AEROPORTUL, STAT ÎN STAT. „S-a pus batista pe țambal” în dezbaterea despre zgomotul produs de avioane

Autor  Ionel Lespuc   în       5 luni în urmã     945 Vizualizări.  

La Cluj există un grup informal numit „Nu ne mai zburați somnul”, foarte activ în dezbaterile organizate de aeroport. Oamenii s-au strâns pe un grup de Facebook și vin cu idei și soluții pentru reducerea zgomotului produs de aeroport. Doar că vorbesc degeaba, pe reprezentanții aeroportului nu îi interesează deloc.

Pentru toți specialiștii este evident că aeroportul clujean se află astăzi prea aproape de centrul orașului și de cartiere cu zeci de mii de locuitori. El nu mai poate fi mutat, asta ar presupune niște costuri uriașe. Se pot lua însă măsuri care să reducă impactul negativ asupra vieții oamenilor.

Din păcate, consultările cu publicul organizate de aeroport, în general și în mod special, acum, când s-a întocmit harta de zgomot, sunt de formă. Bate un vânt al aroganței ieșit din comun. Aeroportul ne arată încă o dată că e „stat în stat”, că nu ține cont de nimic și nu îi pasă de nimeni.

Iată mai jos relatarea celor de la grupul „Nu ne mai zburați somnul”, vom reveni în alte articole cu pozițiile exprimate de civici și cu modul penibil în care aeroportul răspunde presei la întrebări simple.

„După mai bine de o lună de la dezbaterea desfășurată la Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj (AIAIC) pentru discutarea ‘Planului de acțiune pentru prevenirea și reducerea zgomotului aeroportuar’, venim cu propriile concluzii, din păcate unilaterale, pentru că cele ale dezbaterii oficiale la care am participat ne-au fost refuzate să ne fie prezentate de organizator.

Pe scurt:
În data de 22 aprilie 2024, ora 11:00, la sediul Aeroportului Cluj, s-a organizat o dezbaterea publică pentru analizarea măsurilor vechiului plan de reducere a zgomotului aeroportuar și propunerea noilor măsuri, pentru urmatorii 5 ani. Au participat 22 de persoane, cetățeni, reprezentanții aeroportului, un deputat din parlamentul României, instituții locale si ale statului.

Reprezentantul firmei care a elaborat studiul de zgomot nu a considerat că trebuie să fie prezent fizic la dezbatere, preferând conversația din spatele unui ecran zoom cu un vape in colțul gurii.

Desfășurarea dezbaterii:
Interacțiunea dintre cetăteni și responsabilul care a elaborat studiul de zgomot a fost deficitară și de proastă calitate, respectiv s-a folosit un laptop conectat la un proiector, la care trebuia să se prezinte fiecare interlocutor din sală, cu capul plecat, ca să poată comunica prin microfonul laptopului cu dr. ing. Marius Joldea – reprezentant Acustic Expert.

Nu au existat microfoane de intervenție sau ambianță. Umilitor într-o dezbatere publică, în care toată lumea ar trebui să audă pe toată lumea. Conexiunea zoom folosită se întrerupea la fiecare 40 de minute, cu o pauză forțată de 10 minute. Doar după 3 întreruperi (expirare timp gratuit zoom), Aeroportul s-a îndurat să plătească un cont care să asigure continuitatea tehnică a comunicațiilor necesară dezbaterilor.

Firma Acustic Expert nu a pregatit nicio prezentare pe intelesul publicului larg, a rulat doar pe zoom un document pur tehnic, din care cu greu s-a înteles ceva pentru publicul nespecialist.

Reprezentanții ROMATSA nu au fost anunțați inițial despre dezbatere, au ajuns într-un târziu și au încercat să recupereze discuțiile începute in urmă cu două ore.

Directorul Aeroportului Cluj a venit doar pentru cuvântul de deschidere, și-a spus speech-ul de 15 minute, apoi a plecat pentru ‘treburi urgente’, lăsând directorii de departamente ai aeroportului să încaseze nemulțumirile oamenilor.

S-au adresat zeci de întrebări la care răspunsurile au fost în doi peri, sau au lipsit ori s-au oferit promisiuni fară termene clare sau bugete necesare pentru realizare. Vom face, vom analiza, vom aloca…

Deși a fost anunțat doar cu două zile înainte de dezbatere, grupul ‘Nu ne mai zburați somnul’ a depus 27 de observatii și contestații la Planul de măsuri propus de Aeroportul Cluj, iar în ziua dezbaterii publice s-au depus suplimentar încă 38 de observatii primite pe adresa de e-mail a grupului, mesaje și comentarii pe conturile social media.

La sfârsit, reprezentanții aeroportului au refuzat să pună la dispoziția cetățenilor prezenți Procesul Verbal al dezbaterii, motivând câ trebuie corectate greșelile de scriere inerente unei notări continue de mai bine de 3 ore. Au promis că ne va fi transmis PV-ul în maxim 24 de ore pentru semnare. Din păcate, documentul nu a mai ajuns la noi nici după o lună, cu toate că am mai solicitat o dată în scris transmiterea lui, inclusiv cu notificarea Agenției pentru Protecția Mediului (APM Cluj: 10068/25.04.24). Conform legii, la asemenea dezbateri publice, însemnările ar trebui să fie aduse la cunoștința și semnate de toți cei care și-au spus punctul de vedere.

Concluziile noastre
Dezbaterea a fost slab organizată, mult sub capabilitățile Aeroportului Cluj, nu s-au alocat resurse corespunzatoare de promovare către publicul larg a evenimentului, nu s-au făcut comunicate de presă înainte de eveniment.

Timpul dintre postarea pe site-ul aeroportului a anunțului și dezbatere a fost de 3-4 zile.
În lipsa prezenței fizice a consultantului care a elaborat studiul de zgomot, s-a urmărit limitarea la maxim a interacțiunii dintre responsabilii proiectului și publicul interesat de subiect. Cu alte cuvinte ‘batista s-a pus pe țambal’, iar presa de casă a tăcut mâlc. După știința noastră, au avut un material despre dezbatere doar Radio Cluj.

Prin refuzul organizatorului de a face cunoscut conținutul procesului verbal al dezbaterii tuturor participanților, există premisa ca anumite subiecte discutate, întrebări, solicitări și teme reale expuse de cetățeni să fie excluse in mod ilegal din conținutul documentelor dezbaterii, tocmai pentru a minimiza impactul exprimat și prezentarea nemulțumirilor cetățenilor în documentele care reflectă poluarea determinată de activitățile aeroportuare asupra vecinătăților aeroportului”.

About