Centura Clujului, etapa I, și-a pierdut pe traseu motivul originar. Așa nu ar fi ajuns în masterplanul de transport!

Autor  Ionel Lespuc   în  ,      1 lunã în urmã     2458 Vizualizări.  

Se mai supără câte unii când spun că includerea centurii metropolitane în masterplanul general de transport, deci transformarea sa dintr-un proiect neeligibil pentru atragerea de fonduri europene într-unul eligibil, i se datorează lui Emil Boc. Investiția nu era în masterplanul domnului Rus, ministru la Transporturi acum șapte ani. Nu știu dacă a fost ideea primarului, dar a invitat la Cluj mai mulți membri ai comisiei de transporturi din Parlamentul European, români și străini. Și i-a convins că metropola are nevoie de o centură. Se întâmpla în 31 martie 2016. Am fost acolo. După acel moment, centura a intrat în masterplan.

Detaliul important al întâlnirii a fost însă uitat: Emil Boc s-a folosit de rezultatele Planului de mobilitate urbană durabilă (PMUD) din 2014, care arăta că relația Florești – Cluj-Napoca și retur este cea mai aglomerată din țară, peste valorile înregistrate între Otopeni și București. 65.877 vehicule în medie pe zi (68.988 vehicule în zilele lucrătoare), conform PMUD, documentul este pe site-ul Primăriei. Acesta a fost argumentul care a deblocat proiectul centurii.

Iată că celebra fazare a proiectului, anunțată în 2022, nu rezolvă exact această problemă! Relația Florești – Cluj va continua să fie una aglomerată până la faza a doua, amânată până nu se știe când.

Ministerul Transporurilor a decis că centura va pleca de la nodul 5, pe dealul de nord al Floreștiului, adică peste Someș de Muzeul Apei; practic, va porni din “buza” municipiului și va fi de un ajutor extrem de firav pentru locuitorii celei mai mari comune din România. Locuitorii din Florești vor avea un drum de legătură pe care se vor aglomera ca să se insereze în drumul expres, iar acesta ar urma să se construiască în dreptul viitorului Spital Regional de Urgență, la doi pași de Metro. Locuitorii din zona Tăuți – Eroilor – Terra, șoferii care vin dinspre vest, vor folosi tot DN1.

Până când se va ajunge la faza a doua, de bun simț ar fi să renunțăm la denumirea de “centură metropolitană”. Este doar o centură municipală. 

Nu spun aici că șoseaua aceasta, care va înconjura Clujul pe la sud, nu este utilă, că municipiul nu are nevoie de o gură mare de oxigen. Ba da, va fi de mare ajutor! Subliniez doar că scopul orginar a fost temporar abandonat, lăsat într-o incertă etapă a doua.

Exact pe acest subiect am avut o discuție destul de aprinsă cu Bogdan Pivariu, primarul Floreștiului, în emisiunea Real Estate Agenda. 

“Este simplist să spunem că doar nodul 5, nodul de pe dealul de nord (va ajuta Floreștiul n.r.). Este prevăzută lărgirea DN1 până la Spitalul Regional de Urgență și mai este un acces până la Spitalul Regional de Urgență aproximativ de la baza Unirea din Mănăștur. Am enumerat două noi căi de acces care nu există. Dacă nu am fi discutat despre o fazare, dar nici despre o alocare a întregii sume, spuneam că nu se excută niciodată. Este un pas, un început pentru centura metropolitană, iar în momentul în care se începe nu va sta nimeni cu mâinile în sân, vine faza a doua, se urmărește atragerea banilor necesari și pentru această fază”, a spus Bogdan Pivariu.

Puteți urmări mai jos discuția cu Bogdan Pivariu:

About