Cu cine s-a aliat Emil Boc pentru metrou. USR a votat „pentru”, PSD s-a opus

Autor  Ionel Lespuc   în       2 saptãmâni în urmã     520 Vizualizări.  

Studiul de fezabilitate pentru metroul Clujului a fost votat de consilierii locali, după două ore și jumătate de dezbateri intense.

24

de voturi „pentru”, au fost exprimate, și doar două împotrivă. Cvorumul a fost de 26 de consilier (a lipsit unul singur).

Configurația votului a fost următoarea:

PENTRU

  • PNL – 15 voturi
  • UDMR – 4 voturi
  • USR – 5 voturi

ÎMPOTRIVĂ

  • PSD – 2 voturi

Social-democrații anunțaseră din start că se opun proiectului, în primul rând din cauza vitezei cu care a fost promovat proiectul. Consilierul Anca Ciubăncan a structurat pe puncte poziția PSD: „1) urgența cu care este suspus spre aprobare studiul de fezabilitate, anterior aprobării (și chiar avizării de către CTATU) a Planului Urbanistic Zonal; 2) aprobarea SF-ului pentru metrou anterior oricărei discuții cu privire la proiectul trenului metropolitan, deși sunt proiecte interdependente iar legătura cu aeroportul/gara se poate face numai dacă se implementează și proiectul trenului metropolitan; 3) nerespectarea calendarului acestor proiecte, calendar public pe site-ul primăriei, potrivit căruia proiectul pentru trenul metropolitan trebuia elaborat într-un termen mai scurt decât proiectul pentru metrou, iar studiul de fezabilitate trebuie aprobat după aprobarea Planului Urbanistic Zonal; 4) nu am regăsit în proiectul de hotărâre publicat avizele necesare, în special avizul Ministerului Culturii, având în vedere că se propun spre desființare câteva clădiri monument istoric de clasa B; 5) avizul arhitectului șef acordat în data de 18.11.2021, în baza unei cereri din 18.11.2021, nu a fost fundamentat de Comisia Tehnică de Amenajarea Teritoriului și de Urbanism, proiectul nefiind discutat în comisia de urbanism; 6) etapizarea execuției cu un prim tronson Mănăștur-Mărăști, deși e zona cu benzi dedicate, bine deservită de CTP în prezent; 7) realizarea multor lucrări în săpătură deschisă ( pagina 244 din proiect), căci execuția lucrărilor va bloca total circulația, pe o durata incertă, dacă avem în vedere riscul unor vestigii arheologice; 8) diferență mare de costuri de execuție între varianta prezentată Guvernului (HG 1010/2020) – aproximativ 1,133 milioane euro, față de 1.849 milioane euro”.

Pe de altă parte, reprezentanții USR, cinci la număr, au votat în favoarea studiului de fezabilitate. Nu este o surpriză, Media9 a anunțat acest lucru de dimineață AICI. USR este un partid venit din zona civică, iar societatea civilă a criticat copios proiectul metroului. Iată de ce partidul a ieșit, imediat după vot, cu un comunicat de presă prin care explică votul pozitiv.

„Decizia noastră de a vota proiectul metroului Cluj a venit în urma unor ample discuții atât în cadrul filialei, cât și cu specialiști între care și fostul ministru al Fondurilor Europene, Cristian Ghinea, care a clarificat aspecte ce țin de PNRR. Am cântărit atât opiniile pro, cât și criticile aduse acestui proiect, iar votul a fost acordat luând în calcul și faptul că în 2023 va exista un termen de evaluare a progresului privind investiția. Un alt motiv pentru care nu ne-am opus proiectului privind metroul este faptul că am pus în balanță și avantajele verzi. O astfel de modalitate de transport în comun va contribui nu doar la decongestionarea traficului, ci va reprezenta și o măsură sustenabilă pentru protecția mediului în următorii 30 de ani, dacă proiectul va fi dus la îndeplinire conform planurilor promise de inițiatori. Totuși, nu putem să ignorăm câteva aspecte-cheie. Metroul nu reprezintă soluția tuturor problemelor pe care le trăiesc zilnic cetățenii din Cluj-Napoca și Florești, iar îmbunătățirea calității vieții acestora nu poate fi proiectată într-un singur plan care cu o perioadă de execuție lungă. Metroul va reprezenta o soluție viabilă, dar în paralel trebuie implementate și alte măsuri privind infrastructura. Cerem prioritizarea centurii metropolitane, a drumului Transregio Feleac TR 35, dar și evaluarea extinderii liniei de tramvai spre Florești, proiect care amintim că în total costă cât o singură stație de metrou!”

Metroul Clujului va fi driverless, fără conductor, și va circula la 90 de secunde. Date interesante despre proiect

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.