AUTOSTRADA NORDULUI. Ministerul Transporturilor inițiază procedurile pentru exproprierile de pe un lot din proiect

Autor  admin   în       1 lunã în urmã  

Ministerul Transporturilor a transmis că inițiază procedurile pentru exproprierile necesare Centurii Gura Humorului, parte a proiectului Autostrada Nordului A14 Baia Mare – Suceava.

Prevăzută, inițial, la profil de autostradă, Centura Gura Humorului a fost ,,redusă” în această primăvară la varianta half-profile, practic profil de Drum Național cu o singură bandă pe sens ca urmare a imposibilității asigurării finanțării de aproximativ 3,5 miliarde lei (700 milioane de euro) pentru 9 kilometri de autostradă, din care un viaduct de peste 5 kilometri, cel mai lung din România.

„În contextul promovării proiectului Drumului de mare viteză Baia Mare – Suceava apare necesitatea realizării unei variante de ocolire care să asigure conexiunea între Lotul 2 Bistrița – Vatra Dornei și Lotul 3 Vatra Dornei – Suceava al Drumului de mare viteză și care să contribuie la scoaterea traficului greu și de tranzit din interiorul orașului Gura Humorului. Consiliul Județean Suceava a avizat Studiul de Fezabilitate prin Avizul C.T.E.-C.J. nr. 213/14.12.2023, respectiv Avizul C.T.E.-C.J. nr. 217/22/01/2024. Indicatorii tehnico–economici ai obiectivului de investiții „Varianta de ocolire Gura Humorului” au fost aprobați prin Hotărârea Guvernului nr. 302/2024. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții mai sus menționat, s-a identificat necesitatea de ocupare definitivă a unei suprafețe de teren de 1.079.991 mp, aferentă unui număr de 658 imobile domeniu privat și public, situate pe raza localităților Gura Humorului, Frasin și Paltinoasa din județul Suceava, după cum urmează: Suprafața de teren de 813.623 mp, aferentă unui număr de 603 de imobile proprietate privată. Proiectul are ca scop realizarea unei variante de ocolire care să scoată traficul greu și de tranzit din oraș conducând la reducerea timpului de deplasare, sporirea capacității de circulație atât la intrările și ieșirile din localitate, reducerea poluării fonice și cu noxe din zonele locuite. Astfel, soluțiile propuse vor influența infrastructura rutieră națională în special la nivelul drumurilor naționale și județene din zona proiectului DN 17, DJ 177 C și DJ 177 D, precum și fluidizarea traficului local din oraș”, arată proiectul de act normativ, conform economedia.ro.

În ce stadii se află loturile de pe Autostrada Nordului

Autostrada Nordului – A14, Baia Mare – Suceava, este în etapa realizării Studiului de Fezabilitate. Pentru loturile 1 și 2, Baia Mare – Dej, respectiv Dej – Bistrița, ale primului tronson (200 km) contractul este în derulare cu firma Quadrante Viaponte și ar fi trebuit să fie deja finalizat (a început în martie 2023). Pentru tronsonul 2 Bistrița – Vatra Dornei (63 km) proiectantul Explan are 12 amânări, deși a fost amenințat cu rezilierea contractului. Pentru tronsonul 3, Vatra Dornei – Suceava (107 km), contractul semnat în 2021 cu Best Consulting a fost reziliat în 2022 ca urmare a imposibilității acoperirii costurilor.

6

județe din nordul României, printre care și Cluj, va traversa această autostradă.

Autostrada Nordului este propusă ca drum expres (sau drum de mare viteză) care pornește de la punctul de pe granița cu Ungaria, Oar, Satu Mare. Traseul spre est trece prin apropierea localităților Baia Mare, Dej, Bistrița, Vatra Dornei, după care este preconizată o joncțiune cu A7, continuându-și traseul până la Suceava.

Proiectul Autostrăzii Nordului (A 14), ar trebui să lege Satu Mare de Suceava, pe o distanță planificată de 335 de kilometri. Autostrada Nordului va conecta 6 județe din Maramureș, Transilvania și Moldova.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.