Modernizarea Clujului ajunge în cartiere. Reamenajări și concursuri internaționale de soluții

Autor  Ionel Lespuc   în       5 luni în urmã     1745 Vizualizări  

Rar mi-a fost dat să mă entuziasmez la un proiect al Primăriei ca de data aceasta. Ideea este următoarea: până acum, preocupările municipalității au fost îndreptate aproape exclusiv către zona centrală. Cu câteva excepții, modernizarea a vizat spațiul “intra muros”, cum s-ar exprima istoricii. Cam așa au gândit și stăpânii unguri ai orașului, acum 150 de ani, nu credeți? Programul de investiții de acum merge însă ctre cartiere, deși are în obiectiv și artere din centru, neincluse pe planșele de până acum. Acestea vor fi dotate cu arbori, cu mobilier urban, cu bănci având încărcătoare pentru telefoane sau laptopuri. Străzile vor avea mai puține locuri de parcare, însă vor beneficia de piste de biciclete și de stații de încărcare pentru vehicule electrice.

Primarul Emil Boc a tot subliniat că, în opinia sa, calitatea vieții înseamnă să ai toate punctele de interes la cel mult 20 de minute de mers pe jos de acasă. Și s-a gândit la școală/grădiniță, asistență medicală, spații de agrement, primărie de cartier etc. Erau doar niște vorbe care sunau fals într-un difuzor de radio. Acum însă, ele prind viață.

Modernizarea ajunge în Grigorescu, Zorilor, Mărăști, Iris și Andrei Mureșanu.

Proiectul cuprins în bugetul pe 2019 se numește “Walkable City”, orașul pentru plimbare, și vizează realizarea mai multor străzi și piețe smart, precum Molnar Piuariu. Banii pentru aceste proiecte vor fi atrași din fonduri europene.

“Walkable city este un program de investiții pentru crearea unor culoare pietonale și de creștere a calității spațiului pietonal. Ne-am gândit să modernizăm mai multe artere și piețe din oraș pe modelul Molnar Piuariu, pe care am numit-o prima stradă smart din România. Acolo unde avem piețe și suprafețe mai mari vom organiza concursuri de soluții. Este cazul zonei Zorilor și a Pieței Mărăști“, a declarat Ovidiu Cîmpean, director în cadrul Primăriei.

Proiectul prevede realizarea de studii de fezabilitate pentru reamenajarea unor străzi și spații urbane:

  • str. Republicii (tronson până la strada Ion Creangă), Ion Creangă, Victor Babeș, B.P. Hasdeu, Piezisă
  • str. Octavian Petrovici și Parcul I. L. Caragiale (Centru)
  • str. Sigismund Toduță, Piața 14 Iulie, Parcul 14 Iulie, str. Traian Grozăvescu, str. George Enescu (cartier Grigorescu)
  • Piața Ion Agârbiceanu, Parcul Ion Agârbiceanu, străzile Moise Nicoară, Amos Frâncu, Brașov, Barbu Ștefănescu Delavrancea, Alexandru Bohățiel, Galaxiei (cartier Andrei Mureșanu)
  • Piața 1848, străzile Paris, Meseriilor, Olănești, Barbu Patriciu (cartier Iris)
  • str. Argeș, Cuza Vodă

Demararea unor concursuri internaționale de soluții:

  • Piața Zorilor – str. Zorilor – str. Louis Pasteur (cartierul Zorilor)
  • Piața Mărăști – Aleea Bibliotecii – B-dul 21 Decembrie (cartierul Mărăști)

Ce se întâmplă pe Molnar Piuariu

Pe strada Molnar Piuariu, dată ca exemplu, parcările ar urma să fie înlocuite cu pomi şi cu spaţii verzi, iar strada va fi transformată într-o zonă preponderent pietonală, după ce partea rezervată maşinilor va fi redusă considerabil. Totodată, aici ar urma să apară mobilier urban şi bănci cu încărcare pentru telefoanele mobile, stâlpi de iluminat cu tehnologie LED de ultimă generaţie care au încorporate sisteme wifi pentru internet în spaţiu public, plus staţii de încărcare pentru bicicletele şi trotinetele electrice.

About