Analistul George Jiglău, la „Politică mioritică” 4, despre rolul internetului în campaniile electorale: Apariția AUR ne arată că rețelele de socializare pot crea un impact electoral rapid
Media9 vă propune o rubrică de analiză politică, acum, înainte de alegeri. Este pentru cei care spun „Nu știu cine candidează”, dar care nu continuă și cu „Oricum nu merg la vot”. Dimpotrivă. Vor să meargă, vor să afle, vor să se implice. „Politică mioritică” este rubrica pe care i-am propus-o unui analist echilibrat și echidistant, George Jiglău, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării din cadrul UBB.
Astăzi, George Jiglău analizează modificările pe care le (poate) aduce în peisajul electoral noile tehnologii, AI, retelele de socializare. Dacă pot sau nu să dea peste cap calculele.
„Cred că impactul este vizibil, dar o să încep mai întâi cu latura mai rezervată. Despre impactul internetului în politică, despre impactul rețelelor vorbim de multă vreme, cred că de când există Facebook cel puțin, ca fiind un „game changer” și cu siguranță că au jucat un rol, dar nu cred că suntem încă într-un punct în care să vorbim despre un rol decisiv. De ce spun asta? Noi (eu, tu, cei care citesc) trăim într-o bulă care interacționează zilnic cu internetul, poate chiar cu AI, suntem conectați și interesați de aceste dinamici. Trăim totuși în România, care are cea mai mică rată de utilizare a internetului pentru informare, pentru cumpărături, plăți sau alte operațiuni bancare online. Cu siguranță că procentul crește încet și sigur, dar mai e până când asta să se materializeze politic. Sunt anumite conjuncturi, cum a fost la prezidențialele din 2014 sau cu ocazia protestelor, în care multe dinamici de comunicare se mută online și se poate crea o masă critică foarte importantă pentru soarta alegerilor. Dar să nu uităm că electoratul cel mai disciplinat la vot este mai degrabă cel care nu stă pe internet toată ziua sau care nu este pe tiktok sau pe instagram, care cel mult are cont de facebook pentru a ține legătura cu copiii și nepoții.
Totuși, pornind de la această bază, cu siguranță că felul în care se comunică via internet joacă un rol în felul în care oamenii se informează și află lucruri despre politică sau care pot fi exploatate politic, mai ales în contexte electorale. Apariția AUR în alegerile parlamentare din 2020 e un exemplu deja suficient de situație în care comunicarea pe canale informale, online, poate crea un impact electoral rapid. Vloggerii-influenceri Simion și Șoșoacă prosperă prin prezența lor online, iar faptul că mare parte din comunicare și interacțiune s-a mutat online în perioada pandemiei a crescut mult importanța unor astfel de modalități de comunicare și a persoanelor care știu le folosească. Pe whatsapp circulă extrem de ușor mesaje manipulatoare care întrețin idei incompatibile cu democrația liberală, cu loialitatea noastră ca societate față de drepturi și libertăți fundamentale, prin care se răspândesc mesaje prietenoase față de stilul de acțiune și conducere al unor personaje precum Putin sau Viktor Orban, ca exemple de „patrioți”. Deci, paradoxal, mai degrabă aici văd impactul electoral al noilor tehnologii și mai puțin în rândul zonei mai dinamice și care interacționează într-un mod mai sofisticat cu acestea”, spune George Jiglău.
Potrivit unor date publicate de Institutul Național de Statistică la final de 2023, 85,7% dintre români au acces la internet, iar 92,5% dintre persoanele între 16 și 74 de ani au intrat măcar o dată în viață pe internet.