Au început lucrările pe calea ferată între Cluj și Oradea. Circulație închisă total pe 89 kilometri, pe 28 se va circula pe un singur fir, iar unele gări vor fi demolate
De la 1 ianuarie 2024, circulația feroviară va fi închisă total pe 89 de kilometri între Cluj – Napoca și Oradea, iar pe 28 de kilometri trenurile vor circula pe un singur fir. Pe 22 de kilometri vor fi microbuze sau autobuze, în loc de tren.
Circulația trenurilor între Cluj – Napoca și Oradea va fi total închisă pe tronsonul Aghireș – Huedin, pe acest sector urmând ca traficul să fie asigurat pe cale rutieră.
Vor mai circula câteva trenuri până în 8 ianuarie
Totuși, până pe 8 ianuarie 2024 vor mai circula 4 perechi de trenuri ale Transferoviar Călători și Interregional Călători. Trenuri de călători vor mai circula de la noul mers doar pe ruta Cluj Napoca – Aghireș, atât de la CFR Călători cât și de la Transferoviar Călători și Interregional Călători.
2026
este termenul din contract pentru finalizarea lucrărilor de electrificare și modernizare a liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Vama Borș.
Lucrările au început deja: a fost demontat un fir de cale ferată între Huedin și Poieni
Potrivit site-ului mobilitate.eu, lucrările au demarat deja între Huedin și Poieni, un fir de circulație fiind deja demontat, fiind în curs de realizare lucrările pregătitoare pentru construcția viitorului terasament nou.
Sursa foto: mobilitate.eu
160
de kilometri/oră va fi viteza maximă pe care o vor avea trenurile de călători după încheierea lucrărilor de pe ruta Cluj Napoca – Oradea.
Lucrările vizează creșterea vitezei la maximum 120 km/h pentru trenurile de marfă și 160 km/h pentru trenurile de călători, mărirea capacității de transport și implementarea normelor STI, în special în ceea ce privește sarcina pe osie de 22,5 tone, gabaritul de încărcare, lungimea liniilor din stații și facilitățile pentru persoanele cu dizabilități în stații.
152
de kilometri este distanța pe calea ferată între Cluj-Napoca și Oradea.
Ce lucrări vor fi realizate pe cele 4 loturi licitate și contractate de CFR SA
LOT 1 – Cluj Napoca – Aghireș, cu lungimea de 30,41 kilometri, unde lucrează asocierea Railworks. Contract: 1.611.475.802,43 de lei, fără TVA.
Aici lucrările vor consta în sistematizarea traseului și modernizarea infrastructurii, retrasarea unor curbe și profile, precum și treceri la nivel, pentru creșterea vitezei trenurilor de călători la maxim 160 km/h, precum și la 120 km/h pentru trenurile de marfă.
Linia nouă va fi adusă la standardele actuale, cu prismă nouă a căii de rulare, șine cu sudură fără joante, treceri la nivel modernizate și cu bariere duble, precum și implementarea sistemelor GSM-R pentru ETCS/ERTMS.
Vor fi realizate lucrări de construcție și reconstrucție pentru 13 poduri și 16 podețe și reparații capitale pentru 1 pod și 18 podețe. În zona km 503+873 va fi realizat un nou pasaj superior, pentru supratraversarea căii ferate în zona metropolitană Cluj, pe strada Tăietura Turcului.
Pentru electrificarea lotului 1 se vor realiza toate echipamentele necesare rețelei de energoalimentare la 25kW, cu implementarea unei noi substații de tracțiune în zona stației Aghireș.
La capitolul clădiri, vor fi demolate toate clădirile care nu mai sunt necesare pe rețea, fiind modernizate stațiile Cluj Napoca, Baciu Triaj, Gârbău și Aghireș, precum și punctele de oprire Tetarom, Baciu, Suceagu, Rădaia, Nădășelu, Macău și Doroltu. Stația Mera se va transforma în punct de oprire. Termenul de execuție este de 36 de luni.
Stația CF din Cluj – Napoca.
LOT 2 – Aghireș – Poieni, cu lungimea de 36,53 km, unde lucrează asocierea Railworks. Contract: 1.535.202.975,30 lei, fără TVA.
Aici lucrările vor fi din același proiect ca lotul 1, dar se adaugă și lucrările de reparație a tunelelor de la Stâna, pe ambele fire, precum și construcția unui ecoduct, pe intervalul Brăișoru – Poieni, la km 560+994, ce va asigura traversarea căii de rulare de către animalele sălbatice.
În total, pe tronsonul lotului 2 sunt amplasate 3 poduri, un ecoduct, 1 pasaj superior, două tuneluri și 68 de podețe, în cadrul proiectului. Calea de rulare va fi de asemenea fără joante și construită pentru a permite viteze stabilite de maxim 160 km/h pentru trenurile de călători.
Pentru electrificare, pe lângă lucrările de realizare a infrastructurii de energoalimentare, este prevăzută construcția unei substații de tracțiune electrică în zona stației Poieni. Vor fi modernizate stațiile Stâna, Huedin, Brăișoru și Poieni, dar și punctele de oprire Aghireș, Jebuc și Bologa. Termenul de execuție pentru întreaga lucrare este de 36 de luni.
LOT 3 – Poieni – Aleșd, cu lungimea de 52,74 km, unde lucrează asocierea FCC – Gulermak – CCN. Contract: 2.117.167.899,08 lei, fără TVA.
La fel ca la loturile anterioare, infrastructura va fi realizată pentru electrificarea tronsonului și creșterea vitezei la 160 km/h, cu implementarea celor mai noi soluții de semnalizare și ETCS/ERTMS.
Pe tronsonul lotului 3 sunt cuprinse 10 poduri, 2 ecoducte, două tuneluri și 91 de podețe. Vor fi realizate cele două ecoducte în intervalul Poieni – Ciucea, la km 571+588 și în intervalul Bulz – Brațca, la km 590+950. Tunelurile Șuncuiuș și Peștera vor fi reabilitate total.
Pentru electrificare, va fi realizată o substație de tracțiune electrică în zona HM Butan. În paralel vor fi realizate toate lucrările specifice pentru implementarea rrețelei de energoalimentare pe tot tronsonul.
Vor fi reabilitate stațiile Ciucea, Lacu Crișului, Piatra Craiului, Bulz, Brațca, Șuncuiuș, Vadu Crișului, Butan și Aleșd, dar și punctele de oprire Valea Drăganului, Negreni, Stâna de Vale, Bălnaca, Vadu Crișului și Aleșd. Și în acest caz termenul de execuție este de 36 de luni.
LOT 4 – Aleșd – Oradea – Frontieră, cu lungimea de 46,74 km, unde lucrează asocierea Webuild – Pizzarotti – SALCEF. Contract: 2.416.850.365,99 lei, fără TVA.
Pe lângă lucrările de reabilitare și modernizare a infrastructurii, pe acest tronson este vizată dublarea liniei între Telechiu și Oșorhei. Pe tronsonul în cauză sunt prevăzute 9 poduri și 19 podețe, pe lângă care sunt prevăzute și 2 pasaje inferioare noi precum și reabilitarea a 6 pasaje inferioare existente pe raza municipiului Oradea.
Pentru implementarea rețelei electrice, se vor realiza toate lucrările pentru construcția rețelei de energoalimentare, fiind prevăzută și o substație nouă în zona Cap Y a stației Oradea.
Pe raza lotului se află stațiile Tileagd, Oșorhei, Oradea Est, Oradea și Episcopia Bihor, precum și punctele de oprire Tețchea, Săbolciu și Săcădat. De asemenea, stația Telechiu se va transforma în haltă. Și pentru acest ultim lot termenul de execuție este de 36 de luni.
O călătorie cu trenul între Cluj și Oradea (152 km.) dura două ore și 53 de minute în 1929, două ore și 12 minute în 1989 și două ore și 30 de minute în 2022.
7,78
miliarde de lei (fără TVA) este valoarea estimată a lucrărilor pentru electrificarea și modernizarea liniei de cale ferată Cluj – Napoca – Oradea – Vama Borș
Noul Mers al Trenurilor 2023-2024
Pe de altă parte, CFR Călători informează că, începând cu data de 10 decembrie 2023, intră în vigoare noul Mers al Trenurilor 2023-2024, care va fi valabil până la data de 14 decembrie 2024.
În condițiile demarării lucrărilor de „Electrificare și reabilitare a liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor”, CFR Călători a planificat trenuri pe rute modificate.
Ai tot programul în textul de mai jos:
Mersul trenurilor: schimbări din cauza proiectului de electrificare a liniei Cluj-Oradea