Autobuze și autocare în locul trenurilor de la Cluj la Oradea. Executivul a aprobat ordonanța de urgență
Guvernul a adoptat o ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul transportului feroviar, în baza căreia Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) şi operatorii de serviciu public de transport feroviar de călători sunt abilitaţi să introducă servicii de autocare/autobuze de înlocuire tren de călători în zonele unde liniile de cale ferată sunt închise total sau parţial.
Potrivit informaţiilor transmise pentru Agerpres, serviciile de autocare/autobuze de înlocuire tren de călători reprezintă curse regulate speciale şi sunt menite să asigure continuitatea serviciului de transport către călătorii ce aleg să utilizeze trenurile în deplasările cotidiene sau ocazionale chiar în zonele unde liniile sunt închise total sau parţial pentru a permite implementarea proiectelor de reconstrucţie, de reînnoire, de modernizare sau de reparaţii capitale a căii ferate din România.
În baza noilor prevederi legale Autoritatea pentru Reformă Feroviară şi operatorii de serviciu public de transport feroviar de călători vor putea să asigure continuitatea serviciilor publice pe toată zona cuprinsă între Cluj Napoca şi Oradea, acolo unde CFR SA implementează amplul proiect de reconstrucţie şi electrificare a liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor (frontieră) care presupune închideri totale de trafic, pe anumite tronsoane, şi reducerea capacităţii de transport pe altele.
La bordul autobuzelor şi autocarelor de înlocuire tren de călători vor fi valabile titlurile de călătorie feroviare, indiferent dacă călătoria începe, în mod tradiţional, pe calea ferată şi se continuă cu un astfel de serviciu de înlocuire sau începe cu serviciul de înlocuire şi se continuă pe calea ferată, precizează ARF.
„Noua prevedere legală (OUG nr. 12/1998 actualizată prin OUG nr. 131/2023) va permite ARF şi operatorilor de serviciu public de transport feroviar de călători să reintroducă, în curând, toate serviciile care erau prestate pe zona Cluj Napoca – Oradea (inclusiv trenurile anulate din lipsă de capacitate a infrastructurii feroviare pe perioada şantierelor).
Autobuzele şi autocarele de înlocuire tren vor circula la ore şi cu opriri similare celor din mersul de tren 2022/2023. Staţiile temporare ale serviciilor de înlocuire vor fi anunţate şi semnalizate corespunzător, în conformitate cu prevederile contractelor de servicii publice.
În contextul amplelor lucrări de modernizare a căii ferate din România cu fonduri de la bugetul de stat, fonduri europene nerambursabile, precum şi alte fonduri externe, noua reglementare legală va permite introducerea serviciilor de autocare/autobuze de înlocuire tren de călători oriunde este nevoie, pentru a asigura continuitatea activităţilor economice, sociale, educaţionale, de acces la serviciile medicale etc. ale cetăţenilor României.
În acelaşi timp, reglementarea vine să pună în valoare şi experienţa şi calitatea serviciilor dobândite de operatorii de transport rutier din România, în ultimii 30 ani”, a transmis ARF.
160
de kilometri/oră va fi viteza maximă pe care o vor avea trenurile de călători după încheierea lucrărilor de pe ruta Cluj Napoca – Oradea.
De la 1 ianuarie 2024, circulația feroviară va fi închisă total pe 89 de kilometri între Cluj – Napoca și Oradea, iar pe 28 de kilometri trenurile vor circula pe un singur fir. Pe 22 de kilometri vor fi microbuze sau autobuze, în loc de tren.
Circulația trenurilor între Cluj – Napoca și Oradea va fi total închisă pe tronsonul Aghireș – Huedin, pe acest sector urmând ca traficul să fie asigurat pe cale rutieră.
Totuși, până pe 8 ianuarie 2024 vor mai circula 4 perechi de trenuri ale Transferoviar Călători și Interregional Călători. Trenuri de călători vor mai circula de la noul mers doar pe ruta Cluj Napoca – Aghireș, atât de la CFR Călători cât și de la Transferoviar Călători și Interregional Călători.
2026
este termenul din contract pentru finalizarea lucrărilor de electrificare și modernizare a liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Vama Borș.
Lucrările au început deja în decembrie 2023: a fost demontat un fir de cale ferată între Huedin și Poieni. Lucrările vizează creșterea vitezei la maximum 120 km/h pentru trenurile de marfă și 160 km/h pentru trenurile de călători, mărirea capacității de transport și implementarea normelor STI, în special în ceea ce privește sarcina pe osie de 22,5 tone, gabaritul de încărcare, lungimea liniilor din stații și facilitățile pentru persoanele cu dizabilități în stații.