200 de milioane de euro (aproape) degeaba. Când educațional nu rimează cu funcțional
Cel mai mare proiect de dezvoltare a sistemului educațional – ROSE – „Romania Secundary Education” – este tratat cu interes redus la Cluj. ROSE, finanțat printr-un împrumut de 200 milioane de euro acordat de Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare, este derulat de Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) prin Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă, pe o perioadă de șapte ani (2015-2022).
Proiectul vizează îmbunătăţirea procesului educaţional prin derularea de activități pedagogice (ore remediale, consiliere, îndrumare, tutorat și sprijin), activități extracurriculare și activități de renovare și dotare. Desigur, județul Cluj ocupă locuri de top la fiecare dintre examene, indiferent dacă vorbim despre Bacalaureat, despre evaluarea națională sau altele, însă proiectul de față se referă inclusiv la reducerea ratei abandonului școlar, iar aici nu ne putem plânge. Între 2015 și 2018, nu mai puțin de 664 de elevi din județ au abandonat sistemul de educație, potrivit unei statistici a Inspectoratului Școlar Județean.
Paranteză: ați auzit de ROSE până acum? Nu, și asta pentru că ISJ Cluj nu l-a mediatizat. În presă nu au apărut decât întâmplătoare și rătăcite informații despre subproiectele elaborate de liceele județului. ISJ poate cheltui până la 20% din bugete pentru promovarea acestor proiecte!
Proiectul este structurat pe Componenta 1 – „Intervenții sistemice la nivelul liceelor”; Componenta 2 – „Intervenții la nivelul universităților și programe de vară”; Componenta 3 – „Managementul proiectului, Monitorizare și Evaluare”.
Per ansamblu, efectele derulării proiectului sunt nesemnificative în toată România, stare de fapt menţionată şi în cadrul unui raport elaborat de Banca Mondială, în iunie 2018, în care se precizează că procentul de absolvire a examenului de bacalaureat şi rata abandonului şcolar se menţin la acelaşi nivel ca în momentul iniţierii proiectului, nefiind înregistrate progrese.
Inspectoratul Şcolar Judeţean Cluj nu şi-a manifestat preocuparea pentru buna derulare şi implementare a subproiectelor din primele două runde şi nici pentru accesarea fondurilor rundei a 3-a. Pe site-ul Inspectoratului nu apare nici măcar un anunţ care să facă referire la acest proiect.
Deşi Ghidul Aplicantului prevede că, după lansarea schemei de granturi, fiecare liceu eligibil va beneficia de cel puţin două vizite din partea facilitatorilor numiţi de reprezentanţii Ministerului Educaţiei Naţionale, aceste activităţi nu au avut loc în cazul unităţilor şcolare din judeţul Cluj. Știți cum se manifestă ISJ? Ca un elev căruia profesorul îi cere să își facă tema, dar el are chef să se dea cu bicicleta în fața blocului.
Din cauza greutății cu care s-a derulat proiectul în primele două runde (runda I – 12 licee din Cluj, runda II – 16 licee din Cluj), jumătate dintre unitățile de învățământ clujene incluse de MEN pe lista unităţilor eligibile pentru runda a 3-a a ROSE nu au fost interesate să depună proiecte. Practic numai patru din opt au propus subproiecte în vară.
De la 1 octombrie suntem în perioada semnării acordurilor de grant.
Lista unitățile de învățământ și a proiectelor realizate de acestea în runda I ROSE:
1. Liceul Teoretic „Brassai Sámuel” Cluj-Napoca – Deschideri
2. Colegiul Economic „Iulian Pop” Cluj-Napoca – Alege economic!
3. Colegiul Tehnic „Anghel Saligny” Cluj-Napoca – Vreau să reuşesc!
4. Colegiul Tehnic Turda – CTT – Competenta, Tenacitate, Tranziție
5. Liceul „Victor Babeș” Cluj-Napoca – Participă
6. Liceul Teoretic „Jósika Miklós” Turda – Pași spre un viitor de succes
7. Liceul Tehnologic nr. 1 Cluj-Napoca – Privind cu încredere spre viitor
8. Liceul Tehnologic „Aurel Vlaicu” Cluj-Napoca – Învaţă pentru viaţă!
9. Liceul Tehnologic Gherla – Investim în viitorul tău! (IVT)
10. Liceul Teoretic „Gelu Voievod” Gilău – Ajutor pentru viitor
11. Colegiul Tehnic “Dr. Ioan Rațiu” Turda – Elev motivat într-o societate de tranziție
12. Seminarul Teologic Ortodox – Educație și performanță cu 0 % abandon
Runa a II-a, cu bugete:
1. Colegiul Tehnic de Comunicații “Augustin Maior” Cluj-Napoca – Strategie, muncă, succes-SMS – 315.902 lei
2. Colegiul Tehnic “Edmond Nicolau” Cluj-Napoca – Împreună reușim! – 450.000 lei
3. Colegiul Tehnic Energetic Cluj-Napoca – Vreau să CRED în mine! – 315.903 lei
4. Colegiul Tehnic “Napoca” Cluj-Napoca – Investim în viitorul nostru! (InViit) – 315.902 lei
5. Colegiul Tehnic “Victor Ungureanu” Câmpia Turzii – Competitivitate în tranziția spre viitor – 688.217,25 lei
6. Liceul cu Program Sportiv Cluj-Napoca – Start spre viață – 315.903 lei
7. Liceul Special pentru Deficienți de Vedere Cluj-Napoca – O şansă la reuşită – 315 903 lei
8. Liceul Tehnologic pentru Deficienți de Auz Cluj-Napoca – Împreună vom reuși – 451.290 lei
9. Liceul Teoretic “Octavian Goga” Huedin – Noi vrem! Noi putem! – 315903 lei
10. Colegiul Tehnic “Ana Aslan” Cluj-Napoca – Școala te vrea înapoi! – 315.900 lei
11. Liceul de Arte Vizuale “Romulus Ladea” Cluj-Napoca – Învățăm-reușim ! – 315903 lei
12. Liceul Tehnologic “Constantin Brâncuși” Dej – High Objectives Pro Education – H.O.P.E. – 451.290 lei
13. Liceul Tehnologic “Someș” Dej – BACALAUREATUL – un pas spre studenţie, un pas spre o carieră de succes – 451.290 LEI
14. Liceul Teologic Greco – Catolic “Inochentie Micu” Cluj-Napoca – Azi, învățăm pentru mâine – 315.903 lei
15. Liceul Teoretic “Ana Ipătescu” Gherla – Acces la succes – 315.903 lei
16. Liceul Teoretic “Petru Maior” Gherla – Ferestre deschise pentru un viitor de succes (FDS) – 451.290,00
Runda a III-a, patru școli din opt au realizat proiecte și au solicitat granturi:
1. Liceul Tehnologic „Vlădeasa”, Huedin – SUCCES GARANTAT — 100.000 euro
2. Liceul Tehnologic ”Alexandru Borza” Cluj-Napoca – Împreună spre viitor! – 70.000 euro
3. Colegiul „Emil Negruțiu”, Turda – IMPLICĂ-TE ÎN PROPRIA REUȘITĂ – 100.000 euro
4. Colegiul Tehnic de Transporturi „Transilvania” Cluj-Napoca – SMS (STRĂDUINŢĂ, MUNCĂ, SUCCES) – 100.000 euro