AUTOSTRADA NORDULUI. Sorin Grindeanu amenință proiectantul clujean cu rezilierea contractului și că va ajunge pe „lista neagră”
Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a somat proiectantul Explan și l-a avertizat că îi va rezilia contractul pe lotul Bistrița – Vatra Dornei (63 kilometri) de pe Autostrada Nordului, dacă nici în aprilie, la termenul prelungit, nu va preda documentația tehnică. Ba mai mult, ministrul Transporturilor i-a avertizat pe cei de la Explan că, în caz contrar, ar putea ajunge pe „lista neagră”.
Explan s.r.l. este o societate din Cluj care îl are ca administrator pe Petru Ciufudean. Explan a realizat studiul de fezabilitate pentru centura Clujului, dar și documentația tehnico-economică pentru proiectul „Varianta de ocolire Zalău Nord – Alternativa pentru decongestionarea traficului rutier pe DN 1H în localitățile Zalău, Crișeni și Hereclean”. Explan realizează de asemenea și proiectul privind viitorul nod rutier de autostradă de la Ciurila.
Aici este articolul:
Ritm de melc. Întârziere de un an pentru nodul rutier de autostradă de la Ciurila
Revenind. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat cu biroul de proiectare Explan din Cluj în martie 2021 contractul pentru studiul de fezabilitate pe secțiunea Bistrița – Vatra Dornei de pe Autostrada Nordului Baia Mare – Dej – Bistrița – Suceava, iar noul termen, potrivit economedia.ro, este 13 aprilie 2024. Asta după 9 acte adiționale
DECLARAȚIE
„De la Baia Mare până la Bistrița vorbim de două tronsoane, până la Dej și până la Bistrița și așteptăm studiul de fezabilitate să fie finalizat undeva în septembrie. De la Bistrița spre Suceava, din păcate cei care fac studiul de fezabilitate nu sunt într-un ritm care să ne mulțumească. În aprilie trebuie să predea studiul de fezabilitate. Chiar ne explicau în 2022 cât de viteji sunt și cât de repde îl pot face. Nu am niciun fel de tresărire, dincolo de penalități să reziliem dacă nu se înscriu în termen. Avem exemple de rezilieri, Drumul Expres Craiova-Pitești, centura Timișoara. Nu ne mai încurcăm, ba mai mult intră pe black list (n.r. lista neagră) nu vor mai câștiga contracte, dacă își asumă asta, o fac pe pielea lor”.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor și Infrastructurii
De la Baia Mare până la Dej (145 kilometri), contractul pentru studiul de fezabilitate este în derulare cu asocierea Quadrante Viaponte – Metroul – Capital Vision, contract semnat în ianuarie 2023. De la Vatra Dornei la Suceava (107 kilometri) proiectant este Best Consulting – Acciona.
AUTOSTRADA NORDULUI are următorul traseu: Oar – Satu Mare – Baia Mare (MM) – Jibou (SJ) – Dej (CJ) – Beclean (BN) – Bistrița (BN) – Vatra Dornei (SV) – Iacobeni (SV) – Câmpulung Moldovenesc (SV) – Gura Humorului (SV) – Suceava.
335
de kilometri este lungimea planificată pe care o va avea Autostrada Nordului.
6
județe din nordul României, printre care și Cluj, va traversa această autostradă.
Autostrada Nordului este propusă ca drum expres (sau drum de mare viteză) care pornește de la punctul de pe granița cu Ungaria, Oar, Satu Mare. Traseul spre est trece prin apropierea localităților Baia Mare, Dej, Bistrița, Vatra Dornei, după care este preconizată o joncțiune cu A7, continuându-și traseul până la Suceava.
Autostrada Nordului va conecta 6 județe din Maramureș, Transilvania și Moldova.
În ceea ce privește valoarea contractelor, cel pentru Lotul 1 (Baia Mare – Dej) are o valoare de 12,74 milioane de lei (fără TVA), iar contractul pentru lotul 2 (Dej – Bistrița) are o valoare de 8,37 milioane de lei (fără TVA).
În 25 octombrie 2022, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat pe contul său de Facebook că au fost semnate studiile de fezabilitate pentru cele două loturi.
Proiect aflat în mare întârziere
Proiectul Autostrăzii Nordului (A 14), care ar trebui să lege Satu Mare de Suceava, pe o distanță planificată de 335 de kilometri, se află încă în faza studiilor de fezabilitate, deși, conform legii, ar mai fi aproximativ doi ani (2026) până când ar trebui finalizată construcția.
Inițial era prevăzut ca, de la Satu Mare, autostrada să treacă spre Ungaria prin punctul de frontieră Petea. Ulterior autoritățile din Ungaria au identificat un sit Natura 2000 la Rozsály – Csengersima în dreptul localității Petea care a dus la modificarea traseului pe partea stângă a râului Someș, urmând ca drumul să intersecteze granița cu Ungaria în dreptul localității Csenger din Ungaria și Oar din România, aproximativ 7 km la sud de Petea, în linie aeriană. Aici încă nu există un punct de trecere comun al frontierei.