AUTOSTRADA NORDULUI. Pas foarte important: proiectul ajunge pe masa Guvernului. Va avea cel mai lung viaduct din țară: 5.076 metri
Primul segment din cel mai aÈ™teptat drum de mare viteză din nordul României, autostrada A14, prinde contur, proiectul ajungând în guvern pentru aprobare.Â
Ministerul Transporturilor a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru autostrada de munte de la Gura Humorului (jud. Suceava), parte din Autostrada Nordului (A 14) și trimite Executivului Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru avizul final înainte de lansarea licitației.
Conform economedia.ro, durata de execuție este de 30 de luni cu un cost aprobat de 2,3 miliarde lei.
AUTOSTRADA NORDULUI are următorul traseu: Oar – Satu Mare – Baia Mare (MM) – Jibou (SJ) – Dej (CJ) – Beclean (BN) – Bistrița (BN) – Vatra Dornei (SV) – Iacobeni (SV) – Câmpulung Moldovenesc (SV) – Gura Humorului (SV) – Suceava.
5.076
de metri va fi lungimea viaductului; va fi cele mai lung viaduct din țară.
Centura Gura Humorului va avea cel mai lung viaduct din România, pasajul peste râul Moldova și Drumul Județean 177 D având o lungime de peste 5 kilometri (5.076 metri lungime) potrivit documentației tehnice.
335
de kilometri este lungimea planificată pe care o va avea Autostrada Nordului.
Autostrada care va deveni o centură pentru oraÈ™ul Gura Humorului are o lungime totală de 10 kilometri È™i va deveni o centură rapidă pe traseul Autostrăzii Nordului Baia Mare – Dej – BistriÈ›a – Vatra Dornei – Suceava, drum de mare viteză cu o lungime totală de 335 de kilometri. Valoarea totală a investiÈ›iei fiind de 2,7 miliarde lei din care 2,3 miliarde lei pentru execuÈ›ie lucări cu TVA. Costul scade semnificativ după publicarea licitaÈ›iei în SEAP.
În contextul promovării proiectului Drumului de mare viteză Baia Mare – Suceava, apare necesitatea realizării unei variante de ocolire care să asigure conexiunea între Lotul 2 Bistrița – Vatra Dornei și Lotul 3 Vatra Dornei — Suceava al Drumului de mare viteză și care să contribuie la scoaterea traficului greu și de tranzit din interiorul orașului Gura Humorului.
Varianta de ocolire se desprinde din Drumul de mare viteză Baia Mare – Suceava Lot 3, în zona localității Frasin, unde este prevăzut un nod rutier la drumul național DN 17, continuă și traversează denivelat râul Moldova, drumul județean DJ 177 D, continuă spre zona localității Păltinoasa, va supratraversa DJ 177 C. Varianta de ocolire Gura Humorului va reveni la finalul traseului în Drumul de mare viteză Baia Mare – Suceava Lot 3.
6
județe din nordul României, printre care și Cluj, va traversa această autostradă.
Autostrada Nordului este propusă ca drum expres (sau drum de mare viteză) care pornește de la punctul de pe granița cu Ungaria, Oar, Satu Mare. Traseul spre est trece prin apropierea localităților Baia Mare, Dej, Bistrița, Vatra Dornei, după care este preconizată o joncțiune cu A7, continuându-și traseul până la Suceava.
Autostrada Nordului va conecta 6 judeÈ›e din MaramureÈ™, Transilvania È™i Moldova.Â
În ceea ce privește valoarea contractelor, cel pentru Lotul 1 (Baia Mare – Dej) are o valoare de 12,74 milioane de lei (fără TVA), iar contractul pentru lotul 2 (Dej – Bistrița) are o valoare de 8,37 milioane de lei (fără TVA).
În 25 octombrie 2022, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat pe contul său de Facebook că au fost semnate studiile de fezabilitate pentru cele două loturi.
Proiect aflat în mare întârziere
Proiectul Autostrăzii Nordului (A 14), care ar trebui să lege Satu Mare de Suceava, pe o distanță planificată de 335 de kilometri, se află încă în faza studiilor de fezabilitate, deși, conform legii, ar mai fi aproximativ doi ani (2026) până când ar trebui finalizată construcția.
Inițial era prevăzut ca, de la Satu Mare, autostrada să treacă spre Ungaria prin punctul de frontieră Petea. Ulterior autoritățile din Ungaria au identificat un sit Natura 2000 la Rozsály – Csengersima în dreptul localității Petea care a dus la modificarea traseului pe partea stângă a râului Someș, urmând ca drumul să intersecteze granița cu Ungaria în dreptul localității Csenger din Ungaria și Oar din România, aproximativ 7 km la sud de Petea, în linie aeriană. Aici încă nu există un punct de trecere comun al frontierei.