Autostrada A3 între Suplacu de Barcău și Chiribiș prinde contur. „O rază de speranță că mai scăpăm de un blestem”

După două decenii de așteptări, eșecuri și schimbări de contractori, tronsonul de autostradă A3 dintre Suplacu de Barcău și Chiribiș (județul Bihor) avansează într-un ritm încurajator. Cei 26,35 kilometri de șosea de mare viteză sunt în construcție sub antrepriza companiei Erbașu, iar Asociația Pro Infrastructură (API) transmite un mesaj moderat optimist: „O rază de speranță că mai scăpăm de un blestem”.
„Tragem speranțe că Erbașu își va respecta termenul contractual de finalizare, iulie 2026. În scenariul pesimist ne apucă sfârșitul toamnei 2026, dar câteva luni în plus nici nu s-ar mai simți după ce am așteptat 21 de ani de la prima lopată dată de Bechtel”, scriu reprezentanții API într-o postare publicată recent pe rețelele sociale.
Lucrările sunt avansate pe o treime din traseu
Progresul pe șantier este vizibil, susțin monitorii de infrastructură: se lucrează la terasamente și structuri, balastul stabilizat este deja prezent pe tronsoane extinse, iar porțiuni din traseu au strat de asfalt. „Pilele viaductelor și pasajelor înaintează bine”, arată analiza API.
Totuși, sunt în continuare puncte nevralgice: zona viaductului peste lacul Suplacu de Barcău este întârziată, iar unele lucrări de consolidare și taluzare cer timp și precizie. „Emoții cu structurile vor fi până când vedem plăcile de suprabetonare turnate”, spun reprezentanții asociației.
Istoric încărcat, speranțe calculate
Tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș este unul dintre cele mai întârziate segmente ale Autostrăzii Transilvania. Contractul actual a fost semnat cu Erbașu pe 24 noiembrie 2023, al patrulea constructor care preia acest lot. Proiectul tehnic a fost aprobat cu întârziere, în decembrie 2024, iar ordinul de începere a lucrărilor efective a fost emis în 20 ianuarie 2025. Conform graficului actualizat, termenul final este iulie 2026.
„Balansăm între speranță și realism, dar progresul actual ne dă motive să credem că lucrurile se pot termina cu bine, într-un orizont rezonabil de timp”, conchid reprezentanții Pro Infrastructură.