Angajații UMB, pe șantierele Autostrăzii Transilvania: fără cască, fără ham, fără protecție. „Mă trec fiorii numai când îi văd cum stau acolo sus, din nou mă întreb de ce nu sunt legați?”

Autor  Tudor Știrbu   în       1 year în urmã     6937 Vizualizări.  

Angajații constructorului UMB lucrează pe Autostrada Transilvania sub iminența producerii unor accidente zi de zi. Unii dintre muncitorii UMB lucrează pe șantierul de la viaductul Nădășelu (județul Sălaj) la o înălțime de cel puțin 25-30 de metri fără a avea toate echipamentele de protecție.

Fără schele ridicate în unele locuri, unii fără hamuri sau fără căști de protecție.

Explicăm mai jos. Dar, mai întâi:

Din capul locului, trebuie să vă spunem că articolul pe care îl veți citi mai jos nu este îndreptat împotriva constructorului UMB, deținut de Dorinel Umbrărescu. 

Ceea ce face compania omului de afaceri băcăuan este extraordinar! UMB este implicată în foarte multe proiecte de mare infrastructură rutieră în toată țara. Și din ce vedem, o face foarte bine! Toate bune, s-o țină tot așa!

O arată feedback-urile primite. Lucrează pe șantiere de pe Autostrada Transilvania, pe autostrada dintre Buzău și Pașcani și pe Lotul 4 al Autostrăzii A0 București Nord.

155

de kilometri este totalul kilometrilor de autostradă contractați de UMB.

Potrivit CNAIR, UMB are 9 din totalul celor 23 de contracte, peste 155 kilometri din cei aproape 440 kilometri de autostrăzi şi drumuri expres aflaţi în prezent în execuţie în România, adică peste 35% cotă de piaţă pe drumurile de viteză.

UMB are încă 7 proiecte majore în execuţie: A0 Nord loturile 2 şi 4, A3 Nădăşelu-Zimbor-Poarta Sălajului, DEx12 Slatina-Coloneşti-Piteşti şi DEx6 Galaţi-Brăila.

Dar, dar… Și încă o dată darrrr…

O filmare făcută cu puține zile în urmă cu drona peste viadactul Nădășelu, parte din Autostrada Transilvania, ne arată că unii dintre angajații UMB lucrează la o înălțime de cel puțin 25-30 de metri deasupra solului fără a avea cele mai simple protecții vizavi de normele de protecție a muncii. Și e vorba de viața acestor oameni.

Sigur, angajații sunt obișnuiți cu înălțimile, or fi și curajoși și cu siguranță n-au probleme cu ele, dar, darrr… sunt la o înălțime considerabilă și nu poartă echipamente pentru lucrul la mare înălțime.

Unii dintre ei nu poartă ham și nici măcar o cască de protecție. După cum se vede în imaginile de mai jos. 

În imaginie se vede, la un moment dat, că între două pile (stâlpii aceștia imenși din beton – n.r.) a fost făcută o punte din două scânduri, care face trecerea între cei doi stâlpi la peste 30 de metri deasupra solului. Te cam trec fiorii, nu? Aici e:

Un alt angajat mătură platforma și aruncă resturile de la 30 de metri. O face la vreo 10-20 de centimetri de hău. Nu există balustrade de protecție, nu există nimic.

Toate acestea au fost remarcate și de câțiva dintre cei care au urmărit înregistrarea video de pe youtube.com:

  • „Mi se pare periculos. Au scos schela și lucrează fără nici o protecție”, a remarcat unul dintre cei care au vizionat filmulețul.
  • „Mă trec fiorii numai când îi văd cum stau acolo sus, din nou mă întreb de ce nu sunt legați??? Lăudăm UMB, toată stima, dar într-o zi o să cadă unul și vedem după…”
  • „Frumoasă filmare, dar mi-e groază să văd muncitorii lucrând la înălțime neasigurați. În mod normal, ISC sau o altă autoritate competentă ar trebui să se autosesizeze după acest video. De lipsa căștilor nici nu mai vorbesc. Prin comparație cu restul neglijențelor NTSC, asta e chiar mizilic”.

Un alt urmăritor al acestui site este și mai sever:

„O companie așa de mare ca UMB nu investește mai nimic în echipamente și norme de protecție 😢. Trist. Cască de protecție, corzi de siguranță (măcar legate de armături, dacă nu de pitoni încastrați în beton), mănuși de protecție, balustrade, podine de lucru, eșafodaje legate de beton etc.) sunt obiecte necunoscute pentru ei. 

Lucrăm ca în Evul Mediu, dar ne lăudăm cu viaducte spectaculoase și autostrăzi făcute cu viteza luminii! Nici măcar în China nu există atâta inconștiență!!😲 (…) În statele civilizate există Safety Engineer (întodeauna cu cască roșie), care supraveghează încontinuu respectarea normelor SSM.

Orice lucrător care nu poartă echipamentul corespunzător și nu respectă normele de siguranță e dat afară pe loc.

Prevedere obligatorie în toate contractele cu statul. CNAIR și  Ministerul Transporturilor nu au auzit de așa ceva. Dacă contractorul nu respectă normele minime de siguranță colectivă (balustrade de protectie, semnalizări, podine asigurate, schele asigurate etc) are contractul anulat pe loc și e trecut pe lista neagră a contractorilor neserioși.
Oamenii aceia lucrează la înălțime și nu sunt protejați. Sunt la o jumătate de metru de marginea pilonului și pot cădea oricând. Ce faceți dacă se întâmplă o nenorocire?”, a transmis unul dintre urmăritorii acestei pagini.

Media9 a încercat să ia legătura cu reprezentanții UMB, dar până la ora redactării articolului n-au putut fi contacați. Pe numerele de telefon oferite nu răspunde nimeni. Vom reveni cu reacția UMB atunci când ea va veni.

La sfârșitul anului trecut, CNAIR anunța că secțiunile Nădășelu – Mihăiești, cu o lungime de 16,80 kilometri și Mihăiești – Zimbor, de 13,26 de kilometri, lucrări finanțate prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) au ajuns la un stadiu fizic de 42,5%.

 

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.