Ce părere ai despre viitorul cartier Sopor? Masterplan pe terenuri private

Autor  admin   în       1 lunã în urmã     1894 Vizualizări  

Dezbatere publică de mare interes, mâine. Centrul de Inovare și Imaginație Civică îi invită pe toți cei interesați la o discuție online despre cartierul Sopor.

237

de hectare va avea noul cartier Sopor.

PUZ-ul preliminar a fost în consultare publică din luna iulie. Proiectanții de la Asiza sunt în plin proces de identificare a proprietarilor de terenuri. Cea mai mare parte a masterplanului vizează terenuri private.

De la unul la șase etaje

Proiectanții au împărțit cartierul în șase sub-zone, construite în etape. Există o mare varietate de imobile propusă. Înălțime maximă: șase etaje. Ar urma să se construiască locuințe individuale cu un etaj, case înșiruite, vile de șase apartamente cu două etaje, respectiv blocuri cu trei, patru și șase etaje.

Apar șase unități școlare ce ar urma să fie edificate, câte una pentru fiecare subzonă. Au fost propuse spații comerciale de alimentație publică, chiar și culturale. Zone verzi sunt prevăzute din plin, la fiecare grup de unități locative.

Specialiștii de la Asiza au scris că noul cartier Sopor trebuie realizat etapizat.

“Viața de cartier presupune în accepțiunea contemporană o abordare urbanistică care să încurajeze și să dezvolte viața comunitară, contactul interuman, participarea la dezvoltarea comunității și angajarea locuitorilor în managementul și administrarea cartierului și a spațiilor publice comunitare”, se arată în planul urbanistic zonal.

Bulevardul și gara de tren

Viitorul cartier ar urma să fie străbătut de două artere generoase ca dimensiuni: inelul sudic, pe direcția Someșeni – Borhanci, un adevărat bulevard, și Calea Soporului, a cărui traseu este prevăzut în actualul plan urbanistic general.

Sistemul de transport în comun va fi compus din două elemente majore: autobuzele Companiei de Transport Public (CTP) și viitorul tren metropolitan, care va folosi calea ferată existentă. Teoretic, trenul de aici ar urma să intre în subteran pe la IRA dacă proiectul metroului va prinde vreodată viață. Arhitecții au prevăzut o gară care ar urma să deservească întregul cartier.

7

stații de transport public ar urma să fie amenajate în cartierul Sopor.

Iată ce spun proiectanții, iar unora dintre clujeni nu le va plăcea deloc. “În viitorul cartier Sopor, modul de deplasare în mediul urban va fi determinat de ierarhizarea precisă a importanței diferitelor tipuri de deplasare:

– Pe primul loc fiind cea pietonală;

– Pe al doilea loc fiind cea cu bicicleta;

– Pe al treilea va fi transportul în comun;

– Iar circulația cu automobilul personal, deși posibilă va fi încurajată cât mai puțin. Această nouă atitudine contemporană ce tratează spațiile publice în primul rând din perspectiva pietonului va transforma mediul construit din această zonă într-unul urban la scara umană”.

Majoritatea terenurilor sunt private

Problema spinoasă: foarte multe dintre terenurile din viitorul cartier Sopor sunt private.

“Legat de regimul de proprietate, principala condiționare a acestui cartier o reprezintă fragmentarea funciară foarte mare și numărul ridicat de proprietari implicați în procesul de consultare publică. Acest impediment va impune etapizarea întregului proces de dezvoltare urbană, pentru a permite formarea unor asocieri funciare între diferiți proprietari co-interesați și care mai târziu să formeze comunități locale”, se arată în PUZ.

FOTO: Cu galben sunt proprietățile private, se vede mai bine în imaginea mică din centru, jos, cât de multe. Cu roz sunt proprietățile publice din Sopor.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.