Aeroportul din Cluj, lider regional: 17,7% din totalul național de pasageri îmbarcați din România
Transportul aerian de pasageri a crescut, în primele nouă luni din 2024, cu 5,9%, comparativ cu perioada similară a anului trecut, de la 18.703.500 pasageri la 19.812.900, conform datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică și citate de Agerpres.
În contextul unui an de revenire a traficului aerian, Aeroportul Internațional „Avram Iancu” continuă să își consolideze poziția ca principal hub regional, fiind al doilea cel mai aglomerat aeroport din România, după Henri Coandă București, de la Otopeni. În 2024, Clujul a gestionat un număr semnificativ de pasageri, confirmându-și rolul esențial în transportul aerian național și internațional.
Traficul aerian la Cluj în cifre
Aeroportul din Cluj a raportat:
– 1.264.400 pasageri îmbarcați, reprezentând 17,7% din totalul național;
– 1.224.600 pasageri debarcați, menținându-se pe locul al doilea după București.
În comparație, Henri Coandă București a înregistrat 6.051.700 pasageri îmbarcați și 5.996.000 debarcați, dominând transportul aerian din România, iar Iași completează podiumul cu peste 856.500 pasageri îmbarcați.
Principalele destinații internaționale din Cluj
Clujul este o poartă importantă către Europa, în special pentru comunitățile de români din diaspora. Din aeroportul Avram Iancu, cele mai frecvente destinații internaționale includ:
– Londra Luton – principalul punct de conexiune pentru diaspora românească din Regatul Unit;
– Milano Bergamo și Munchen, preferate pentru călătoriile de afaceri și vacanțe;
– Paris Beauvais, Bruxelles Charleroi și Istanbul, care atrag călători din multiple segmente.
La nivel național, majoritatea pasagerilor au sosit în România din Italia (1,78 milioane), Regatul Unit (1,38 milioane) și Germania (1,03 milioane). Aceleași țări se află și în topul destinațiilor alese de români pentru plecări, cu Italia în frunte, urmată de Regatul Unit și Germania.
Perspective regionale și provocări
Aeroportul din Cluj are o poziție strategică, fiind al doilea centru de transport aerian din țară. Cu toate acestea, infrastructura și capacitatea de gestionare a traficului trebuie să țină pasul cu creșterea cererii. În comparație cu aeroportul Henri Coandă, care gestionează aproape jumătate din totalul traficului național (49,6%), Clujul gestionează 17,7%, ceea ce reflectă potențialul său de creștere. Aeroporturile regionale precum Cluj și Timișoara (14,6% din pasageri) joacă un rol crucial în descentralizarea traficului aerian din România.