 6 ani și jumătate. CNAIR a prelungit de mai multe ori în acest an desemnarea companiei câștigătoare a licitației; ultimul termen propus de CNAIR pentru anunțarea câștigătorului: 30 august 2024.
- 3B5 Nușfalău – Suplacu de Barcău (13,55 km) – contract semnat în septembrie 2020. Secțiune deschisă în septembrie 2023. Constructor selectat: Nurol Insaat Ve Ticaret AS. Preț: 384.138.887,89 lei fără TVA. Durata: 6 luni pentru proiectare, 18 luni pentru execuție. Termen deschidere: 2025.
Secțiunea 3C Suplacu de Barcău – Borș (60,25 km)
- 3C1 Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 km) – câștigător desemnat: Constructii Erbașu SA. Preț: 884.123.669,17 lei fără TVA. Durata: 6 luni pentru proiectare, 18 luni pentru execuție. Câștigător desemnat în septembrie 2023. Contract semnat în noiembrie 2023. Lucrările încă n-au început. Termen de deschidere: 2025.
- 3C2 Chiribiș – Biharia (28,55 km) – contract semnat în iunie 2020, dar reziliat în mai 2022. Constructor nou desemnat în iunie 2023: asocierea Precon Transilvania SRL – Citadina 98 SA. Preț: 785,22 milioane de lei (fără TVA). Termen de proiectare 6 luni, termen de execuție 18 luni. În total, doi ani. Contract semnat în martie 2024. Lucrările se estimează că vor începe în primăvara anului viitor. Termen de deschidere: 2026.
- 3C3 Biharia – Borș (5,35 km) – secțiune deschisă circulației în septembrie 2020. Contract semnat în decemberie 2018 cu asocierea Trameco SA – Vahostav-SK a.s. – Drumuri Bihor SA – Drum Asfalt SRL – East Water Drillings SRL. Preț: 134,22 milioane lei (fără TVA).
*Viaductele din zonele Mihăiești și Topa Mică pe secțiunile Nădășelu – Mihăiești și Mihăiești – Zimbor (1,99 + 3,48km) vor fi realizate prin contracte separate de asocierea OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. – ILGAZ INSAAT TICARET A.S. – VISIO CONSTRUCTION WORKS S.R.L., constructor desemnat în martie 2024. Preț: 994,7 milioane de lei fără TVA. Termen de proiectare 9 luni, termen de execuție 18 luni. Adică 2 ani și 3 luni.
**Există o procedură de licitație în derulare pentru nodul Românași (jud. Sălaj), care va asigura descărcarea traficului de pe sectiunea Zimbor – Poarta Sălajului până la finalizarea secțiunii Poarta Sălajului – Zalău (care cuprinde și tunelul Meseș).
La acestea se adaugă și două proiecte conexe, care sunt de mare ajutor șoferilor. Practic, acestea au rolul de centuri ocolitoare pentru Turda și Oradea.
Drumul Expres Turda – Dej (DEx4 – care face conexiunea dintre A3 și DN1 în dreptul localității Tureni)
- Lungime: 4,95 kilometri;
- Stadiul fizic actual: 48% (luna iulie 2024);
- Data începerii: 21 august 2023;
- Data finalizării: 17 februarie 2025;
- An deschidere (estimat): 2024 (CNAIR: antreprenorul intenționează să finalizeze asfaltul, marcajele și elementele de siguranță rutieră până în decembrie 2024);
- Valoarea lucrărilor: 562.613.000 de lei fără TVA;
- Constructor: asocierea s.c. Dimex 2000 Company s.r.l. (lider) – s.c. Autotehnorom s.r.l. – s.c. OPR Asfalt s.r.l. – s.c. Obras Publicas Y Regadios s.a. – s.c. Con-A Operations s.r.l.
Drumul Expres care face legătura dintre Centura Oradea (girația Sântandrei) și Autostrada Transilvania A3 (Biharia), cu o lungime de 19 kilometri, a fost deschis circulației în luna martie 2024.
În realizarea acestui articol, Media9 a folosit informații de pe site-ul 130km.ro.