Asalt la Emil Boc. Au venit peste el și l-au acuzat de clientelism și lipsă de transparență
Mai mulți reprezentanți ai sectorului cultural l-au “încolțit” luni pe primarul Clujului, Emil Boc, la finalul ședinței de Consiliu Local. Ei s-au arătat nemulțumiți în legătură cu modul în care se alocă banii pentru proiectele culturale. Au luat cuvântul în cascadă și au cerut modificarea cadrului legal, ordonanța guvernului 51, din 1998, în loc de legea 350, din 2006, care ar aduce predictibilitate și transparență. În replică, primarul a părut că nu vrea să piardă controlul politic asupra alocărilor.
Principala diferență dintre cele două documente legislative este legată de juriul care acordă finanțarea. Legea 350 permite o alocare politico-administrativă, prin imtermediul unei comisii formate din consilieri locali și angajați ai Primăriei, în timp ce OG 51 implică și trei experți independenți în evaluarea proiectelor culturale. De asemenea, modul în care se fac alocările pe legea 350 este viciat, la Cluj: practica ultimilor ani ne arată că operatorii cer sume supraevaluate, întrucât știu că li vor aloca oricum mai puțini bani decât au solicitat. Se joacă practic la cacealma. Există și o excepție: ONG-urile maghiare, care știu că primesc 16% din total și își negociază dinainte participația prin UDMR. OG 51 presupune verificarea la sânge a aplicațiilor și a derulării proiectelor.
Operatorii culturali prezenți la ședința de Consiliu Local au venit cu cifre ca să arate că banii nu se împart pe proiecte, ci după un cântar numai de Primărie știut.
“Am aici lista de anul trecut cu rezultatele proiectelor care au fost finanțate pe legea 350. Bugetul total a fost de 12,4 milioane de lei. Au existat 156 de proiecte care au luat finanțare anul trecut. Suma medie alocată a fost de 79.000, ceea ce înseamnă că doar 34 de proiecte au luat peste suma medie. Și cu niște calcule statistice simple vedem că primii 7% primesc peste 50% din bani, iar primii 15% primesc 67% din bani. 85% dintre proiecte împart o treime din bugetul local”, a spus Iasmina Cloșca, regizor, manager cultural.
„1. Sistemul de alocare de fonduri pentru cultură în acest moment este profund debalansat și este debalansat într-un mod structural. 2. Sistemul de alocare de fonduri pentru cultură în acest moment este discreționar. 3. Discreționaritatea acestui sistem de alocare poate acoperi de fapt clientelism. (…) Comparând lista 2023 cu lista 2022 rezultă o variație de 3%. Comparând lista 2023 cu lista 2021 rezultă o variație de 3.5%. De unde rezultă că vorbim de-un pattern (șablon n.r.). Sistemul de alocare nu este doar unul profund debalansat, dar are acest caracter structural”., a subliniat Szakats Istvan, de la Fundația AltArt.
„Trecerea pe OG 51 ne-ar da un soi de predictibilitate și ne-ar ajuta să decidem noi unde ne încadrăm proiectele și pentru ce sume. În acest moment, eu pot să pun un proiect de 300.o00 de lei, pe care să îmi asum că îl fac, și să primesc 100.000 de lei. Nu am absolut nicio explicație, nu știu ce face diferența între un proiect care cere 500.000 de lei și primește 500.000 de lei și un proiect care cere 300.000 de lei și primește 100.000 de lei. E întuneric, eu nu pot să explic, nu pot să îmi evaluez proiectul. Nu pot decât să mă gândesc că voi primi cât am primit și anul trecut”, a afirmat Doru Taloș, de la Reactor.
Inițial, primarul nu a dorit să le răspundă actorilor culturali. A făcut-o ulterior, la solicitarea consilierului local Alexandra Oană. Poziția lui Emil Boc a fost aceea că nu ar trebui schimbat ceva care a funcționat bine în ultimii ani. Până la urmă, ce s-a înțeles din discursul său a fost că se teme că va pierde controlul politic asupra banilor care merg spre cultură.
Emil Boc a respins acuzațiile de clientelism și a arătat că nu cunoaște ordonanța 51. Nu e niciun ONG chemat să jurizeze proiectele, însă e nevoie într-adevăr de experți.
“Aș vrea simularea bugetară, dragii mei. Ce se întâmplă pe bugetul pe care îl avem astăzi pe legea 350 și pe OG 51. Și atunci, după ce stăm toți la masă, și învingători și învinși… Eu vreu să fie numai învingători. Fiecare să ia ceva. O aplicare brutală a OG 51 va duce la învingători și învinși. Așa cel puțin mi-au spus o parte dintre cei din sectorul cultural cu care am discutat. (…) Va fi un ONG care nu va avea niciun control public asupra lui. Vom putea fi siguri că acel ONG va avea judecata corectă în alocările de sumă? Dați-mi voie să mă întreb. Pentru că este un dezavantaj potențial care există acolo. Iese din jurisdicția strictă a cetății, pleacă la un ONG, care poate fi influențat de oricine, nu avem niciun control. Va spune ‘asta e decizia noastră’ și după aceea să constatăm că sectorul cultural dispare pentru că cineva a considerat că nu mai trebuie finanțat nici aia, nici aia, nici aia”, a replicat Emil Boc.
Ordonanta de guvern 51, în formă sintetică, poate fi consultată aici.
Iată ce spune articolul 12 al ordonanței despre modul de selecție a proiectelor:
(1) Selecţia proiectelor culturale pe baza cererilor de finanţare nerambursabilă se realizează de către comisii constituite la nivelul autorităţii finanţatoare.
(2) Comisiile de selecţie sunt alcătuite din:
a) reprezentanţi ai autorităţii finanţatoare;
b) specialişti cu o experienţă de cel puţin 3 ani sau, după caz, cel puţin 2 ani în managementul şi/sau evaluarea proiectelor culturale, în domeniile pentru care se organizează sesiunea de selecţie.
(3) Specialiştii prevăzuţi la alin. (2) lit. b) nu pot face parte din categoria personalului angajat prin contract individual de muncă încheiat cu autoritatea finanţatoare, iar numărul acestora trebuie să fie mai mare decât numărul reprezentanţilor autorităţii.
(4) Stabilirea numărului de membri ai comisiei de selecţie şi numirea acestora se fac prin actul administrativ emis de către autoritatea finanţatoare: ordin, decizie sau hotărâre, după caz.
(5) Componenţa nominală a comisiei va fi adusă la cunoştinţa publică numai după încheierea sesiunii de selecţie. (6) Pentru fiecare sesiune de selecţie, specialiştii prevăzuţi la alin. (2) lit. b) sunt selectaţi de către autoritatea finanţatoare din baza proprie de date constituită din candidaturile depuse la anunţul public de recrutare sau, după caz, din secţiunea dedicată a registrului, cu respectarea principiului transparenţei.
(7) La desemnarea comisiilor de selecţie, autoritatea finanţatoare are obligaţia de a asigura înlocuirea a cel puţin 50% din specialiştii sesiunii precedente.