AUTOSTRADA TRANSILVANIA. A noua amânare pentru desemnarea câștigătorului celui mai scump tronson rutier din România

Autor  admin   în       6 luni în urmã  

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a amânat cu încă două săptămâni termenul pentru desemnarea câștigătorului pe lotul Meseș, de pe Autostrada Transilvania, cel mai scump lot de autostradă din România, cu o valoare cuprinsă între 7,4 și 8,8 miliarde lei.

Este vorba de a noua amânare, la mai bine de un an și jumătate de la lansarea licitației. Astfel, noul termen pentru stabilirea firmei câștigătoare pentru execuția acestei secțiuni este 15 septembrie 2024, potrivit economedia.ro.

Licitația pentru secțiunea Poarta Sălajului – Zimbor – Zalău – Nușfalău de pe A3 a fost relansată în 10 februarie 2023. Inițial, licitația pentru această secțiune, ce include și tunelul Meseș, a fost lansată în luna noiembrie 2020 (cu o valoare de 4,4 miliarde de lei), dar n-a fost desemnat niciun câștigător. În august anul trecut, odată cu relansarea licitației, au fost depuse 7 oferte.

Acestea au fost: UMB, asociat cu EuroAsfalt din Bosnia Herțegovina pentru experință la tuneluri (Asocierea de pe A1 Lugoj – Deva), WeBuild și cinci constructori din Turcia: Ictaș, Nurol, Mapa, Makyol – Ozaltin și Tekfen (Ozaltin a depus singura ofertă pentru viaductele de la Nădășelu și Topa Mică scoase din contractul cu UMB). Ictas și Tekfen nu au contracte semnate cu CNAIR, iar Mapa (în asociere cu Cengiz) a început lucrările pregătitoare la Boița pe lotul 2 Boița – Cornetu de pe A1 Sibiu – Pitești.

După depunerea ofertelor au urmat amânări după amânări, iar stabilirea câștigătorului licitației se lasă în continuare așteptată. Astăzi, CNAIR ar fi trebuit să desemneze câștigătoarea licitației pe secțiunea Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău.

Recent, Asociația Pro Infrastructură reclama tergiversarea CNAIR de a lua o decizie în această situație:

DECLARAȚIE

Pe 5 iunie, adică acum fix 12 săptămâni, ministrul Grindeanu ne promitea: ‘în următoarele săptămâni vom închide acea evaluare și în acel moment vom avea un executant și pe acest tronson’. Este perla coroanei, cel mai scump lot de autostradă de la noi estimat la 6,8 miliarde lei fără TVA, mai prețios chiar și decât secțiunile 2 și 3 ale A1 Sibiu-Pitești. Bineînțeles, vorbim de cei 41 kilometri dintre Poarta Sălajului și Nușfalău de pe Autostrada Transilvania care conțin tunelul Meseș de aproape 3 km. Sigur, ministrul nu și-a încălcat promisiunea. Tehnic vorbind, încă suntem în termenul de „următoarele săptămâni”. Le numărăm pe… următoarele 12!”.

Asociația Pro Infrastructură, 28 august 2024

41

de kilometri este lungimea secțiunii de autostradă Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău.

Poarta Sălajului – Nușfalău este singura secțiune necontractată de pe A3. Cu o lungime de 41 de kilometri (2,8 kilometri fiind lungimea tunelului Meseș) și o valoare de aproximativ 7,4 miliarde de lei (fără TVA), acesta este cel mai mare contract de infrastructura rutieră pe care CNAIR l-a lansat în licitație.

78

de luni, adică șase ani și jumătate, reprezintă durata de proiectare și execuție prevăzută pentru lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău; 18 luni perioada de proiectare, 60 de luni perioada de execuție a lucrărilor.

Tunelul Meseș are o lungime de 2,8 kilometri și două galerii. Viteza de proiectare este de 120 km/h.

În cursa pentru acest lot sunt trei constructori: Spedition UMB (România), Makyol (Turcia) și WeBuild (Italia). UMB, Makyol și WeBuild sunt primii trei constructori din România raportat la numărul de kilometri de autostradă/drum expres contractați.

UMB este cel mai mare constructor din România după numărul kilometrilor de autostradă contractați. Compania deținută de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu lucrează aproape integral pe Autostrada Moldovei A7, pe un lot din Autostrada Unirii A8 (Lotul 3 Leghin – Târgu Neamț), pe Autostrada Transilvania (loturile Mihăești – Zimbor și Zimbor – Poarta Sălajului), pe Autostrada Lugoj – Deva (lotul Margina – Holdea), pe Autostrada București Nord A0 (Lotul 4), pe Drum Expres Craiova – Pitești, pe Drumul Expres Brăila – Galați, dar și pe variante ocolitoare și alte lucrări.

Makyol este al doilea constructor din România. Compania lucrează pe toate cele 4 loturi ale secțiunii A13 Sibiu – Făgăraș, iar în asociere cu Nurol pe lotul 3 Spătaru – Buzău al A7 Autostrada Moldovei. Pe lângă lucrările de infrastructură rutieră, Makyol lucrează în asociere cu Alsim Alarko pentru prima secțiune a Metroului M6 Gara de Nord – Otopeni.

WeBuild lucrează pe Autostrada Sibiu – Pitești (Lotul 3 Cornetu – Tigveni și Lotul 5 Pitești – Curtea de Argeș), pe mai multe contracte feroviare (Magistrala CFR 300 Cluj Oradea lotul 3, Lotul 3 și Lotul al Magistralei CFR Caransebeș – Timișoara – Arad) și a lucrat și la podul de la Brăila.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.