AUTOSTRADA TRANSILVANIA. Cum a ajuns bardoul, un animal rezultat din încrucișarea unui armăsar cu o măgăriță, în documentația privind construcția a două viaducte
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) s-a făcut de râs publicând într-un document oficial un termen care se referă la un animal, o încrucișare dintre un armăsar și o măgăriță, și nu un dig, așa cum ar fi trebuit trecut.
În caietul de sarcini, CNAIR le solicită constructorilor să asigure un ,,BARDOU” în loc de ,,BATARDOU” pe noul traseu al Autostrăzii Transilvania, la viaductele Nădășelu și Topa Mică scose din contractul UMB și relicitate.
Conform dexonline.ro, bardoul (foto jos) este un animal hibrid, steril, rezultat din încrucișarea dintre un armăsar și o măgăriță. Bardoul este mai rar întâlnit decât catârul, care rezultă din încrucișarea dintre iapă și măgar.


Foto: wikipedia.org
Potrivit aceleași surse, batardoul este un dig, baraj (provizoriu) așezat în amonte de diverse lucrări de fundații, reparații de poduri etc. spre a seca terenul pe care se fac aceste lucrări.


Cel mai probabil este vorba despre o eroare de culegere/redactare a textului din caietul de sarcini, când autocorrectul mai joacă feste. Cu toate acestea, n-ar fi pentru prima oară când eroarea BARDOU – BARTADOU este întâlnită în documentele oficiale ale CNAIR. Potrivit economedia.ro, bardoul a apărut în licitația pentru lotul 4 al Autostrăzii Sibiu-Făgăraș, dar și în caietul de sarcini pentru Autostrada Unirii.
Bardoul din caietul de sarcini pentru traseul noul de la Nădășelu și Topa Mică (captură SEAP):


Trecând peste erorile de redactare, Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor în mandatul Cătălin Drulă (USR), susține că valoarea mare din licitație de 1,1 miliarde de lei pentru doar 3,2 kilometri de viaducte este de fapt ca un ,,buffer” financiar pentru viitoarele probleme de pe loturile UMB (Nădășelu – Zimbor – Poarta Sălajului – total 42 de kilometri) și, fără să numească, lasă să se înțeleagă că doar UMB ar urma să depună ofertă.
„Nu există nici cea mai mică șansă în condițiile astea să liciteze vreun constructor normal la cap, altcineva decât știm noi cine. Iar legat de prețul exorbitant, 200 de milioane de lei per km, tind să cred că intră în suma asta și acoperirea găurii financiare produse de multele alunecări care au fost și vor mai fi pe Nădășelu – Poarta Sălajului”, a acuzat Horațiu Cosma.
(CNAIR) a anunțat pe 3 august a.c. că lansează licitația pentru proiectarea și execuția lucrărilor necesare devierii traseului sectorului de autostradă Nădășelu – Mihăiești a Autostrăzii Transilvania (A3).
1.114.273.701,00
de lei (fără TVA) reprezintă valoarea totală a lucrărilor de pe secțiunea Nădășelu – Mihăiești.
Valoarea lucrărilor ce includ două viaducte de 3,2 kilometri este de 1.114.273.701,00 de lei fără TVA, iar data limită pentru primirea ofertelor este 25 septembrie 2023.
Durata contractului este de 27 de luni, din care 9 luni perioada de proiectare și 18 luni execuția lucrărilor.











