AUTOSTRADA TRANSILVANIA. Când vom putea circula neîntrerupt de la Târgu Mureș – graniță cu Ungaria. Câți kilometri sunt în lucru, câți sunt dați în circulație

Autor  Tudor Știrbu   în       1 lunã în urmã     49519 Vizualizări.  

Media9 îți propune o analiză care îți spune câți kilometri din Autostrada Transilvania sunt dați în circulație până la acest moment, câți sunt în lucru, stadiul fizic de execuție al lucrărilor, dar și termenele de predare potrivit contractelor.

Din capul locului trebuie să știți că se lucrează pe mai multe subsecțiuni, iar termenele de predare sunt pentru anul 2025. Pe secțiunea din PNRR Nădășelu – Poarta Sălajului, traseul actual va fi deviat, iar la Nădășelu și Topa Mică, unde au fost alunecări de teren, vor fi construite două viaducte cu o lungime de peste 3 kilometri. Lucrările la cele două viaducte au fost scoase la licitație și există un constructor desemnat: Ozaltin (Turcia). Conform contractului, lucrările vor dura 27 de luni (doi ani și trei luni). Așadar, vor fi date în circulație după 2026.

Cuiul lui Pepelea: lotul care include tunelul Meseș

Însă cea mai grea lucrare este cea de pe lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău (41 de kilometri), care include și tunelul Meseș (2,7 kilometri, cu două galerii de autostradă). Aici CNAIR n-are până la această dată un constructor care să se apuce de lucrări (în acest moment, proiectul se află în instanță, la Curtea de Apel București). Decizia judecătorilor este așteptată pentru data de 10 mai.

Media9 a scris despre asta aici:

AUTOSTRADA TRANSILVANIA. Prelungiri la prelungiri la prelungiri. Cel mai dificil lot de pe A3 va fi disputat în instanță

Potrivit documentației, lucrările pe acest lot ar trebui finalizate în 78 de luni. Adică în 6 ani și jumătate.

Dacă în acest an, să zicem, licitația dă un constructor (sau o asociere de constructori) și printr-un mic miracol nu există contestații, lucrările efective ar putea începe după perioada de proiectare (18 luni) și ar dura 60 de luni. Un calcul simplu ne arată că lucrările la acest lot dificil vor dura până în 2031 – 2032. Asta dacă nu intervin contestații la desemnarea câștigătorului licitației (care ar întârzia începerea lucrărilor) și dacă totul ar merge conform contractului. Concluzia este că până în 2031 – 2032 nu vom putea circula neîntrerupt pe autostradă de la Târgu – Mureș la Borș.

De la Târgu Mureș la Borș

Revenind la stadiul lucrărilor pe Autostrada Transilvania. Pentru asta plecăm în excursia noastră virtuală de la Târgu Mureș spre Oradea – Borș (graniță cu Ungaria). Ne folosim pentru asta (și) de harta de mai jos:

 

Sursa foto: 130km.ro

438

de kilometri este lungimea (aproximativă) a autostrăzii A3 de la București la Borș.

Autostrada A3 (numită și Autostrada Transilvania pe porțiunea Brașov – Borș) face legătura dintre București și ieșirea spre Ungaria prin Borș. Tronsonul Brașov – Târgu Mureș a fost scos din planurile autostrăzii A3, fiind înlocuit de autostrada A10 Sebeș – Turda.

Stadiu execuție Autostrada Transilvania (aprilie 2024)

  • în exploatare: 46%;
  • în execuție: 22%;
  • planificată: 32%.

Tronsonul Târgu Mureș – Gilău (103,5 kilometri)

Plecăm în excursia noastră virtuală de la Târgu Mureș spre granița cu Ungaria (la Borș). Tronsonul Târgu Mureș – Gilău (jud. Cluj, în lungime de 103,5 kilometri) este deschis integral circulației, după ce în decembrie 2023 a fost dat în trafic „ciotul” de 15,7 kilometri Chețani – Câmpia Turzii, până atunci veriga lipsă între Târgu Mureș – Cluj direct pe autostradă.

Tronsonul Gilău – Borș (162,52 kilometri)

Tronsonul este împărțit în trei secțiuni:

  • Secțiunea 3A Gilău (Cluj-Napoca Vest) – Mihăiești (26,27 km);

  • Secțiunea 3B Mihăiești – Suplacu de Barcău (aproximativ 76 km);

  • Secțiunea 3C Suplacu de Barcău – Borș (60,25 km).

Secțiunea 3A Gilău – Mihăești (26,27 kilometri)

  • 3A1 Gilău – Nădășelu (9,47 km) este deschisă circulației din septembrie 2018;
  • 3A2 Nădășelu – Mihăiești (16,80 km) – câștigător desemnat în septembrie 2020: asocierea Spedition UMB s.r.l. – Tehnostrade s.r.l. – Electromontaj s.a., perioada de proiectare 12 luni, perioada de execuție 24 de luni, preț (împreuna cu secțiunea Mihăiești – Zimbor): 1,39 miliarde lei fără TVA. Contract semnat în septembrie 2020. Termen deschidere: 2025.

Secțiunea 3B Mihăiești – Suplacu de Barcău (76 km);

  • 3B1 Mihăiești – Zimbor* (13,26 km) – câștigător desemnat în septembrie 2020: asocierea Spedition UMB s.r.l. – Tehnostrade s.r.l. – Electromontaj s.a., perioada de proiectare 12 luni, perioada de execuție 24 de luni, preț (împreuna cu secțiunea (Nădășelu – Mihăiești): 1,39 miliarde lei fără TVA. Contract semnat în septembrie 2020. Termen deschidere: 2025.
  • 3B2 Zimbor – Poarta Sălajului (13,26 km) – constructor: asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL. Preț: 680.405.395,28 lei fără TVA. Durata: 12 luni pentru proiectare, 24 luni pentru execuție. Contract semnat în iunie 2020. Termen de deschidere: 2024.
  • 3B3 Poarta Sălajului – Zalău (15,14 km, care include și tunelul Meseș) – în curs de licitare. Constructor desemnat: asocierea MAKYOL Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S. – OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S., perioada de proiectare: 18 luni, perioada de execuție: 60 luni. În total, 78 de luni, adică 6 ani și jumătate. Proiectul este blocat și acum se află pe masa judecătorilor de la Curtea de Apel București. Decizia urmează să fie dată pe 10 mai. 
  • 3B4 Zalău – Nușfalău (25,84 km – lucrare împreună cu subsecțiunea Poarta Sălajului – Zalău) – în curs de licitare. Constructor desemnat: asocierea MAKYOL Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S. – OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S., perioada de proiectare: 18 luni, perioada de execuție: 60 luni. În total, 78 de luni, adică 6 ani și jumătate. Cum spuneam mai sus, proiectul este blocat și acum se află pe masa judecătorilor de la Curtea de Apel București. Decizia urmează să fie dată pe 10 mai. 
  • 3B5 Nușfalău – Suplacu de Barcău (13,55 km) – contract semnat în septembrie 2020. Secțiune deschisă în septembrie 2023. Constructor selectat: Nurol Insaat Ve Ticaret AS. Preț: 384.138.887,89 lei fără TVA. Durata: 6 luni pentru proiectare, 18 luni pentru execuție. Termen deschidere: 2025.

Secțiunea 3C Suplacu de Barcău – Borș (60,25 km)

  • 3C1 Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 km) – câștigător desemnat: Constructii Erbașu SA. Preț: 884.123.669,17 lei fără TVA. Durata: 6 luni pentru proiectare, 18 luni pentru execuție. Câștigător desemnat în septembrie 2023. Contract semnat în noiembrie 2023. Termen de deschidere: 2025.
  • 3C2 Chiribiș – Biharia (28,55 km) – contract semnat în iunie 2020, dar reziliat în mai 2022. Constructor nou desemnat în iunie 2023: asocierea Precon Transilvania SRL – Citadina 98 SA. Preț: 785,22 milioane de lei (fără TVA). Termen de proiectare 6 luni, termen de execuție 18 luni. În total, doi ani. Contract semnat în martie 2024. Termen de deschidere: 2026.
  • 3C3 Biharia – Borș (5,35 km)secțiune deschisă circulației în septembrie 2020. Contract semnat în decemberie 2018 cu asocierea Trameco SA – Vahostav-SK a.s. – Drumuri Bihor SA – Drum Asfalt SRL – East Water Drillings SRL. Preț: 134,22 milioane lei (fără TVA).

*Viaductele din zonele Mihăiești și Topa Mică pe secțiunile Nădășelu – Mihăiești și Mihăiești – Zimbor (1,99 + 3,48km) vor fi realizate prin contracte separate de asocierea OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. – ILGAZ INSAAT TICARET A.S. – VISIO CONSTRUCTION WORKS S.R.L., constructor desemnat în martie 2024. Preț: 994,7 milioane de lei fără TVA. Termen de proiectare 9 luni, termen de execuție 18 luni. Adică 2 ani și 3 luni. 

La acestea se adaugă și două proiecte conexe, care sunt de mare ajutor șoferilor. Practic, acestea au rolul de centuri ocolitoare pentru Turda și Oradea.

Drumul Expres Turda – Dej (DEx4 – care face conexiunea dintre A3 și DN1 în dreptul localității Tureni)

  • Lungime: 4,95 kilometri;
  • Stadiul actual fizic: 15,50%;
  • Data începerii: 21 august 2023;
  • Data finalizării: 17 februarie 2025;
  • An deschidere (estimat): 2024 (CNAIR: Ținând cont de faptul că antreprenorul trebuie să finalizeze în februarie, acesta intenționează să finalizeze asfaltul, marcajele și elementele de siguranță rutieră până în noiembrie 2024);
  • Valoarea lucrărilor: 562.613.000 de lei fără TVA;
  • Constructor: asocierea s.c. Dimex 2000 Company s.r.l. (lider) – s.c. Autotehnorom s.r.l. – s.c. OPR Asfalt s.r.l. – s.c. Obras Publicas Y Regadios s.a. – s.c. Con-A Operations s.r.l.

Drumul Expres care face legătura dintre Centura Oradea (girația Sântandrei) – Autostrada Transilvania A3 (Biharia), cu o lungime de 19 kilometri, a fost deschis circulației în luna martie 2024

În realizarea acestui articol, Media9 a folosit informații de pe site-ul 130km.ro.

 

 

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.