Autobuzul electric de Baia Mare pe străzile Clujului
Primul autobuz electric românesc, fabricat în Maramureș și produs de ATP Exodus Group din Baia Mare, a circulat astăzi prin Cluj. Prototipul este în curs de omologare la nivel european, au anunțat reprezentanții grupului.
„Ne-au cerut voe să testeze autobuzul la Cluj, câteva zile. Au fost și în alte orașe, ultima oară la Bacău. Ei plătesc încărcarea și șoferul, care este de la noi”, a spus directorul general al Companiei de Transport Public Cluj, Liviu Neag.
Autobuzul a mai circulat prin Cluj și în luna mai, de Ziua Europei.
ATP Trucks Automobile, producător de autovehicule de transport rutier şi persoane, parte a ATP Group, controlat de antreprenorul Mircea Cirţ din Baia Mare, a realizat un prototip de autobuz electric, denumit UpCity. Prototipul este în proces de omologare la nivel european.
Autobuzul are 83 de locuri, podea joasă, 3 uşi şi o autonomie de 200 de kilometri, ce poate fi extinsă până la 360 km.
’’Contextul actual generat de infrastructura problematică în oraşe, parcurile de autobuze îmbătrânite, poluante şi costisitoare, cu impact direct în bugetele locale, criza de sănătate care ne-a arătat că transportul în comun trebuie să fie unul sigur, economic şi igienic, împreună cu nevoia de a seta cât mai repede cum arată construită şi dezvoltată o nouă reţea de drumuri urbane adaptată oraşelor Smart din secolul XXI, a condus spre decizia acestui nou proiect îndrăzneţ pentru ATP Group. Este un demers pur românesc şi absolut necesar’’, spunea Mircea Cirţ, preşedintele ATP Group, într-un comunicat de presă.
Componentele autobuzului dezvoltat la Baia Mare sunt achiziţionate de la furnizori consacraţi, iar provocarea majoră în acest proiect a fost alegerea bateriei. În cele din urmă, s-a apelat la producătorul chinez CATL, gigantul bateriilor EV, o companie de tehnologie fondată în 2011, specializată în fabricarea de baterii litiu-ion pentru vehicule electrice şi sisteme de stocare a energiei, precum şi sisteme de gestionare a bateriilor. Structura autobuzului electric este gândită pentru a-i putea extinde autonomia până la 360 km. Va avea 83 de locuri, însă producătorul transmite că produsul de serie va putea fi configurat opţional până la 90 locuri, astfel încât să asigure o calibrare corectă a rutelor şi să aibă încărcare 100%. Distribuţia ATP Bus în piaţă se va realiza prin dealerul ATP Motors, parte a grupului ATP, a explicat Ziarul Financiar.