AUTOSTRADA TRANSILVANIA. Care este stadiul lucrărilor pe loturile de pe A3 + termene de finalizare
Mai multe loturi de pe Autostrada Transilvania sunt în lucru în diferite faze, iar în perioada următoare urmează să fie semnate contractele pentru alți kilometri de autostradă.
Stadiul fizic al lucrărilor pe subsecțiunile 3A2 Nădășelu – Mihăiești și 3B1 Mihăiești – Zimbor (24,59 kilometri) la începutul lunii noiembrie era de 70,50%, față de 43,4% în urmă cu exact un an.
Antreprenor: asocierea Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – Electromontaj SA;
Termen finalizare: luna mai 2025.
Pe șantierul subsecțiunii 3B2 Zimbor – Poarta Sălajului, stadiul fizic al lucrărilor era 40,15%, înregistrând un avans de 19 puncte procentuale în ultimele 12 luni, la începutul lunii noiembrie a anului trecut fiind de 21,10%.
Antreprenor: lucrările pe această subsecțiune cu o lungime de 12,24 kilometri sunt executate de asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL;
Termen finalizare: conform ultimului program de execuție, acest sector urmează să fie finalizat în iulie 2025.
Cel mai greu/complex lot de pe A3 care cuprinde și tunelul de sub Meseș
Lucrările la subsecțiunile 3B3 Poarta Sălajului – Zalău și 3B4 Zalău – Nușfălău (total 41 de kilometri), inclusiv tunelul rutier Meșes (2,89 kilometri) ar fi trebuit să înceapă anul viitor și să fie finalizate în 2027.
Dar proiectul este deja în întârziere pentru că prima licitație pentru atribuirea contractului de proiectare și execuție a fost anulată, în aprilie 2023.
În prezent, cele șapte oferte depuse în a doua licitație sunt în evaluare până pe 29 decembrie. Valoarea totală a contractului este estimată între 7,48 și 8,84 miliarde de lei fără TVA. Finanțarea va fi prin Programul Operațional Transport POT 2021 – 2027.
Media9 a scris despre cei 7 constructori temerari care se vor lupta pentru construcția acestui lot foarte complex, iar articolul este mai jos:
Pentru subsecțiunea 3C1 Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 kilometri) urmează să fie semnat contractul de proiectare și execuție.
Compania Construcții Erbașu SA a fost desemnată câștigătoare, însă decizia a fost contestată de către Nurol Insaat Ve Ticaret AS și Precon Transilvania. Dar, în noiembrie, CNSC a respins ca nefondate contestațiile.
Contractul prevede o jumătate de an pentru proiectare și un an și jumătate pentru executarea lucrărilor. Valoarea estimată a contractului este de peste 1.07 miliarde lei fără TVA.
Subsecțiunea 3C2 Chiribiș – Biharia
Pentru tronsonul de 28,55 kilometriau fost depuse trei oferte pe 1 martie anul acesta, într-un final fiind aleasă asocierea Precon Transilvania SRL – Citadina 98 SA câștigătoarea contractului.
Au fost depuse două contestații de către Construcții Erbașu SA și de către Asocierea Strabag – Antrepriza de Reparații și Lucrări ARL Cluj SA (Strabag).
CNSC a respins ca nefondate cele două contestații. Decizia a fost contestată la Curtea de Apel, care pe 10 noiembrie a respins plângerea, ca nefondată. Valorea estimată a contractului este de peste 1,03 miliarde lei fără TVA.
Termen estimativ: 20 decembrie 2023
Lucrările pe secțiunea de autostradă Chețani – Câmpia Turzii (15,7 kilometri) ar trebui finalizate la sfârșitul lunii august 2024, însă constructorii Strabag & Geiger s-au întrecut pe sine efectiv, astfel încât termenul va fi devansat.
Asociația Pro Infrastructură (API), care monitorizează lucrările de mare infrastructură din țară, a avansat recent un termen estimativ pentru finalizarea execuției acestei secțiuni de autostradă: 20 decembrie 2023.
Astfel, vom putea circula neîntrerupt pe autostradă între Târgu-Mureș și Cluj. Cele două municipii vor fi legate cu 113 kilometri pe Autostrada A3 între Ungheni și Nădășelu.
Un alt lot de pe A3 a fost deja finalizat. CNAIR a inaugurat, joi, 21 septembrie, lotul Nușfalău – Suplacu de Barcău în lungime de 13,5 kilometri. Cu acest lot dat în circulație, România a atins borna de 1.000 de kilometri de autostradă și drumuri de mare viteză.