Francezii și italienii ne spun dacă și când vom avea nevoie de metrou

Autor  admin   în       9 luni în urmã     1302 Vizualizări  

Primăria Cluj-Napoca plătește 30,1 milioane de lei pentru studiile de prefezabilitate și fezabilitate pentru metrou și tren metropolitan.

O asociere de trei firme din Italia, Franța și România va elabora studiile de pre-fezabilitate și fezabilitate pentru metrou și tren metropolitan. ASOCIEREA SWS ENGINEERING SPA-SYSTRA-METRANS ENGINEERING SRL este câștigătoarea licitației deschise organizată de Primăria Cluj-Napoca pentru Servicii de elaborare Studii de Pre-Fezabilitate, Fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică adecvată pentru obiectivul de investiţii „Tren Metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida”- etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou şi Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și studiile conexe viitoarelor obiective de investiții. Prețul ofertat de cele trei firme este de 30.186.000 lei fără TVA. Reamintim faptul că Primăria a estimat valoarea achiziției la 46.440.000 lei fără TVA. Experiența similară a fost demonstrată de către asocierea câștigătoare prin contracte prezentate de către asociatul din Franța, SYSTRA pentru proiectare preliminară (studii tehnice de fezabilitate) pentru obiectivul „Toulouse Aerospace Express” -Linia de metrou 3 din Toulouse cu lungimea de 28 km și Studiu de fezabilitate pentru „Sistemul rețelei de metrou din zona metropolitană Tel-Aviv” care presupune 3 linii automate de metrou și care totalizează 140 km.

„Trenul metropolitan urmărește să folosească infrastructura de cale ferată existentă. Pentru asta avem un coridor de 43 de km pe care îl studiem, de la Nădășel până la Bonțida. Calea ferată existentă se modernizează printr-un proiect al Căilor Ferate Române, de electrificare a tot ceea ce înseamnă Cluj- Episcopia Bihor. Deci vom avea tren de mare viteză pe fonduri europene. Se vor păstra punctele actuale de oprire și vom propune noi puncte de oprire pe calea ferată în zonele Baciu, Tetarom I – în zona Tăietura Turcului, pod IRA- Aurel Vlaicu și, de asemenea, stația Cluj Est va fi mutată mai aproape de aeroport. Ca în orice oraș european, gara și aeroportul trebuie să fie interconectate. De aici, din aceste stații, vom avea conectivitate cu transportul în comun. Pentru fiecare punct se vor asigura modernizările necesare din fondurile europene. Metroul este prevăzut în prima etapă din centrul comunei Florești, de la zona viitorului spital regional de urgență, centrul comercial Vivo, cartier Mănăștur, centrul orașului, zona de est, până la Ira. Pe o distanță de 16 km sunt propuse 15 stații, o stație la 1035 de metri. A doua etapă presupune extinderea metroului din Florești până în Gilău. Până se realizează etapa a doua, cei din Gilău vor avea posibilitatea să folosească două alternative, fie să ia autobuzul care va conecta Gilăul direct cu metroul, fie să ia autobuzul să meargă la trenul metropolitan, care va putea să fie luat de la Nădășel”, a explicat primarul Emil Boc care sunt planurile Primăriei.

Primăria Cluj-Napoca a oferit și un calendar al realizării studiilor pentru cele două obiective. Astfel, în cazul metroului, studiul de pre-fezabilitate va fi gata la finele lunii a 5-a din contract, PUZ-ul la finalul lunii a 16-a, iar studiul de fezabilitate la sfârșitul lunii 26. În ceea ce privește trenul metropolitan, PUZ-ul va fi realizat în aproximativ 1 an de la închierea contractului, iar termenul pentru studiul de fezabilitate (inclusiv acordul de mediu, documentația pentru exproprierea terenurilor si alte reglementari) este de 14 luni. Contractul prevede si un studiu preluminar privind rețeaua de perspectivă metrou+tren, ce are ca termen de realizare aproape 2 ani.

La licitație au fost depuse în total 5 oferte, dintre care două, respectiv SC EGIS RAIL SA și Asocierea Explan SRL (România) – DR. SAUER and PARTENERS (UK) au fost declarate inacceptabile de către comisia de evaluare și, prin urmare respinse, din cauza neîndeplinirii cerințele de calificare solicitate în documentația de atribuire.

About