Am găsit o rampă de transbordare de deșeuri ILEGALĂ. “Aci îl transferăm pe mașină” – FOTO
De pe DN1 faci dreapta, nu departe de târgul de mașini. Părăsești drumul asfaltat, îți ferești mașina de gropile făcute de vehicule de mare tonaj, traversezi un pod și faci stânga, pe lângă Someș. În capătul drumului, într-o zonă ferită de ochi indiscreți, este rampa de transfer deșeuri a Gilăului. Mașinile portocalii de la Quatro Eco Salub vin și deșartă gunoiul, apoi un buldoexcavator îl urcă într-un camion care urmează să îl transporte la Oradea. Am găsit una dintre rampele ilegale de transfer deșeuri ale Clujului.
Întreaga zonă a Someșului este plină de deșeuri. Locul ferit în care se află o balastieră a fost detectat și de alte firme de transport a deșeurilor, care au abandonat acolo camioane întregi. Unii au și încercat să le incinereze; doar în perioada cât ne-am aflat noi acolo, fumegau două zone cu deșeuri.
Este tare grav că locul este pe malul Someșului și că poluează apa. Cluj-Napoca și-a instalat baraj pentru a opri gunoaiele care curg la vale. La fel de grav este că locul a fost descoperit de Media9 și nu de Garda de Mediu, ai cărei angajați sunt plătiți să apere Someșul și natura.
Culmea, la intrarea în zonă există un panou are interzice depozitarea deșeurilor. Vă dați seama că toată lumea îl respectă, nu? Cică zona este supravegheată video.
Am făcut câteva fotografii, ca să vedeți și dumneavoastră ce se întâmplă acolo. Am și vorbit cu o persoană care organiza lucrurile și care s-a prezentat Daniel Toșa. L-am întrebat ce face și dacă este legală activitatea sa. El m-a întrebat dacă sunt de la Mediu. 🙂
“Muncim. De ce să nu fie legal? Noi nu depozităm, noi numa facem transfer. Puteți suna la Garda de Mediu. Suntem de la Primăria Gilău și ducem gunoiul la Oradea. Aci îl transferăm pe mașină”, a spus Toșa. Până la urmă, verificările au arătat că Toșa nu e angajat nici la Primărie, nici la Quatro Eco Salub, ci este partener. Are o firmă care face transportul până la Oradea, întrucât firma de salubritate nu are mașini cu care să ducă gunoiul la mare distanță.
Am discutat și cu viceprimarul Gilăului, Okos Carol, întrucât Consiliul Local Gilău este acționar al societății Quatro Eco Salub.
“Nu știu cum face, ce face cu transferul, dar știu că duce gunoiul la Eco Bihor Oradea, întrucât contractul cu Eco Oradea este semnat cu noi, Primăria Gilău. Quatro Eco este în faliment, de foarte multă vreme, și nu ar putea să achite contravaloarea depozitării. Primăria, în baza contractului pe care îl avem cu Quatro Eco, unde nu scrie că trebuie să facă și depozitare, doar transport, am preluat responsabilitatea financiară a depozitării. Trebuie transbordată marfa într-un fel. Agenția de Mediu nu a autorizat nicio rampă de transfer, nu s-a autorizat nici măcar celula 1 de la CMID. Nu autorizăm nimic pentru că încălcăm legea. Transferul nu se poate face decât cu încălcarea legii. Nu cunosc ca în județul Cluj să existe vreo stație de transfer autorizată, în afara rampei RADP, care și aceea este plină în proporție de 75% și vor să o închidă”, a spus Okos.
Nu e vorba doar despre Gilău, ci despre întregul județ. Agenția de Mediu nu autorizează rampe de transfer, iar Garda de Mediu se face că nu le vede pe cele ilegale, care sunt cu zecile. Natura și aerul pe care îl respirăm sunt victime ale nesimțirii unor oameni cu salarii uriașe. Ne înecăm în gunoaie, stimați apărători ai mediului!
Lucrurile ar trebui să intre pe un făgaș normal odată cu intrarea în funcțiune a Centrului de management integrat al deșeurilor (CMID), însă – așa cum se știe – licitația de operare a centrului a fost atacată în instanță. Până atunci, mașinile portocalii deșartă gunoiul pe malul Someșului.