Mihai Curteanu: Cum a ajuns Clujul să poarte nimbul de super-oraș. Și ce e de făcut pe mai departe

Autor  admin   în  ,      2 luni în urmã     856 Vizualizări.  

Media9 a solicitat mai multor personalități ale Clujului să răspundă unor întrebări lansate de primarul Emil Boc. “De ce se mută oamenii la Cluj? Cine susține industria IT? Cine susține mediul universitar? Aflăm adevărul din întrebări”, a spus Boc, într-o emisiune, la radio. Iată aici punctul de vedere al editorialistului Media9 Mihai Curteanu, avocat și președintele ONG-ului Metro Urban.

„Interogatoriul” lui Emil Boc. Are dreptate? Care este motorul principal al Clujului

Cluj-Napoca, orașul nostru drag, a cunoscut în ultimii ani o explozie demografică și economică. Nu ne amintim cu plăcere de perioada “funariotă”, când fostul edil șef a închis orașul și, așa cum ne-a reamintit de curând Emil Boc, a gonit Coca-Cola la Oradea. Au fost 12 ani în care regimul Funar a avut ca singură ocupație propagarea unui naționalism deșănțat, cu tricolorul pe toate gardurile (băncile, coșurile de gunoi etc), și cu deviza desuetă “Vin ungurii să ne fure Ardealul”. Acum putem doar râde de acele vremuri.

Lucrurile s-au schimbat, administrația și-a deschis mintea, iar municipiul și-a deschis porțile către investitori. Mai apoi, și către cetățeni care au văzut aici un loc ideal pentru a-și atinge obiectivele personale și profesionale.

La Cluj s-au conturat trei piloni principali: sănătatea, învățământul și industria IT, care împreună cu derivatele lor au condus spre dezvoltarea orașului de azi.

Emil Boc a lansat întrebarea “De ce se mută oamenii la Cluj?” Ei bine, după cum spuneam și cu alte ocazii, Clujul a devenit un magnet pentru întreaga zonă, deoarece are o piață a muncii interesantă și atractivă, o calitate a serviciilor de sănătate la nivel mai înalt decât în marea parte țării și un sistem educațional cu cele mai bune rezultate din țară, an de an. De aici derivă și explozia pieței imobiliară, cu cerere tot mai mare de unități locative; inevitabil, asta duce la scumpirea ofertei.

Industriile creative au creat din urbea noastră un adevărat Silicon Valey al Europei de Est, industrie puternic susținută de către oameni de business locali sau companii internaționale. Vedeți că ultimele cifre duc către 23.000 numărul IT-iștilor angajați la companii din Cluj. Asta chiar dacă ei nu mai activează neapărat în birouri, ci de pe canapeaua de acasă, care poate fi la Craiova, Iași sau în Pakistan.

Cât despre mediul universitar, tot mai performant, cu clasări în top 500 mondial, ei bine lui i se datorează în mare măsură succesul Clujului de astăzi. Fără educație nu am fi cam nimic din ceea se suntem.

În toate cele enumerate mai sus, administrația publică locală are un singur merit: a lăsat profesioniștii pe fiecare segment în parte să își facă treaba, fără să îi încurce, ocupându-se de partea de PR și scoaterea în evidență, atât pe plan local, cât și internațional, a plusurilor pe care Clujul le are. A creat nimbul acesta de super-oraș pe care îl poartă acum Clujului.

Avertismentul este să nu cădem în capcana propriului succes. Dimpotrivă, trebuie să vrem mai mult, să nu ne culcăm pe o ureche. Vorba lui Emil Boc: trebuie să ne mișcăm foarte repede ca să rămânem acolo unde suntem acum. Este necesar să intrăm într-o altă logică de dezvoltare, iar nivelul următor este acela de metropolă. Este Clujul celor un milion de locuitori.

Mihai CURTEANU

Absolvent de drept, analist politic, participant activ la viața politică autohtonă, Mihai Curteanu s-a alăturat echipei Media9 pentru a susține și a promova o percepție realistă asupra evenimentelor politice.

About