Centura metropolitană Gilău – Apahida. Va trece pe lângă cimitirul din Gilău și la 25 de metri de aquaparkul din Florești

Autor  Ionel Lespuc   în       9 luni în urmã     4102 Vizualizări  

Societatea care întocmește proiectul centurii metropolitane a Clujului, SC EPMC Consulting SRL, a predat raportul de mediu pentru planul urbanistic zonal (PUZ). A indicat în 134 de pagini felul în care centura va afecta viața, pe traseul său. Raportul poate fi consultat la Primăria Cluj-Napoca sau la Agenția de Mediu până în 15 octombrie, după care urmează să primească avizul de mediu pentru PUZ. 

“Demersurile sunt în grafic, vom pune documentația pe masa Ministerului Transporturilor până în 31 decembrie. Este un proiect de 500 de milioane de euro”, a spus primarul Clujului, Emil Boc.

Am scris într-un alt articol câte hectare de pădure urmează să fie scoase din circuitul agricol, despre pasajele de traversare pentru mamifere, despre protejarea habitatul unor animale și a unor arii naturale (AICI).

Zona de studiu a PUZ trece prin cinci unități administrative teritoriale: Gilău, Florești, Baciu, Cluj-Napoca și Apahida.

Sunt și 106 poduri, viaducte și podețe pe traseul centurii (56 la număr) și al drumurilor de legătură (50), iar în Făget ar urma să se facă două tuneluri.

Centura metropolitană a fost gândită pentru descongestionarea traficului din Cluj-Napoca și Florești. S-a adăugat o bretea nouă (6,7 kilometri), de curând, pentru a scăpa și Baciu de ambuteiaje. Va avea însă de profitat și Gilăul, blocat complet de traficul de weekend. Apahida are deja centură, acolo ar putea fi impactul cel mai redus. Ne uităm către culoarul Gilău – Florești.

Noul drum pornește în Gilău din DN1, la limita dintre comunele Căpușu Mare și Gilău, trece pe malul stâng al pârâului Căpușul, la baza dealurilor, la nord față de intravilanul localității. Este extravilan, iar o mică parte din tronson se află în intravilan: în zona intersectării cu Autostrada Transilvaniei A3 și la intersecția cu DN1.

Se știe că proiectanții au întocmit opt variante de traseu, din care CNAIR a ales-o chiar pe ultima, V8. Unul dintre motivele acestei decizii este acela că V8 trece cel mai departe de așezările umane din Gilău. Au existat variante, respinse, mult mai apropiate de sat.

Șoseaua cu regim de autostradă va traversa pârâul Căpuș și va avea un traseu paralel cu lunca lui. Drumul va fi construit aproape de cimitirul din Gilău. Proiectanții au identificat și o clădire izolată, în nordul Gilăului, care urmează să fie demolată. În total, sunt 2,2 hectare de construcții care urmează să fie expropriate, de-a lungul întregii centuri, se arată în raport.

Zona de studiu continuă în Florești, predominant la nord față de sat. Inițial pe malul stâng față de canalul Hidroelectrica, râul Someșul Mic și terasa Someșului, iar apoi pe malul drept, prin intravilan. La barajul Florești, zona PUZ trece din nou pe malul stâng al canalului Someșul Mic, în extravilan. Culoarul centurii va trece la 25 de metri de aquaparkul din Florești.

Centura metropolitană va avea 41,8 kilometri lungime, dar și drumuri de legătură de 20 de kilometri, în total. Va avea două benzi pe sens, chiar trei, în zona bretelelor, și ar trebui să fie terminată în 2023, pentru că se accesează fonduri europene din actualul exercițiu financiar al Uniunii Europene. Este însă greu de crezut că se pot face în România 60 de kilometri de drum nou, inclusiv două tuneluri, în trei ani. Licitația pentru proiectare și execuție ar trebui să aibă loc la începutul anului viitor, iar cea care se ocupă de gestionarea centurii Clujului este CNAIR.

Raportul de mediu pentru PUZ poate fi studiat AICI.

About