Autobuzul fără șofer a fost doar în trecere prin Cluj. N-o să îl vedeți pe linia 30

Timp de patru zile, Clujul a testat cum ar arăta viitorul transportului public. Un autobuz autonom al companiei Karsan, de dimensiuni reduse și dotat cu tehnologie de ultimă oră, a circulat prin oraș. Joi, el a luat și călători la bord, dar numai primari și jurnaliști.
Înainte să ne entuziasmăm prea tare – și poate să-i anunțăm pe șoferi că pot lua o pauză – trebuie spus un lucru clar: autobuzul a venit, s-a plimbat și… a plecat.
Testarea de la Cluj face parte dintr-un circuit demonstrativ, menit să arate ce știe să facă vehiculul autonom. A fost anterior și la Iași, unde a avut același rol: să impresioneze și să familiarizeze publicul cu ideea de transport fără șofer. Autobuzul nu rămâne în Cluj sau în România, nu intră în circulație și nici nu va fi comandat – cel puțin nu acum.
De altfel, Clujul chiar a încercat în 2021 să cumpere astfel de vehicule. Primăria a lansat o licitație pentru autobuze autonome, iar două companii franceze s-au arătat interesate. Dar procedura a fost anulată. Explicația oficială: ofertele au fost neconforme. Realitatea: legislația din România nu permite în mod clar circulația acestor vehicule pe drumurile publice.
Deși a circulat cu succes pe traseul stabilit și chiar cu pasageri, autobuzul Karsan a făcut totul în regim de testare, pe baza unei autorizații speciale. România nu are, în prezent, un cadru legal clar pentru transportul autonom. Așa că, până la schimbări legislative, astfel de vehicule rămân la stadiul de demonstrație, nu de implementare.
Câteva fotografii sau filmări, niște vorbe de duh ale primarului municipiului. Nu o să vedeți autobuzul autonom pe linia 30. Deocamdată, Clujul rămâne în grafic cu autobuze electrice, troleibuze moderne și, desigur, șoferi reali. Pentru autobuzele complet autonome, mai e nevoie de timp. Și de legi.