Euro-obligațiuni verzi. Dacă tot a „săpat” la metrou, Ciolacu întinde o mână de ajutor proiectului
Guvernul a aprobat miercuri un proiect de act legislativ privind finanțarea unor proiecte de transport verde din emisiunile naționale de euroobligațiuni. Cu alte cuvinte, orice proiect verde de infrastructură poate fi finanțat din datoria publică, inclusiv metroul din Cluj-Napoca, după ce acesta a pierdut finanțarea europeană gratuită, transmite clubferoviar.ro.
Proiectul de OUG privește reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.
Două miliarde de euro împrumutate de stat pe piețele internaționale
Prin Hotărârea Guvernului nr. 83/2024 din 08.02.2024 a fost aprobat Cadrul referitor la finanţarea unor proiecte care sunt destinate protejării mediului înconjurător şi combaterii schimbărilor climatice. În data de 15 februarie 2024, România a realizat emisiunea inaugurală de obligațiuni verzi pe piețele internaționale de capital, respectiv o tranșă nouă în valoare totală de două miliarde EUR cu o maturitate de 12 ani. În prezent, Guvernul este implicat în procesul de alocare al fondurilor atrase din emisiunea de euroobligațiuni verzi, fiind deja alocate fondurile pentru cheltuielile aferente proiectelor verzi eligibile din perioada 2021-2023 și cheltuielile parțial realizate în cursul anului 2024.
Finanțarea metroului Cluj-Napoca, asigurată?
Proiectul devenit miercuri OUG arată că:
„ART. XLV – (1) Autoritățile de management ale programelor operaționale pentru perioada de programare 2021-2027 sau după caz coordonatorii de reformă/investiții ai Planului Național de Redresare și Reziliență stabiliți potrivit legii pot încheia acte adiționale la contractele de finanțare încheiate cu beneficiarii pentru infrastructura de transport feroviar și/sau pentru infrastructura de transport cu metroul, cu avizul Ministerului Finanțelor, în limita sumelor disponibil a fi alocate provenind din împrumuturi contractate de România din emisiunile de obligațiuni verzi pentru a asigura finanțarea categoriilor de cheltuieli neeligibile, a cofinanțărilor sau după caz a finanțării publice naționale sau oricăror alte categorii de cheltuieli stabilite potrivit legii cu respectarea legislației privind datoria publica si a Hotărârii Guvernului nr. 83/2024 privind aprobarea Cadrului referitor la finanțarea unor proiecte care sunt destinate protejării mediului înconjurător și combaterii schimbărilor climatice și doar în limita creditelor de angajament și a creditelor bugetare alocate cu această destinație prin legea bugetului de stat”.
Într-o declarație dată după ședința de Guvern, premierul Ciolacu a spus că „la proiectele de transport feroviar și metrou, le permitem să încheie contracte adiționale ce includ finanțare prin euroobligațiuni verzi”.
Euroobligațiunile verzi, la mare căutare
Oficialii guvernamentali au afirmat că se asigură o sursă de finanțare concretă unor proiecte de infrastructură verde, în condițiile în care se asigură și posibilitatea utilizării în continuare a emisiunilor de euroobligațiuni verzi care beneficiază de o cerere foarte mare din partea mediilor investiționale cu beneficii din perspectiva diversificării bazei investiționale și asupra costurilor de finanțare (prima emisiune de euroobligațiuni verzi în suma de două miliarde EUR si maturitate de 12 ani, din acest an, a beneficiat de o primă negativă de emisiune, respectiv o reducere a marjei de 10bps – 0,1%).