Fazarea proiectului centurii este justă. Cunoscutul arhitect Șerban Țigănaș explică avantajele „lotizării”

Autor  Tudor Știrbu   în       1 year în urmã     2917 Vizualizări.  

Decanul Facultății de arhitectură din Cluj, Șerban Țigănaș, consideră că proiectul centurii metropolitane realizat în două etape este o decizie înțeleaptă. Țigănaș a făcut această afirmație în emisiunea Urbea9, produsă de Media9.

Citește acest articol care îți spune de ce s-a luat decizia de „lotizare” a centurii: Ne-am ars! Centura Clujului va lega, în faza 1, Muzeul Apei de aeroport; NU va avea conexiune cu autostrada

În faza a doua se prevăd construirea secțiunii de la nodul 1 (intrarea dintre Căpușu și Gilău) la nodul 5 (lângă Muzeul Apei, cu conexiune la viitorul Spital Regional de Urgență) și a lotului de la nodul 18 la 20 (centru Apahida). Proiectul este în dezbatere publică (AICI).

„Fazarea trebuie făcută fără îndoială, pentru că nu poți să <ataci> o centură cu o lungime de 42 de kilometri și încă 50 de kilometri drumuri de legătură și noduri. Nu poți s-o <ataci> deodată, nu poți să aloci toate resursele, nu poți să blochezi tot traficul. Evident că și bugetele trebuie cumva și ele <fazate>.

Zona cu efectul cel mai mare al centurii este, totuși, Clujul. În opinia mea, decizia e justă. Adică, rolul acestei centuri nu este numai de a face un by-pass pentru cei care vor să meargă din est în vest sau din vest în est și să nu treacă prin centru și să îngreuneze traficul rutier.

Mă refer mai ales la traficul greu. Ori centura este gândită și dorită ca să rezolve foarte multe lucruri care țin și de inelele de trafic din Cluj. Adică dacă faci centura prin zona Clujului poți să ocolești Clujul, dar poți să ai o sumedenie de ieșiri și segmente parcurse pe centură pentru a naviga, să zicem, dintr-un cartier în altul.

Ieșiri și intrări care acum nu există. Efectele vor fi benefice și asupra traficului intraurban din Cluj. Durerea cea mai mare a noastră ar fi Cluj-Florești și Florești-Cluj și dincolo pe partea dinspre Apahida. Eu cred că, per ansamblu, efectele bune se vor vedea dacă se va rezolva pe zona Clujului și apoi restul”, a explicat Șerban Țigănaș.

Media9 te-a informat, de curând, în exclusivitate, că centura metropolitană a Clujului va fi realizată în două etape: prima prevede construirea șoselei rapide de la Muzeul Apei până la aeroport.

Arhitectul clujean a mai spus că așteaptă realizarea conexiunii de la Tureni, cu ajutorul căreia se va crea și legătura Clujului cu Autostrada Transilvania.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.