Autobuzele autonome: ce viteză vor avea, câți pasageri. Curse de noapte fără șofer?

Autor  Ionel Lespuc   în       3 years în urmã     1516 Vizualizări.  

Primăria a lansat vineri licitația pentru cumpărarea de autobuze autonome, iar termenul limită de depunere a ofertelor este 24 mai, potrivit LICITATIA.ro. Se propune un acord-cadru prin care ar urma să se achiziționeze cel mult zece vehicule electrice.

Suntem primul oraș din această parte a Europei care dorim să introducem autobuze autonome în programul de transport călători. Am discutat despre această licitație complexă cu Ovidiu Cîmpean (foto jos), director în cadrul Primăriei Cluj-Napoca.

În fapt, aceste vehicule vor fi microbuze. Vor avea o capacitate de transport de minimum 12 persoane, din care cel puțin nouă persoane pe scaune.

Iată ce spune Cîmpean despre…

…TEHNOLOGIE. “Autovehiculele autonome își guvernează deplasarea pe baza unui algoritm software ce primește datele necesare pentru a lua decizii de la seturi de senzori al căror rol este acela de a substitui factorul uman, a cărui decizii pot fi influențate de factori perturbatori, de oboseală, de mediu, de stres”.

…FIRME. “În acest moment, sunt cel mult cinci firme din întreaga lume, din care trei din Europa, care produc autobuze electrice. Noi am publicat anterior un anunț în Jurnalului Uniunii Europene și au existat mai multe companii care și-au arătat disponibilitatea de a participa la licitație”.

…NIVEL. “În acest moment, există autobuze autonome Level 3, care se deplasează cu circa 25 de kilometri pe oră. Clujul a cerut în caietul de sarcini garanții că firma câștigătoare poate mai apoi să upgradeze mizrobuzele la Level 4 sau superior, cu o viteză de deplasare de cel puțin 40 de kilometri pe oră”.

Cu ochii spre viitor, Clujul se gândește să comande zece autobuze Level 4, dar nu mai mult de trei, dacă sunt doar Level 3.

…RUTE. “Ne dorim să asigurăm la început o rută centrală, astfel încât să scădem emisiile de carbon. Sub imboldul dezvoltării tehnologice, atât a componentei hardware, cât și a componentei software, utilizarea autovehiculelor autonome introduce posibilitatea obținerii unui transport în comun cu un grad ridicat de siguranță, cu o perspectivă verde și sustenabilă. Pe viitor, autobuzele ar putea circula inclusiv pe timp de noapte”.

…FĂRĂ ȘOFER. “…dar cu un operator. La bordul vehiculelor va fi câte un operator, în prima fază. Nu va sta la volan, e posibil să nici nu existe un volan, dar va verifica starea sistemelor de la bord, pentru un plus de siguranță”.

Autobuzele autonome au fost introduse până acum și în alte oraşe din Europa, ca Viena, Paris, Lyon, Hamburg. Există așadar un precedent în ceea ce privește obținerea autorizațiilor de operare pe drumurile publice și în alte țări din Uniunea Europeană.

27.349.280

de lei pune la bătaie Primărie pentru această licitație, peste 5,5 milioane de euro.

Prin caietul de sarcini se prevede ca operatorul să obțină omologare de teste în România, pentru fiecare dintre aceste vehicule.

„Proiectul contribuie la crearea unui sistem de transport sustenabil adecvat unei Europe moderne și competitive și se încadrează în țintele Comisiei Europene aferente exercițiului financiar 2021-2027, respectiv Green, Smart, Resilient”, a subliniat Ovidiu Cîmpean.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.